LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe creer ik winstbalans bij enkelvoudig boekhouden voor ib?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
marcusmarcelus

Hoe creer ik winstbalans bij enkelvoudig boekhouden voor ib?

Ongelezen bericht door marcusmarcelus »

Hoi,

mijn naam is Marcus en ik ben zzp-er. Voor mijn administratie gebruik ik een excelsheet met daarin mijn inkoop en verkoopfacturen. Hieruit vloeit mijn winst en verliesrekening. Nu heb ik voor mijn Inkomstenbelastingaangifte een winstbalans nodig.

Nu weet ik dat met dubbel boekhouden automatisch een balans tot stand komt. Nu is mijn vraag: Hoe creëer je een balans met enkelvoudig boekhouden? Zijn er bepaalde regels voor het extracomptabel vaststellen van een balans, of mag ik gewoon het eigen vermogen als sluitpost gebruiken en dien ik dan nog ergens rekening mee te houden?

Uit mijn excelsheet vloeit verder mijn te betalen ob 4e kwartaal, debiteurensaldo, crediteurensaldo.
Ik ben in het bezit van mijn eindsaldo van de bank.

Graag hoor ik advies van een ervaren balansmaker/creator.

Met vriendelijke groeten Marcus

SJZ

Re: Hoe creer ik winstbalans bij enkelvoudig boekhouden voor ib?

Ongelezen bericht door SJZ »

In feite kun je gewoon al je activa en passiva noteren, en het verschil is eigen vermogen.

Of anders gezegd: je activa (debiteuren, banksaldi) min je passiva (ob q4, crediteuren) vormen je eigen vermogen.

Dit is een in de praktijk best wel veel gebruikte methode, ook op administratiekantoren, belastingadviesbureaus, enz.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Nu is mijn vraag: Hoe creëer je een balans met enkelvoudig boekhouden?
Misschien heeft dit met mijn traditionele inslag te maken maar met alle boekhoudprogramma's die er tegenwoordig zijn waarom enkelvoudig boekhouden ? Met een dubbele rolt de balans er zo uit.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

En is dit een consumentenkwestie?
Ben je niet wat laat als je nog 1 dag hebt?

Gesloten