LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] fiscaal partner en toeslagen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
helentje81

fiscaal partner en toeslagen

Ongelezen bericht door helentje81 »

Goedenavond,
Ik heb een vraag:
Mijn partner en ik hebben sinds 2006 een koopwoning en zijn fiscaal partner. Wij hebben ook een samenlevingsovereenkomst afgesloten. In 2008 hebben wij een zoon gekregen welke wel is erkend maar ik heb alleen het gezag.
Nu gaan wij uit elkaar en waarschijnlijk moeten wij de woning te koop zetten. Ik heb de mogelijkheid om een huurwoning te betrekken maar nu wil ik weten of dat (zolang de koopwoning niet is verkocht) wij nog fiscale partners zijn zodra ik de oude woning verlaat. Dit ivm het aanvragen van toeslagen, deze heb ik dan nodig want ik kan niet van mijn salaris alleen rondkomen.
Op de site van de belastingdienst las ik nml dat je daar geen recht op hebt zolang je een fiscaal partner hebt.
Alvast bedankt.

fisbel

Re: fiscaal partner en toeslagen

Ongelezen bericht door fisbel »

U haalt twee zaken door elkaar.
* fiscaal partnerschap 2011 - via een notarieel samenlevingscontract te regelen. Samenwonenden zonder gezamenlijke eigen woning / kind / gezamenlijke pensioenvoorziening of notarieel vastgelegd samenlevingscontract kunnen niet meer opteren voor fiscaal partnerschap.
* toeslagpartner: in 2011 gelden nog de ''oude" regels tav de toeslagen. U bent verplicht toeslagpartner van elkaar als u meer dan 6 maanden samenwoont met gedeelde huishouding.

Voor 2011 kunt u (samen) nog de keuze maken voor fiscaal partnerschap. Of dat een verstandige keuze is, is in een echtscheidingssituatie te betwijfelen. Het VA-programma geeft het zo aan: Staat u in 2011 samen op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente? Antwoord met JA als u een deel van het jaar op hetzelfde adres staat ingeschreven. Kies u heel 2011 voor fiscaal partnerschap met deze huisgenoot? Als deze laatste vraag met JA wordt beantwoord is de conclusie: U en uw huisgenoot zijn voor de toerekening vn bepaalde inkomsten en aftrekposten heel 2011 elkaars fiscaal partner.

U schrijft:
Ik heb de mogelijkheid om een huurwoning te betrekken maar nu wil ik weten of dat (zolang de koopwoning niet is verkocht) wij nog fiscale partners zijn zodra ik de oude woning verlaat. Dit ivm het aanvragen van toeslagen, deze heb ik dan nodig want ik kan niet van mijn salaris alleen rondkomen.
Op de site van de belastingdienst las ik nml dat je daar geen recht op hebt zolang je een fiscaal partner hebt
De conclusie die u trekt uit de informatie van de Belastingdienst - afdeling toeslagen lijkt me niet juist. Zodra u de woning verlaat, is er een nieuwe situatie ontstaan. U laat zich inschrijven op het adres van de huurwoning. Afhankelijk van uw inkomen heeft u vanaf dit tijdstip een zelfstandig recht op toeslagen. Stel dat de nieuwe situatie per 1 mei ingaat. Dan telt voor de maanden mei t/m december uitsluitend uw jaarinkomen wat betreft de hoogte van de toeslag(en). Voor de periode januari t/m april is het eventuele recht op toeslagen gekoppeld aan u beider inkomen. NB: De aanpassing toeslagen cq nieuwe aanvraag toeslg(en) moet u dus op het tijdstip van verhuizen (of liefst nog iets eerder) regelen.

Gesloten