Heb een drietal vragen bij het volgende:
Mijn vriendin en ik hebben een samenlevingscontract en woonden meer dan 6 maanden samen in 2010, dus we kunnen elkaars fiscale partners zijn.
Nu was mijn eerste gedachte om dit niet te doen. We verdienen namelijk allebei ongeveer evenveel (€40.000 per jaar), ik in loondienst en zij zit in een maatschap. We hebben samen een huis gekocht begin 2010, waarvoor we ook samen een hypotheek (ongeveer €425.000) voor hebben afgesloten (alles fifty-fifty). Nu wil ik het liefst zo snel mogelijk aangifte doen, aangezien ik dan mijn hypotheekrenteaftrek op korte termijn ontvang (heb hiervan nog niks ontvangen, dus dat is best een leuk bedrag). Zij wacht echter zo lang mogelijk met aangifte doen (eind 2010 doet ze bijvoorbeeld pas aangifte over 2009), omdat zij dan pas al haar financiële stukken tot haar beschikking heeft. Ook moet zij altijd bijbetalen (ipv ontvangen zoals ik), aangezien ze een eigen zaak heeft, dus ook daar wacht ze ook het liefst zo lang mogelijk mee.
En aangezien we toch allebei ongeveer evenveel verdienen, zijn de voordelen van fiscaal partnerschap nihil, als ik het tenminste goed lees overal...
Toch?? (vraag 1)
Als ik dus geschieden in wil vullen, vul ik dan dus overal ook de helft van de bedragen in? Hypotheek, WOZ-waarde, betaalde rente etc.? (vraag 2)
Verder las ik ook nog ergens dat als je geen fiscaal partner bent, je ook geen recht hebt op belastingsvrijstelling voor erfbelasting indien de ander zou komen te overlijden. Wij hebben een levensverzekering afgesloten voor elkaar, waarbij de hypotheek als eerste afgelost wordt en het huis dus op naam van de langstlevende blijft staan. Deze vrijstelling voor erfbelasting heeft dus ook geen verdere invloed als ik het goed heb? (vraag 3)
Hoor graag jullie reacties en alvast bedankt.
Mike
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] fiscale partners of niet?
Re: fiscale partners of niet?
volgends mij ben je als je samen een huis koop toch hoedan ook fiscaal partner?
of zie ik dat nou verkeerd?
of zie ik dat nou verkeerd?
blijkbaar voor de belasting ben je ook al fiscaal partner als je een kind heb samen maar nog niet een half jaar samenwoont.. (maar voor ons werkt dat juist in ons voordeel gelukkig)
Je loopt inderdaad de vrijstelling voor de erfbelasting mis als je geen fiscaal partner van elkaar bent. Maar om van elkaar te kunnen erven moet je wel een samenlevingscontract en een testament hebben.
De levensverzekering valt in beginsel wel in de nalatenschap. Dat daarmee een deel van de hypotheek wordt afgelost doet daar niets aan af. Van belang voor het niet heffen van erfbelasting op een uitkering van een levensverzekering is het zogenaamde kruislings afsluiten van die verzekering.
Daarnaast kan er nog een betalingsopdracht spelen (weduwenverklaring). Of dat handig is, is afhankelijk van de vraag of er kinderen zijn of komen.
Fiscaal partnerschap maakt verder niet zo gek veel uit. Wat jij terugkrijgt, moet je partner blijkbaar betalen. Onder aan de streep heeft het een dus het ander deels op.
De levensverzekering valt in beginsel wel in de nalatenschap. Dat daarmee een deel van de hypotheek wordt afgelost doet daar niets aan af. Van belang voor het niet heffen van erfbelasting op een uitkering van een levensverzekering is het zogenaamde kruislings afsluiten van die verzekering.
Daarnaast kan er nog een betalingsopdracht spelen (weduwenverklaring). Of dat handig is, is afhankelijk van de vraag of er kinderen zijn of komen.
Fiscaal partnerschap maakt verder niet zo gek veel uit. Wat jij terugkrijgt, moet je partner blijkbaar betalen. Onder aan de streep heeft het een dus het ander deels op.
Dat klopt niet helemaal. Tot en met het belastingjaar 2010 kun je kiezen voor fiscaal partnerschap als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Tenzij je getrouwd bent of geregistreerde partners bent. Dan is het fiscale partnerschap in 2010 verplicht. TS kan dus kiezen.vogels schreef:Wat zijn de voorwaarden voor fiscaal partnerschap (2010)
Er zijn meerdere voorwaarden aan het begrip fiscaal partnerschap verbonden. U bent tot en met 2010 zeker elkaars fiscale partners als:
1. U en uw huisgenoot in het belastingjaar meer dan 6 maanden onafgebroken samen woonden, een gezamenlijke huishouding voerden en in die periode meerderjarig waren.
2. U beiden in die periode bij de gemeente op hetzelfde gezamenlijk woonadres stonden ingeschreven.
3. Als uw kind uw huisgenoot is, moet deze op 31 december voorafgaand van het belastingjaar, waar u aangifte over doet, minimaal 27 jaar oud zijn
Had niet zo gekeken naar regels 2010, maar topicstarter heeft al geen keuze meer. Bovendien is er bij topicstarter ook nog sprake van geregistreerd partnerschap.
http://www.belastingdienst.nl/particuli ... l#P84_7388
Vogels,
TS heeft een geregistreerd partnerschap maar een samenlevingscontract. Dat is iets heel anders. Het eerste regel je bij de ambtenaar van de burgerlijke stand, het tweede bij de notaris.
Om fiscaal partner te kunnen zijn per 1-1-2011 moet je wel een samenlevingscontract hebben als niet gehuwden.
Fiscaal partnerschap heeft trouwens voor de erfbelasting wel een extra voordeel. Je krijgt namelijk een veel hogere vrijstelling dan een niet-fiscaalpartner/samenwoner.
TS heeft een geregistreerd partnerschap maar een samenlevingscontract. Dat is iets heel anders. Het eerste regel je bij de ambtenaar van de burgerlijke stand, het tweede bij de notaris.
Om fiscaal partner te kunnen zijn per 1-1-2011 moet je wel een samenlevingscontract hebben als niet gehuwden.
Fiscaal partnerschap heeft trouwens voor de erfbelasting wel een extra voordeel. Je krijgt namelijk een veel hogere vrijstelling dan een niet-fiscaalpartner/samenwoner.