LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Douane problemen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
moebius

Douane problemen

Ongelezen bericht door moebius »

De afgelopen tien jaar verzamel sportkaarten, deze zijn oa te koop in pakjes, je weet niet wat er in zit. Bepaalde fabrikanten hebben niet alle kaarten op tijd af voordat een serie wordt uitgebracht, in zo’n geval wordt een redemption kaart(te goed kaart) in zo’n pakje gedaan. Op de kaart staat een code, die voer je in op internet en zodra de echte kaart gemaakt is wordt deze thuis gestuurd.

Ik redeem(weet zo geen Nederlandse term dus gebruik de Engelse maar) al jaren kaarten zonder problemen, worden bezorgd met UPS of Fedex. Vorige week stond ineens iemand van DHL aan de deur met een doosje met daarin twee geredeemde kaarten. Fabrikant had vanwege de verzekering een waarde van 2x 100 dollar aangegeven, maar ook erop gezet dat het om redemption kaarten gaat.
Of ik even 44 euro belasting(invoerrechten, btw, etc) wil betalen. Contact opgenomen met DHL dat ik het er niet mee eens was etc. Dame van DHL vertelde dat ik twee dingen kon doen, vooraf bezwaar maken of eerst betalen en dan bij lokaal douanekantoor bezwaar maken. Dat maakte volgens haar niet uit, ik heb uiteindelijk voor het laatste gekozen. Pakje wil nog wel eens kwijt raken.

Reden van bezwaar is dat er al over de betreffende kaart al invoerrechten zijn betaald, namelijk toen het product waarin de redemption kaart zat, Nederland in kwam. Het lijkt me dat je niet twee keer over hetzelfde product invoerrechten moet betalen.

Documenten opgevraagd bij DHL, krijg weer een in het slecht Nederlands geformuleerde brief terug, staat er onderaan de zin dat de douane 42 euro kosten in rekening brengt bij een verzoek.

Wanneer ik vervolgens de documenten nalees zijn de goederen ingeklaard als: Kaarten voorzien van een elektronische geïntegreerde schakeling zgn. intelligente kaarten (Smart-cards).

Weet iemand of het mogelijk is de leges a 42 euro terug te krijgen?

Ik heb wel gelezen op de site van de douane dat je overige kosten vergoed kan krijgen. Dus als ik een bezwaar indien dan kan ik 44,84 – 42,00 = 2,84 retour krijgen. Maar de douane is wel zo vriendelijk om wanneer ik in het gelijk gesteld wordt alle andere kosten te vergoeden, ik zal dan een dag vrij moeten nemen, naar Breda moeten rijden vanuit Assen. Voordat ik dit doe zal ik denk informatie inwinnen bij een advocaat (dat is ook uurtje factuurtje).

Al met al vind ik het een vreemde gang van zaken en blijf het gevoel houden dat ik hoe dan ook genaaid wordt door de douane.

Anastasia

Re: Douane problemen

Ongelezen bericht door Anastasia »

Bij Kassa zit een douane medewerker, die kan het vermoedelijk wel, maar een kaart die zoveel koste?

Als het niet duidelijk is wat de inhoud is, mogen ze gokken, en je kunt protesteren, maar zoveel geld voor dit soort kaarten?

Wat is de werkelijke koopprijs en daarover moet je betalen, dus zou je via plaatselijk kantoor van Douane vermoedelijk dit ook kunnen regelen, zelf ook niet naar Schiphol geweest maar plaatselijk geregeld op fiets, maar kan niets over dit soort kaarten zeggen, de aankoopbon meenemen, en vaak word het dan snel geregeld!

Gesloten