Familiebank rendement & gevraagde rente
Familiebank rendement & gevraagde rente
Ik heb mijn kind een hypotheek verstrekt (familiebank). Die moet ik dit jaar opgeven in box 3 met een fictieve rente van 6,17%. Ik moet van de belastingdienst haar een marktconforme rente vragen, en mag dus geen 6% vragen. Dus eigenlijk verteld de belastingdienst mij: je moet 6,17% vragen, maar dat mag niet van ons. Waar maak ik een denkfout?
Hommer
vindt dit leuk
Re: Familiebank rendement & gevraagde rente
U moet die lening dus al verstrekt hebben jn 2021, waardoor u die per 01-01-2022 apart moet vermelden.
Uw kind heeft die gegevens al moeten verstrekken bij de aangifte over 2021.
Uw kind heeft die gegevens al moeten verstrekken bij de aangifte over 2021.
Ik heb de belastingdienst gebeld. Zij vertellen dat ik best een rente van 6,17% mag vragen voor de hypotheek. Alleen dan mag mijn dochter de hypotheek rente niet meer aftrekken. Met daar aan toegevoegd: "leuker kunnen we het niet maken".
Mijn denkfout is dus dat ik denk dat de belastingdienst rationeel is.
Mijn denkfout is dus dat ik denk dat de belastingdienst rationeel is.
Antwoord is toch compleet logisch?
En de gegevens van die lening liggen toch al helemaal vast? Kan je niet zomaar achteraf gaan veranderen.
En de gegevens van die lening liggen toch al helemaal vast? Kan je niet zomaar achteraf gaan veranderen.
De Belasting systematiek gaat er vanuit dat je een gevarieerde beleggingsportefeuille hebt. En niet dat je bijna alles op één paard zet. Die familiebank lening zou dan logischerwijs maar een onderdeel in het grotere geheel zijn, waarover je op de lange duur wel dat rendement kunt behalen.