hallo mensen,
ik zal mij even voorstellen want ik ben nieuw op het forum
mijn naam is Richard B en ben sinds 2,5 jaar gescheiden. Ik ben trotse vader van de mooie zonen van 8 en 10 jaar. Nu hebben mijn ex partner en ik co-ouderschap afgesproken in 60/40 verhouding (staat allemaal in ouderschapsplan en convernant). Nu heb ik mijn belasting aangifte ingevuld dat ik co-ouder ben, aangezien ik volgens mij voldoe aan zo-ouderschap:
Vast 2 wekelijks rooster; 2,6 dag
Vakanties worden 50/50% gelijk verdeelt, aantal weken vakantie per jaar:
12 weken x 7 dagen = 84/50% = 42 dagen per jaar.
42 dagen per jaar gedeeld door 52 weken is 0,8 dagen per week
2,6 dag + 0,8 dag = 3,4 dagen per week.
conform het ouderschapsplan ook co-ouder
ook staat er in het ouderschapsplan, dat mijn beide kinderen ook vaak buiten de reguliere weekrooster voornoemd bij mij aanwezig zijn. (in overleg).
Nu heb ik vorig jaar voor het eerst in mijn leven een toeslag aangevraagd (was voorheen militair) en ik heb gelijk gezeur. (welgesteld om 200 euro teruggave).
Volgens de belastingdienst voldoe ik niet aan de 3 dagen per week dat ik mijn kinderen bij mij heb. Hierop heb ik bezwaar aangetekend en de uitleg zoals hierboven bijgevoegd en bewezen. Echter op mijn bezwaar kreeg ik nog steeds een negatief antwoord namelijk: dat ik aangeef dat mijn kinderen gemiddeld over het hele jaar meer dan 3 dagen bij mij verblijven, maar volgens de beslissing gaat het niet om het gemiddelde maar om de wekelijkse verdeling. Dit vind ik niet kloppen en een rare interpertatie van cvo-ouder.
op de site van de belastingdienst staat namelijk bij co-ouder:
Wanneer bent u co-ouder?
U bent co-ouder in de volgende gevallen:
Uw kind woont ten minste 3 dagen per week bij u én ten minste 3 dagen per week bij uw ex.
Uw kind woont om en om 1 week bij u en 1 week bij uw ex.
Of uw kind op uw adres of op het adres van uw ex ingeschreven staat, maakt daarbij niet uit.
het enige wat mij rest volgens de beslissing is een beroep aantekenen bij de rechtbank.
wie kan mij hierin helpen danwel uitleggen wat ik niet begrijp??
groet
richard
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] geen co-ouderschap volgens belastingdienst
Re: geen co-ouderschap volgens belastingdienst
Lijkt me toch klare taal. Het gaat niet om het gemiddelde per jaar, maar de verdeling per week.
-
Als uw kinderen 3 dagen in de week komen krijgt u toeslag. Het is een leuk rekensommetje van u, maar daarin staat niet dat ze elke week minimaal 3 dagen bij u wonen.
Uw kind woont nu 2,6 dag per week bij u, dat is minder dan 3 dagen. Als u het kind nog 0,4 dag per week extra opvangt, bent u er al. Lukt dat echt niet?
Het staat toch echt duiidelijk in de voorwaarden . Minstens drie dagen per week of week om week.
Ik weet niet wie u geadviseerd heeft dat zo in het ouderschapsplan op te nemen, maar die persoon was niet echt op de hoogte van de fiscale regels, beetje dom.
En ik weet niet wat u bedoelt met dat het maar om € 200,00 zou gaan want de inkomens -afhankelijke combinatiekorting is ca. € 2.700 per jaar.
Ik weet niet over welke toeslag u het hebt.
Ik weet niet wie u geadviseerd heeft dat zo in het ouderschapsplan op te nemen, maar die persoon was niet echt op de hoogte van de fiscale regels, beetje dom.
En ik weet niet wat u bedoelt met dat het maar om € 200,00 zou gaan want de inkomens -afhankelijke combinatiekorting is ca. € 2.700 per jaar.
Ik weet niet over welke toeslag u het hebt.
60% vrouw en 40% U is 2.8 dag per week...
Als je 55/45% af spreekt en op papier zet, ongeacht of ze werkelijk meer komen.... vang je het wel en je mag het onderling aanpassen.
3 dagen per week noemen zij maar 1 week bij jou 1 week bij haar is ook 50/50 wat soms gebeurde mag ook.
Elke week hoeft niet, ik weet van Kapitein grote vaart die 8 weken weg is en 8 weken thuis...
Die heeft dus 50/50 regeling en ik hoorde hem nooit klagen.
Belastingdienst kijkt vooral naar op papier genoteerde en zal zelden een controle op werkelijke aantal uren uitvoeren!
Vooral als ze later gaan studeren is het vaak de Vader die meer kreeg wegens afstand naar station of opleiding....
Tevens vaak meer vrijheid en een leuk vriendje... dus het werkelijke aantal uren kan flink afwijken van afspraak en dat bepalen ze het liefste zelf....
Als je 55/45% af spreekt en op papier zet, ongeacht of ze werkelijk meer komen.... vang je het wel en je mag het onderling aanpassen.
3 dagen per week noemen zij maar 1 week bij jou 1 week bij haar is ook 50/50 wat soms gebeurde mag ook.
Elke week hoeft niet, ik weet van Kapitein grote vaart die 8 weken weg is en 8 weken thuis...
Die heeft dus 50/50 regeling en ik hoorde hem nooit klagen.
Belastingdienst kijkt vooral naar op papier genoteerde en zal zelden een controle op werkelijke aantal uren uitvoeren!
Vooral als ze later gaan studeren is het vaak de Vader die meer kreeg wegens afstand naar station of opleiding....
Tevens vaak meer vrijheid en een leuk vriendje... dus het werkelijke aantal uren kan flink afwijken van afspraak en dat bepalen ze het liefste zelf....