LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Fiscaal partner belazerd de boel
Fiscaal partner belazerd de boel
Hoi, ik heb mijn belasting inkomen gedaan over het jaar 2008.. ik verdiend wel lekker, en woonde nog thuis. Mijn broer zit al 4 jaar thuis zonder werk en school heel laks en heeft in die 4 jaar geen 1 x werk gehad.
Toen ik mijn balasting aangifte heb gedaan deed ik mijn broer als fiscaal partner.. En zo kregen we ( ik) dus wat extra terug dus 1800 euro. Ik heb de rekeningnummer gewijzigd in die van mij. Want me broer betaalde niks en nu nog niet. Nu beweeert hij dat hij eigenlijk wel recht had op het geld, terwijl we samen er uit waren gekomen dat hij eigenlijk de helft aan mij zou moeten geven en de helft aan me moede i.v.m. kostgeld etc.
Het probleem is dat hij nu alles ontkent en dat hij die hele 1800 euro terug wil en dat ik zonder toestemminghet rekening nr heb gewijzigd.. terwijl dit al langer dan 1 jaar geleden is, komt hij er nu mee..en
Hoe kan ik aantonen dat dit niet zo is gegaan....
Toen ik mijn balasting aangifte heb gedaan deed ik mijn broer als fiscaal partner.. En zo kregen we ( ik) dus wat extra terug dus 1800 euro. Ik heb de rekeningnummer gewijzigd in die van mij. Want me broer betaalde niks en nu nog niet. Nu beweeert hij dat hij eigenlijk wel recht had op het geld, terwijl we samen er uit waren gekomen dat hij eigenlijk de helft aan mij zou moeten geven en de helft aan me moede i.v.m. kostgeld etc.
Het probleem is dat hij nu alles ontkent en dat hij die hele 1800 euro terug wil en dat ik zonder toestemminghet rekening nr heb gewijzigd.. terwijl dit al langer dan 1 jaar geleden is, komt hij er nu mee..en
Hoe kan ik aantonen dat dit niet zo is gegaan....
Re: Fiscaal partner belazerd de boel
Hai,
ik neem aan dat uw broer het formulier gewoon ondertekend heeft? Dan is er geen probleem, dan is hij accoord gegaan.
groetjes
Trudy
ik neem aan dat uw broer het formulier gewoon ondertekend heeft? Dan is er geen probleem, dan is hij accoord gegaan.
groetjes
Trudy
Als je broer niet werkt heeft hij ook geen recht op teruggave.
Zou lekker zijn zeg jij de belastingen invullen en hij het geld.
Ik zou zeggen geef het lekker aan je moeder.
Zou lekker zijn zeg jij de belastingen invullen en hij het geld.
Ik zou zeggen geef het lekker aan je moeder.
Niet alleen je broer belazerd de boel, jij ook.
Je broer heeft geen inkomen en dus ook geen recht op aftrek.
Jij voert opeens een fiscale partner op waar je geen "relatie" mee hebt.
De hele regeling is alleen bedoeld als je met een eigen partner een huishouding voert.
Tis te hopen, dat ze er bij de definitieve aanslag er bij de belastingsdienst achterkomen. Dan kan je mooi alles terug gaan betalen.
De hele regeling is alleen bedoeld als je met een eigen partner een huishouding voert.
Tis te hopen, dat ze er bij de definitieve aanslag er bij de belastingsdienst achterkomen. Dan kan je mooi alles terug gaan betalen.
Fiscale partners
Fiscale partners worden zo veel mogelijk individueel in de belasting betrokken. U betaalt dus in principe zelf belasting over uw eigen inkomen en u kunt alleen zelf gebruik maken van uw eigen aftrekposten. Sommige inkomsten en aftrekposten zijn echter gemeenschappelijk. U mag die gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten op basis van uw persoonlijke situatie verdelen over u beiden.
Wie beschouwt de Belastingdienst als fiscale partner?
Als u getrouwd bent of als u uw partnerschap bij de burgerlijke stand hebt laten registreren, bent u automatisch elkaars fiscale partner (behalve als u duurzaam gescheiden leeft). Woont u ongehuwd samen, dan moet u aan de volgende 3 voorwaarden voldoen om voor de belastingheffing als fiscale partners beschouwd te kunnen worden:
U voert in een kalenderjaar meer dan 6 maanden onafgebroken een gezamenlijke huishouding.
U staat beiden gedurende die periode bij de gemeente ingeschreven op hetzelfde adres.
U bent beiden 18 jaar of ouder. Woont u samen als ouder en kind, dan moet u beiden bij de aanvang van het kalenderjaar minimaal 27 jaar zijn.
De Belastingdienst beschouwt ongehuwd samenwonenden niet automatisch als fiscale partner, maar alleen als zij daar beiden voor hebben gekozen. U kunt uw keuze aangeven in een aangifte inkomstenbelasting of een verzoek om voorlopige aanslag. De keuze geldt steeds voor 1 belastingjaar. Als u de keuze maakt bij de aangifte, dan kunt u op die keuze teruggekomen zolang de Belastingdienst bij het vaststellen van de aanslag daar nog rekening mee kan houden.
Zoals hierboven beschreven staat, kunnen ook broer en zus op hetzelfde adres elkaars fiscale partner zijn, en heeft dus niks te maken met een huishouding voeren.
Fiscale partners worden zo veel mogelijk individueel in de belasting betrokken. U betaalt dus in principe zelf belasting over uw eigen inkomen en u kunt alleen zelf gebruik maken van uw eigen aftrekposten. Sommige inkomsten en aftrekposten zijn echter gemeenschappelijk. U mag die gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten op basis van uw persoonlijke situatie verdelen over u beiden.
Wie beschouwt de Belastingdienst als fiscale partner?
Als u getrouwd bent of als u uw partnerschap bij de burgerlijke stand hebt laten registreren, bent u automatisch elkaars fiscale partner (behalve als u duurzaam gescheiden leeft). Woont u ongehuwd samen, dan moet u aan de volgende 3 voorwaarden voldoen om voor de belastingheffing als fiscale partners beschouwd te kunnen worden:
U voert in een kalenderjaar meer dan 6 maanden onafgebroken een gezamenlijke huishouding.
U staat beiden gedurende die periode bij de gemeente ingeschreven op hetzelfde adres.
U bent beiden 18 jaar of ouder. Woont u samen als ouder en kind, dan moet u beiden bij de aanvang van het kalenderjaar minimaal 27 jaar zijn.
De Belastingdienst beschouwt ongehuwd samenwonenden niet automatisch als fiscale partner, maar alleen als zij daar beiden voor hebben gekozen. U kunt uw keuze aangeven in een aangifte inkomstenbelasting of een verzoek om voorlopige aanslag. De keuze geldt steeds voor 1 belastingjaar. Als u de keuze maakt bij de aangifte, dan kunt u op die keuze teruggekomen zolang de Belastingdienst bij het vaststellen van de aanslag daar nog rekening mee kan houden.
Zoals hierboven beschreven staat, kunnen ook broer en zus op hetzelfde adres elkaars fiscale partner zijn, en heeft dus niks te maken met een huishouding voeren.
Gizmo© schreef:Niet alleen je broer belazerd de boel, jij ook.
@ Gizmo...
|Ik belazer helemaal niet de boel, mijn broer is mijn fiscale partner en ik heb het formulier bij een belasting adviseur in laten vullen... om een fiscaal partner te kunnen worden moet je aan 3 dingen voldoen en daar voldeden we beide aan..
Een fiscale partner kan ook je moeder zijn je broer en zus als je daar minimaal al 6 maanden mee samen woont.
Dus eerst even je huiswerk doen voordat je iemand veroordeeld op basis van foutieve info.
-
pfff... het lijkt erop dat de relatie met je broer niet echt goed is. Vreemde situatie dit. Hier staat de belastingdienst helemaal buiten, de vraag is hoe je het op wil lossen. Denk dat juridische gezien dit ook niet echt eenvoudig in elkaar zit.sabsabsab schreef:Gizmo© schreef:Niet alleen je broer belazerd de boel, jij ook.
@ Gizmo...
|Ik belazer helemaal niet de boel, mijn broer is mijn fiscale partner en ik heb het formulier bij een belasting adviseur in laten vullen... om een fiscaal partner te kunnen worden moet je aan 3 dingen voldoen en daar voldeden we beide aan..
Een fiscale partner kan ook je moeder zijn je broer en zus als je daar minimaal al 6 maanden mee samen woont.
Dus eerst even je huiswerk doen voordat je iemand veroordeeld op basis van foutieve info.
-
Mooi stelletje zijn jullie. Je broer is aartslui, en jij liegt en bedriegt alles en iedereen. Ik hoop echt dat jullie heel gauw aangepakt gaan worden.sabsabsab schreef:Als je op een openbaar forum zó over je broer praat zal de verstandhouding, en het wederzijds respect, niet zo heel hoog liggen.Hoi, ik heb mijn belasting inkomen gedaan over het jaar 2008.. ik verdiend wel lekker, en woonde nog thuis. Mijn broer zit al 4 jaar thuis zonder werk en school heel laks en heeft in die 4 jaar geen 1 x werk gehad.
Nee, jij kreeg een bedrag, en je broer kreeg een bedrag. Jullie hebben allebei recht op het deel dat je is toegekend.Toen ik mijn balasting aangifte heb gedaan deed ik mijn broer als fiscaal partner.. En zo kregen we ( ik) dus wat extra terug dus 1800 euro.
Dat heb je gedaan om het geld dat je broer kreeg zelf te kunnen incasseren? Hiermee zit je feitelijk de belastingdienst op te lichten. Immers, je voert je broer als fiscale partner aan, terwijl je de consequenties die daaraan ten grondslag liggen (hij krijgt een deel van het geld) niet wilt aanvaarden. Het is óf het een, beide fiscaal partner, dan heeft je broer recht op het geld dat hem is toegekend, óf het ander, dan is de volledige teruggave voor jou, maar dan ben je geen fiscaal partner van elkaar.Ik heb de rekeningnummer gewijzigd in die van mij.
Hoe lang weet hij dan wat je uitgespookt hebt?Want me broer betaalde niks en nu nog niet. Nu beweeert hij dat hij eigenlijk wel recht had op het geld, terwijl we samen er uit waren gekomen dat hij eigenlijk de helft aan mij zou moeten geven en de helft aan me moede i.v.m. kostgeld etc.
Wat wil je aantonen, dat jij dat rekeningnummer niet hebt gewijzigd? Kun je alleen door nog eens te liegen en te bedriegen.Hoe kan ik aantonen dat dit niet zo is gegaan....
Ik snap het fiscale verhaal ook niet helemaal. Jullie wonen beiden bij je moeder maar je broer zou jou moeten betalen voor kosten en inwoning?
-
hier gebeurt niks onoorbaars. Zoals reeds een aantal posts eerder is aangegeven mogen broer en zus elkaar fiscaal partner zijn mits ze gedurende meer dan zes maanden een gezamenlijke huishouding voeren en gedurende die tijd op hetzelfde adres zijn ingeschreven in de gba (1.2 lid 1 sub 1 Wt ib 2001).
Het geld wat terug kan komen is de zogenoemde basisheffingskorting (in de volkamond ook wel "aanrechtsubsidie"genoemd). Deze krijgt de fiscale partner van TS alleen terug als TS die belasting ook daadwerkelijk heeft betaald. Je krijgt dus nooit meer terug als fiscale partners dan dat er daadwerkelijk is betaald.
TS maakt dus gewoon gebruik van de wet
Het geld wat terug kan komen is de zogenoemde basisheffingskorting (in de volkamond ook wel "aanrechtsubsidie"genoemd). Deze krijgt de fiscale partner van TS alleen terug als TS die belasting ook daadwerkelijk heeft betaald. Je krijgt dus nooit meer terug als fiscale partners dan dat er daadwerkelijk is betaald.
Op zich klinkt het wel logisch als dit een huishouding zou zijn buiten het ouderlijk huis. Twee broers die beiden bij de moeder wonen en een fiscaal partnerschap aangaan klinkt in eerste instantie wat vreemd.FiscaalJurist schreef:hier gebeurt niks onoorbaars. Zoals reeds een aantal posts eerder is aangegeven mogen broer en zus elkaar fiscaal partner zijn mits ze gedurende meer dan zes maanden een gezamenlijke huishouding voeren en gedurende die tijd op hetzelfde adres zijn ingeschreven in de gba (1.2 lid 1 sub 1 Wt ib 2001).
-
Sed lexEdoK schreef:Op zich klinkt het wel logisch als dit een huishouding zou zijn buiten het ouderlijk huis. Twee broers die beiden bij de moeder wonen en een fiscaal partnerschap aangaan klinkt in eerste instantie wat vreemd.FiscaalJurist schreef:hier gebeurt niks onoorbaars. Zoals reeds een aantal posts eerder is aangegeven mogen broer en zus elkaar fiscaal partner zijn mits ze gedurende meer dan zes maanden een gezamenlijke huishouding voeren en gedurende die tijd op hetzelfde adres zijn ingeschreven in de gba (1.2 lid 1 sub 1 Wt ib 2001).
Het is inderdaad naar de letter van de wet en waarschijnlijk niet naar de bedoeling van de wet. Overigens betekent dat natuurlijk ook wat in fiscale zin voor de moeder. De broer neemt in die zin de fiscale mogelijkheden over van de moeder.FiscaalJurist schreef:Sed lexEdoK schreef:Op zich klinkt het wel logisch als dit een huishouding zou zijn buiten het ouderlijk huis. Twee broers die beiden bij de moeder wonen en een fiscaal partnerschap aangaan klinkt in eerste instantie wat vreemd.FiscaalJurist schreef:hier gebeurt niks onoorbaars. Zoals reeds een aantal posts eerder is aangegeven mogen broer en zus elkaar fiscaal partner zijn mits ze gedurende meer dan zes maanden een gezamenlijke huishouding voeren en gedurende die tijd op hetzelfde adres zijn ingeschreven in de gba (1.2 lid 1 sub 1 Wt ib 2001).
-
TS maakt dus gewoon gebruik van de wet[/quote]
Op zich klinkt het wel logisch als dit een huishouding zou zijn buiten het ouderlijk huis. Twee broers die beiden bij de moeder wonen en een fiscaal partnerschap aangaan klinkt in eerste instantie wat vreemd.[/quote]
Het is inderdaad naar de letter van de wet en waarschijnlijk niet naar de bedoeling van de wet. Overigens betekent dat natuurlijk ook wat in fiscale zin voor de moeder. De broer neemt in die zin de fiscale mogelijkheden over van de moeder.[/quote]
Klopt, al is het zo dat de als de moeder de fiscaal partner zou moeten zijn TS tenminste 27 jaar moet zijn (1.2 lid 3 letterA IB 2001)
Dat elke wet zijn grensgevallen oproept moge duidelijk zijn
TS maakt dus gewoon gebruik van de wet[/quote]
Op zich klinkt het wel logisch als dit een huishouding zou zijn buiten het ouderlijk huis. Twee broers die beiden bij de moeder wonen en een fiscaal partnerschap aangaan klinkt in eerste instantie wat vreemd.[/quote]
Het is inderdaad naar de letter van de wet en waarschijnlijk niet naar de bedoeling van de wet. Overigens betekent dat natuurlijk ook wat in fiscale zin voor de moeder. De broer neemt in die zin de fiscale mogelijkheden over van de moeder.[/quote]
Klopt, al is het zo dat de als de moeder de fiscaal partner zou moeten zijn TS tenminste 27 jaar moet zijn (1.2 lid 3 letterA IB 2001)
Dat elke wet zijn grensgevallen oproept moge duidelijk zijn