LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dwangbevel

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
AWBuren
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2010 14:34

Dwangbevel

Ongelezen bericht door AWBuren »

Een aantal dagen geleden heb ik van de belastingdienst een dwangbevel ontvangen betreffende een openstaande vordering van €280,00. De dag voordat ik het dwangbevel ontving heb ik een bedrag van €180,00 vanaf mijn girorekening naar de girorekening van de Belastingdienst overgemaakt. Het nu nog openstaande bedrag van €100,00 heb ik nog niet overgemaakt omdat mijn saldo dat op dit moment niet toelaat.

Een groot deel van het openstaande bedrag is dus voldaan op het moment dat het dwangbevel werd verstuurd. Is het nu nog mogelijk dat er een deurwaarder komt (met daarbij behorende kosten) of wordt dit nu op een andere manier door de belastingdienst aangepakt?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door crazyme »

Tip: bel de belastingdienst gewoon. Dat voorkomt een hele berg ellende en kosten.
Probeer een afspraak te maken en kom deze na.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door ronald g »

Hoe triest ook, zet de koffie maar klaar want u krijgt bezoek. U heeft de vordering niet, of niet volledig voldaan. Maar bij de belasting werken ook mensen en als u de zaak uitlegt komt het wel goed. Ze gaan voor die honderd euro geen beslag leggen.

mich24
Berichten: 607
Lid geworden op: 15 dec 2009 11:32

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door mich24 »

Nou,ik zou er niet zeker van zijn.

Ik heb enige tijd geleden een dwangbevel gehad voor motorrijtuigen belasting terwijl deze auto al lange tijd niet meer op mijn naam stond. Ik heb dit uitgelegd bij de belastingdienst, de afdeling die deze dwangbevelen uitstuurt.
Ze gaven idd aan dat het fout was,maar ik moest het gewoon betalen en daarna kon ik via allerlei procedures mijn geld terug krijgen..

handelaar
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 jan 2008 00:40

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door handelaar »

Er wordt hier gezegd dat bij de belastingdienst ook mensen werken. Maar voor mij zijn het ambtenaren :wink:

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door ronald g »

Ach ja mijn reactie dat daar ook mensen werken is volledig uit de lucht gegrepen. Een dwangbevel komt zomaar aanwaaien helemaal buiten je schuld, de wind stond net effe verkeerd. Wat een ambtenaren zijn het toch ook, FOEI. Ik weet uit ervaring dat er mensen werken.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door troubleshooter »

@AWBuren, indien de aanslag niet volledig is voldaan binnen de twee dage welke u ter beschikking zijn gesteld dan komt de invordering spoedig.
Je kan dit voorkomen door een betalingsregeling te treffen.
Download hier het daartoe strekkende formulier op:
http://zoeken.belastingdienst.nl/search ... xyreload=0
Succes.

Jacquelin3
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 okt 2010 14:06

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door Jacquelin3 »

Ik heb ook een dwangbevel gekregen, gedateerd op 27 september, alleen heb ik 24 september een verzoek tot betalingsregeling ingediend bij het belastingkantoor zelf (na enkele maanden eerder al eentje per post te hebben verstuurd maar die hebben ze niet ontvangen). Ik heb niks meer gehoord en ga maandag bellen maar ik ben nu bang dat ze mijn hypotheekrente aftrek niet gaan uitbetalen en m'n loon in gaan houden :s.. Maar als ik het voorgaande berichtje lees is er nog wel wat aan te doen? Ik heb geen officieel dwangbevel meer van een deurwaarder gekregen, wat wel in de procedure staat. Moet ik mij nu zorgen maken? Ik ben van plan het openstaande bedrag van mijn eindejaarsbonus gewoon te betalen, namelijk.

Pfff.. Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker.. :s

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door priewjet »

@AWBuren
Ik ben bang dat u er niet bent met het resterende bedrag van € 100,00. De Belastingdienst heeft namelijk invorderingskosten gemaakt, namelijk de kosten van het dwangbevel en de kosten van de aanmaning die u daarvoor heeft ontvangen. Van de € 180,00 die u inmiddels geeft overgemaakt, worden eerst die kosten afgeboekt. Het dan nog resterende bedrag wordt in mindering gebracht op de hoofdsom van € 280,00.

Voor het resterende bedrag zal de Belastingdienst waarschijnlijk geen beslag komen leggen op de inboedel, daar zijn andere methodes voor. Indien u in loondienst bent, kan er loonbeslag worden gelegd. De werkgever houdt alles dan in op uw loon. Ook is bankbeslag mogelijk. Er wordt dan bij uw bank beslag gelegd op uw rekening(en).

@Jacquelin3
Pfff.. Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker.. :s
De Belastingdienst heeft de bevoegdheid om uit te betalen bedragen te verrekenen met openstaande vorderingen. Dus als de uitbetaling van de teruggaaf hypotheekrente als uit te betalen bedrag te boek staat, zullen ze dat zeker doen. En dat is toch makkelijk?
Ik ben van plan het openstaande bedrag van mijn eindejaarsbonus gewoon te betalen, namelijk.
Zo werkt het natuurlijk niet. Of komt u daar bij uw energiebedrijf, internetprovider, slager of supermarkt wel mee weg? De vordering van de Belastingdienst moet gewoon op tijd betaald worden, net als alle andere rekeningen van "gewone" bedrijven. U maakt echt niet zelf uit wanneer u betaalt, althans voor zover dat buiten de gestelde termijn van plan bent.

Je kunt zaken natuurlijk ook zelf moeilijker maken dan het is. Inmiddels heeft u het zo ver laten komen dat er al een dwangbevel is uitgevaardigd. Waarom zelf niet eerder contact opgenomen met de Belastingdienst toen u de aanslag kreeg? Nu bent u, behalve het bedrag van de aanslag, ook nog de kosten van aanmaning en dwangbevel verschuldigd.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door ronald g »

Het is altijd weer vreemd, trosradar is met één klik te vinden maar de site van de belastingdienst dan weer niet. Bij vorderingen van die dienst is tussenkomst van een deurwaarder niet nodig en aanvragen van bezwaar of regeling geven geen recht tot uitstel.

Jacquelin3
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 okt 2010 14:06

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door Jacquelin3 »

Bedankt Priewjet voor je reactie!

Ik vind dit vreemd want het volgende staat op de site:

http://www.belastingdienst.nl/particuli ... P152_13777

U hebt betalingsproblemen
Als u de belastingaanslag niet vóór de uiterste betaaldatum kunt betalen, maar wel binnen 4 maanden ná de uiterste betaaldatum, dan kunt u ons verzoeken voor een korte periode uitstel van betaling te verlenen. U moet wel voldoen aan de volgende voorwaarden:
U bent geen ondernemer.
Het bedrag van de belastingaanslag is niet hoger dan € 20.000.
U hebt geen andere belastingschulden openstaan.
Er is geen dwangbevel aan u betekend voor de belastingaanslag waarvoor u om uitstel verzoekt.
Wilt u een verzoek om uitstel van betaling indienen? Gebruik het 'Verzoek betalingsregeling en uitstel van betaling van belasting en/of premie voor particulieren'. U kunt dit formulier downloaden.


24 september ingediend, 27 september verstuurd vanuit de belastingdienst.

Inderdaad het heeft allemaal te lang geduurd maar ik heb toen ik de aanslag kreeg meteen actie ondernomen door een verzoek tot betalingsregeling in te dienen. De verwerkingstijd zit tussen de 6 en 8 weken, en ik kreeg een aanmaning waarop ik weer belde met de vraag of zij mijn kwijtschelding hadden ontvangen. Dus niet.. Ik ben toen laks geweest en heb 24 september pas een verzoek ingediend bij het belastingkantoor. Op 27 september hadden ze geconstateerd dat er geen betaling was gedaan.

Ik was in eerste instantie van plan mij aan de betalingsregeling te houden en dan het laatste gedeelte te betalen met mijn eindejaarsbonus, trouwens! Kwam een beetje verkeerd over.

Het zou voor mij een ramp zijn als ik geen hypotheekrente aftrek zou krijgen, ik betaal momenteel een flink deel aan de IB groep af en heb het geld echt nodig!

Ik heb de belastingdienst website geraadpleegd, uiteraard, maar ik vind het niet duidelijk genoeg, bedankt voor die fijne sarcastische opmerking, ronald. Die waardeer ik in deze stressvolle tijd heel erg. Bovendien staat er zelf in de brochure van de belastingdienst dat een tweede dwangbevel door een deurwaarder wordt aangeboden. http://www.belastingdienst.nl/download/1164.html Zie punt 5.

mariabreedspleet
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 mei 2005 16:23

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door mariabreedspleet »

Een dwnagbevel kun je wel terdege stopzetten. Je moet dan via een zogeheten derdenverzet bij de rechtbank in je woonplaats bezwaar aantekenen tegen het opgelegde dwangbevel. Dan worden terstond de invorderingsmaatregelen voor een door de rechter bepaalde tijd opgeschort en krijg je de tijd om met de belastingdienst tot een regeling te komen. Dit op grond van artikel 376 Wet (Burgelijke) Rechtsvordering

Het belangrijkste is in ieder geval dat jezelf het initiatief neemt!

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Artikel 376 luidt:
Derden zijn bevoegd zich te verzetten tegen een vonnis hetwelk hunne regten benadeelt, indien zij noch in persoon, noch wettiglijk vertegenwoordigd, of indien zij welke zij vertegenwoordigen, in het regtsgeding niet zijn geroepen, of door voeging of tusschenkomst geene partij zijn geweest.
Het gaat om een dwangbevel door een belastingdeurwaarder, die heeft voor het betekenen geen vonnis nodig. Dit artikel is daarom niet van toepassing binnen de dwanginvordering van belastingen.

Voor de invordering van belastingen is een speciale wet, de Invorderingswet 1990. De dwanginvordering is verder uitgewerkt in de Leidraad invordering.

Jacquelin3
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 okt 2010 14:06

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door Jacquelin3 »

Bedankt voor jullie reactie.!

Maar is het niet zo dat dat dwangbevel komt te vervallen doordat ik een verzoek tot betalingsregeling heb ingediend? Die heb ik vrijdag 24 september ingediend en maandag 27 september werd het dwangbevel verstuurd.

Overigens staat in het wetboek (?) dat alle invorderingsactiviteiten tot stilstand moeten komen als er zo'n verzoek is ingediend (art 25, S1 lid11, LI90).

Het heeft elkaar momenteel gewoon gekruist. In ieder geval heb ik nu een brief geschreven waarin in in bezwaar ga tegen het dwangbevel omdat het verzoek nog loopt en ook tegen de extra kosten. Ik heb in de brief ook uitgelegd dat ik bereid ben te betalen en dat ik dit in december kan en zal doen. Deze lever ik sowieso persoonlijk maandag af bij de belastingdienst. En ik bel ze gelijk om 8 uur..!

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door ronald g »

Jacquelin3 is rijkelijk laat, Op 27 September is het dwangbevel verstuurd en nu 10 Oktober wordt er actie ondernomen. Ook heeft Jacquelin3 eerder een verzoek ingediend maar niets meer van vernomen, ze had er op zijn minst een telefoontje aan kunnen wagen omdat antwoord uitbleef. Een verzoek voor uitstel gaat pas in als deze door de dienst is goed bevonden. Zonder sarcastisch te zijn, ik zie het somber in. Ze zou nu wel heel goed moeten motiveren waarom uitstel alsnog verleent moet worden.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Beste mensen, zelfs al heeft de deurwaarder aangekondigd beslag te komen leggen kunt u om een regeling verzoeken wanneer u slechts 1 aanslag open hebt staan en motorrijtuigenbelsting e.d. keurig hebt betaald. Gewoon doen!

flits75
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 sep 2010 19:43

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door flits75 »

Er belde mij laatst een belastingambtenaar op om uit te leggen waarom ik x bedrag moest terug betalen. na een boel gegoochel, door hem, met getallen was het mij nog een raadsel! (ik wist het al, maar niet door zijn uitleg.....) maar het mooie was, ik had dat bedrag al lang (lees maaaaanden) geleden terug betaalt. :o maar vond het wel grappig!
mijn vriendin heeft trouwens een flinke aanslag (duizenden euro,s) liggen, die overigens terecht is. maar in goed overleg met de BD is er een acceptabele betalingsregeling uitgekomen. Neem gewoon op tijd contact met de BD op. mijn ervaring is dat je goed geholpen word, maar als je moet betalen, dan moet dat. in geval van TS met een koopwoning kwijtschelding vragen lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Jacquelin3
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 okt 2010 14:06

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door Jacquelin3 »

@Vogel: Ik heb eerder al een verzoek om betalingsregeling ingediend. Toen ik een aanmaning kreeg heb ik de BD gebeld en hebben zij nagekeken of zij deze binnen hebben gekregen. Ik ben door de BD terug gebeld met de mededeling dat ze niks hadden gevonden en dat ik alsnog zo snel mogelijk een verzoek tot betalingsregeling in kon sturen. De dag van inleveren heb ik zelfs nog contact gehad met de BD. Volgens de regeling kan je om uitstel van betaling vragen, dat doe ik dus toch ook? En ja betalingsregeling.
Als mijn betalingsregeling was goedgekeurd had ik mij daaraan gehouden en het restant dat nog open stond nog betaald in december zodat ik er vanaf was. Ik realiseerde mij pas later dat zij ook wellicht mijn hypotheekrente aftrek kunnen inhouden, vandaar de reactie. Overigens heb ik tot op heden niks meer gehoord.


@ronald zie bovenstaand antwoord. Er is al meerdere keren contact geweest en er is zelfs onderzoek gepleegd of ze mijn verzoek konden vinden. Ik ging er van uit dat mijn verzoek tot betalingsregeling en het dwangbevel elkaar gekruist hebben, vandaar dat ik nog niks heb ondernomen. En nogmaals: Overigens staat in het wetboek dat alle invorderingsactiviteiten tot stilstand moeten komen als er zo'n verzoek is ingediend (art 25, S1 lid11, LI90).

@troubleshooter Dank je wel :)
Laatst gewijzigd door Jacquelin3 op 10 okt 2010 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door priewjet »

Flits 75 zei:
Neem gewoon op tijd contact met de BD op. mijn ervaring is dat je goed geholpen word, maar als je moet betalen, dan moet dat. in geval van TS met een koopwoning kwijtschelding vragen lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Uit de formulering kan ik niet opmaken wat flits75 onwaarschijnlijk lijkt: vanwege een eigen huis moeten betalen of juist niet.

Ik wil er het volgende over kwijt: als je over vermogen beschikt, dan kom je niet in aanmerking voor kwijtschelding. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer de waarde van je huis hoger is dan de resterende hyptheekschuld. Is die waarde echter lager dan de resterende hypotheekschuld dan kun je niet spreken van vermogen. Heb je verder ook geen andere vermogensbestanddelen dan wordt gewoon je betalingscapaciteit berekend op grond van je inkomen. Anders gezegd: een eigen huis betekent niet per definitie dat je kwijtschelding wel kunt vergeten.

Jacquelin3
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 okt 2010 14:06

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door Jacquelin3 »

Hoi Priewjet,

Sorry dat was een typefout van mij, ik wil een betalingsregeling! Maar altijd informatief voor iemand anders! Bedankt!

Gesloten