Ik raak enorm in de war omtrent de uitbetaling van heffingskortingen voor de minstverdienende partner voor het jaar 2019. Ik hoop dat iemand hier meer verstand van heeft en mij ermee kan helpen. Excuses als dit al een keer gepost is. De informatie hierover is dusdanig verwarrend dat ik graag een antwoord en jip-en-janneke taal voor mn specifieke situatie zou willen als dat mogelijk is.
Ik wilde vandaag de belasting aangifte 2019 invullen samen met mijn partner. Het programma was opgestart, we waren samen ingelogd en het systeem herkende dat wij samen de aangifte gingen invullen. Alle inkomensgegevens klopten, we hadden geen uitgaven, persoonsgebonden aftrek, geen eigen huis, kosten, alimentaties, etc, etc. In principe was het enige wat we hoefden te checken ons inkomen.
Nu komt het rare. Het inkomen van mijn partner was op en nabij 2500 euro over heel 2019 en arbeidskorting rond 120 (september - december). Het jaar ervoor heeft ze een maand gewerkt. Alle jaren ervoor heeft ze niet gewerkt. Ik ben een late twintiger en mijn partner ook en zijn een aantal jaren getrouwd.
Mijn inkomen ligt om en nabij 32.000 en mijn arbeidskorting zat op het maximale van 2019 (3399). De hoeveelheid belasting die we beiden betaald hebben klopte tot de euro nauwkeurig. Op de website van de belastingdienst wordt niet gespecificeerd wat een 'laag inkomen is'. Ze draaien er om heen. Pas als je inlogt en bij uitgebreide help kijkt bij heffingskortingen uitbetalen geven ze aan dat ze onder een laag inkomen tot 7500 euro verstaan. Hier zat zij ruim onder. Nu kijkend naar de heffingskortingen minstverdienende partner (of de aanrechtssubsidie) zou zij dan het maximale bedrag van 661 euro voor 2019 moeten terug ontvangen? Echter wat we ook proberen om te kijken of er een fout zit in het systeem, er blijft maximaal 275 euro staan (het bedrag dat ze aan loonheffing heeft betaald). We hebben vorig jaar al geprobeerd om een voorlopige teruggaaf te doen en hebben alles wat mogelijk is ingevuld. Alles kwam uit op 0 euro. Ook voor 2020 komt alles uit op 0 euro. Ik heb meer dan voldoende belasting betaald, maar om een of andere manier komt zij niet in aanmerking voor het maximale bedrag van 661. Doen wij iets verkeerd, zijn wij iets vergeten of begrijpen wij deze regeling helemaal verkeerd? De enige fout is dat ik nog een aantal tientjes loonheffing moet terugbetalen omdat een klein bijbaantje alsnog loonheffingskorting had toegepast terwijl dit niet de bedoeling was. Als ik deze werkgever weghaal, verandert er niets in de berekening, alleen dat ik dan niks zou hoeven te betalen en zou niet van zodoende toepassing moeten zijn kijkende naar mijn hoofdinkomen.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen