LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heb ik recht op huurtoeslag?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Playahsection

Heb ik recht op huurtoeslag?

Ongelezen bericht door Playahsection »

Beste Allemaal,

Ik ben een man van 26 jaar en woon al sinds mijn 16e bij mijn tante thuis (zolderkamer). Hier heb ik nooit iets voor hoeven te betalen en is altijd goed gegaan. In de tussentijd heb ik gestudeerd en heb enkele jaren terug een eigen eenmanszaak opgericht. Nu heb ik sinds anderhalf jaar een eigen kantoor, en probeer van mijn bedrijf te leven en mezelf te onderhouden en uiteraard te groeien.

Mijn kantoorpand was voorheen een woning, met een woonvergunning. Nu heb ik met de huisbaas gesproken en er is een mogelijkheid dat we opnieuw een woonvergunning kunnen krijgen en dat het kantoorpand waar ik nu in zit dus officieel ook als woning gebruikt kan worden. Het pand is zeer geschikt om te combineren als woning en kantoor. Dus mijn doel is om hier dan ook gebruik van te maken.

De kale huurprijs van de totale woning zal €710,- bedragen. Dit is natuurlijk exclusief gas water licht etc.
Ik heb ongeveer een toetsinkomen van 13000 euro voor 2015. In 2016 verwacht ik geen grote veranderingen.
Ik heb een prive rekening en een zakelijke rekening. Op mijn prive rekening staat nooit meer dan €2000 op. Op mijn zakelijke rekening staat er een bedrag rond de €30.000 euro. Maar dit varieert natuurlijk best vaak vanwege inkoop en verkoop.

Nu is mijn vraag, kom ik als zzp`er in aanmerking voor huurtoeslag op basis van deze gegevens? Want aan de hand hiervan kan ik pas akkoord geven aan de huisbaas of hij de woonvergunning kan aanvragen zodat ik er kan wonen.

Kortom, ik kom dus rond van circa 1000 euro per maand. En dat zou betekenen dat ik in inkomstengroep 1 val. Maar ik weet dus niet exact wat het effect is van mijn zakelijke rekening op deze berekening, de bedragen op mijn zakelijke rekening variëren nogal namelijk. En hoe er met ZZP`ers wordt omgegaan als het om in dit geval huurtoeslag gaat.

Alvast bedankt voor de reacties.

tijger1

Re: Heb ik recht op huurtoeslag?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Als u als ondernemer voor de belastingdienst aangemerkt wordt, telt uw zakelijke rekening niet mee als vermogen voor toeslagen. Dit deel van de vraag verwondert mij nogal. U maakt toch jaarlijks een jaarrekening en doet aangifte. Dan weet u toch waar het bedrijfsvermogen onder valt?

U zult nu de huur en overige lasten op kunnen voeren als bedrijfskosten. Als u de woning in prive gaat huren, kan dat niet meer, behalve als het kantoorgedeelte een eigen opgang enzovoort heeft.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel kosten u verleden jaar gemaakt hebt voor dat bedrijfspand, maar die moet u in ieder geval even bij uw inkomen optellen om te kijken of u dan ongeveer nog wel voor huurtoeslag in aanmerking komt. Ook uw zorgtoeslag, die hebt u nu toch al wel, wordt dan lager.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

adviesenrecht

Ongelezen bericht door adviesenrecht »

Wat van belang is voor de berekening van huurtoeslag is het prive vermogen. Dat mag niet meer zijn dan 24.000. Daar voldoet u aan.
Uw werkruimte kan voor u positief tellen.
Hebt u een zelfstandige werkruimte met bijv. toilet, dan hebt u recht op kostenaftrek.
Dit geldt naast eventuele huurtoeslag. Daarvan moet u een evenredig deel bij de winst rekenen.
Hebt u geen zelfstandige werkruimte, dan kunt u kiezen of de huur gaat met het prive of ondernemingsvermogen. Maakt u de keuze voor ondernemingsvermogen, dan geldt de aftrek. Bij privé vermogen gelden aanvullende eisen.
Ook hier is weer zo; u rekent een evenredig deel van de huurtoeslag bij de winst.
En hou de huur dan onder de 710. Een voorwaarde voor huurtoeslag is dat de kale huur niet meer bedraagt dan 710,68. Hou hier rekening mee. Zorg bijvoorbeeld dat er geen servicekosten bij opgeteld worden.

Gesloten