LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoera, 50.000 euro gevonden!

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Hoera, 50.000 euro gevonden!

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Als ik inlog op de site van de belastingdienst voor het doen van de IB-aangifte 2014, staan bij de vooraf ingevulde gegevens onder anderen zes (!) bij mij onbekende bankrekeningen bij de ABN Amro, met een totaal saldo van iets meer dan 50.000 euro. Aangezien ik mijn (enige) rekening bij de ABN reeds ergens in de jaren '90 heb beëindigd, ben ik benieuwd van wie deze rekeningen zijn. Ik zal de ABN eens bellen, of ze dit geld voor me willen klaarleggen, dan ga ik het straks ophalen...

Meer mensen die (kennelijk) andermans gegevens voorgeschoteld krijgen?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Hoera, 50.000 euro gevonden!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Gisteren zag ik ook een topic over persoonsgegevens bij belastingaangifte. Ging toen over een BSN en toeslagen, geloof ik.

Ze maken er wel een potje van zeg.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hoera, 50.000 euro gevonden!

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ja en owee als wij als brave burgers een foutje maken. Dan krijg je vrijwel direct fikse boete.

Nooit geen excuses ook.

Dirkie
Berichten: 2946
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Hoera, 50.000 euro gevonden!

Ongelezen bericht door Dirkie »

Bekijk het ook eens van deze kant. Misschien staan die rekeningen wel op jouw naam (BSN) maar is er sprake van identiteits fraude......
Het zou zo maar kunnen. Ik zou zo snel mogelijk met de bank contact opnemen, want die hebben die gegevens zo doorgegeven.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Hoera, 50.000 euro gevonden!

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Dirkie schreef:Bekijk het ook eens van deze kant. Misschien staan die rekeningen wel op jouw naam (BSN) maar is er sprake van identiteits fraude......
Het zou zo maar kunnen. Ik zou zo snel mogelijk met de bank contact opnemen, want die hebben die gegevens zo doorgegeven.
Nou, bij de ABN Amro kunnen ze ook niets. "Nee meneer, vanwege de privacy kan ik u niet mededelen op wiens naam deze rekeningen staan". Maar hoe komen ze dan bij mij terecht, en misschien wel belangrijker, hoe kom ik er vanaf?

Moneyman
Berichten: 30668
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoera, 50.000 euro gevonden!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat ze je niet kunnen vertellen op wiens naam ze wél staan, klopt. Maar ze kunnen je op z'n minst vertellen hoe het kan dat die rekeningen op jouw naam staan. Dát gaat jou immers heel direct wél aan.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Hoera, 50.000 euro gevonden!

Ongelezen bericht door Mk »

Ben je niet toevallig mederekeninghouder van bijvoorbeeld één van je ouders?

Rebel38
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 mar 2015 12:43

Re: Hoera, 50.000 euro gevonden!

Ongelezen bericht door Rebel38 »

Ad Verkaad schreef:Ik zal de ABN eens bellen, of ze dit geld voor me willen klaarleggen, dan ga ik het straks ophalen...

Meer mensen die (kennelijk) andermans gegevens voorgeschoteld krijgen?
Als u bij mijn gegevens was terechtgekomen in de veronderstelling dat het de uwe waren was u voorover op de keukentafel een potje gaan janken.

Moneyman
Berichten: 30668
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoera, 50.000 euro gevonden!

Ongelezen bericht door Moneyman »

MichielFRL schreef:Je kan ook 1 cent overmaken naar de betreffende rekeningnummers en dan in de omschrijving zetten dat je graag contact met de eigenaar van de rekening wil.
En die moet dan ook weer één cent terug overmaken om iets terug te zeggen? Leuke manier van communiceren ;)

gert949
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2007 16:07

Re: Hoera, 50.000 euro gevonden!

Ongelezen bericht door gert949 »

Schrijf je bankrekeningnummers op en ga een een abn-amro kantoor in de buurt en zeg dat je deze rekening nummers op wil heffen,en het saldo naar je eigen priverekening over wil laten maken.
Moet je eens kijken hoe snel ze de fout gevonden hebben.En zo niet,ben je in ieder geval schadeloos gesteld met die 50 ruggen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Hoera, 50.000 euro gevonden!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

gert949 schreef:Schrijf je bankrekeningnummers op en ga een een abn-amro kantoor in de buurt en zeg dat je deze rekening nummers op wil heffen,en het saldo naar je eigen priverekening over wil laten maken.
Moet je eens kijken hoe snel ze de fout gevonden hebben.En zo niet,ben je in ieder geval schadeloos gesteld met die 50 ruggen.
Die vlieger gaat niet op hoor; bij het sluiten van een rekening moet je je legitimeren.

stofzuigertje

Re: Hoera, 50.000 euro gevonden!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Oude vervallen bank nummers mogen ze opnieuw uitgeven.

Maar de belastingdienst kan een vorige eigenaar er aan koppelen.
Wel kun je van je bank een bewijs van geen eigenaar zijn en vragen om het juiste BSN nummer op deze rekening te zetten vragen en dit te melden bij de belastingdienst.

Het alleen maar weghalen is niet voldoende, dan blijft het verschil tussen jou aangifte en de opgave bank en zal dit blijven bestaan.

Verder zie ik op deze manier een slapende rekening met zeer laag flut bedrag die ik nu ga opzeggen.

De belastingdienst kan hier weinig aan doen, zij krijgen opgave bank en als die de oude Sofi laat staan en niet de nieuwe BSN invoerde komen dit soort fouten helaas voor.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Hoera, 50.000 euro gevonden!

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

stofzuigertje schreef:Oude vervallen bank nummers mogen ze opnieuw uitgeven.

Maar de belastingdienst kan een vorige eigenaar er aan koppelen.
Wel kun je van je bank een bewijs van geen eigenaar zijn en vragen om het juiste BSN nummer op deze rekening te zetten vragen en dit te melden bij de belastingdienst.

Het alleen maar weghalen is niet voldoende, dan blijft het verschil tussen jou aangifte en de opgave bank en zal dit blijven bestaan.

Verder zie ik op deze manier een slapende rekening met zeer laag flut bedrag die ik nu ga opzeggen.

De belastingdienst kan hier weinig aan doen, zij krijgen opgave bank en als die de oude Sofi laat staan en niet de nieuwe BSN invoerde komen dit soort fouten helaas voor.
De zes betreffende rekeningnummers zijn mij onbekend. Het nummer van mijn toenmalige Amro-rekening staat er in ieder geval niet tussen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoera, 50.000 euro gevonden!

Ongelezen bericht door sjohie »

Als er van af wilt, rekeningen verwijderen in het aangifteprogramma, aangifte doorzetten met je werkelijke gegevens, en dan is het iets voor de belastingdienst en de ABN-Amro om op te lossen. Als je moeilijk wilt gaan doen, of gewoon zin hebt in een uitje, met de rekeningnummers naar een ABN-Amro kantoor gaan, en ze opheffen waarbij je het saldo naar eigen rekening laat overboeken. Veel moeilijker hoeft het niet te zijn.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Hoera, 50.000 euro gevonden!

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

sjohie schreef:Als er van af wilt, rekeningen verwijderen in het aangifteprogramma, aangifte doorzetten met je werkelijke gegevens, en dan is het iets voor de belastingdienst en de ABN-Amro om op te lossen. Als je moeilijk wilt gaan doen, of gewoon zin hebt in een uitje, met de rekeningnummers naar een ABN-Amro kantoor gaan, en ze opheffen waarbij je het saldo naar eigen rekening laat overboeken. Veel moeilijker hoeft het niet te zijn.
Ik ben al bij het ABN-loket geweest. Het zou worden doorgezet naar het hoofdkantoor, want de (vriendelijke) mevrouw achter de balie wist verder ook niet wat ze ermee moest. Ondertussen heb ik de rekeningen uiteraard uit mijn aangifte geknikkerd en de aangifte ingediend, dus ik ben benieuwd...

PhL
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2013 12:24

Re: Hoera, 50.000 euro gevonden!

Ongelezen bericht door PhL »

Ad Verkaad schreef:Meer mensen die (kennelijk) andermans gegevens voorgeschoteld krijgen?
Ja! Althans een rekening die ik niet kan thuis brengen. Een rekening van de Aegon Bank, terwijl ik nooit een rekening bij de Aegon gehad heb. Het saldo is wel een stukje lager dan jouw 50.000 euro :-)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Hoera, 50.000 euro gevonden!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Gewoon handmatig aanpassen en aangifte doen. Als je zeker weet dat het niet klopt het je niets te vrezen. De vooringevulde aangifte is slechts een dienst die de belastingdienst biedt. Je mag m helemaal leeggooien als je wilt.

Gesloten