LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
c.zitter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2014 21:41

Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door c.zitter »

Hallo,

Ik ben vorig jaar afgestudeerd op hbo niveau, maar omdat het vinden van werk erg moeilijk is ben ik begonnen in een mbo functie. Van januari tot half augustus heb ik 32 uur per week gewerkt voor iets meer dan het minimumloon, waardoor ik recht had op €86,- huurtoeslag per maand. Mijn geschatte inkomen voor heel 2014 was gebaseerd op dit inkomen.

Vorige week is het mij eindelijk gelukt om een nieuwe baan te krijgen op hbo niveau waarbij ik 40 uur ga werken met een hoger loon. Deze verandering heb ik netjes doorgeven via mijn toeslagen bij de belasting dienst. Ik heb mijn geschatte inkomen voor 2014 aangepast door t/m half augustus het bruto inkomen van mijn oude baan te vermelden en vanaf heden tot eind 2014 het bruto inkomen van mijn huidige baan.

Nou heb ik vandaag een beschikking ontvangen van deze huurtoeslag en moet ik €772,- terugbetalen. Ik ben hier ontzettend van geschrokken omdat ik heel eerlijk ben geweest. Ik heb direct met de belastingdienst gebeld om uitleg, want de brief hiervoor was nog niet aangekomen. Als antwoord kreeg ik dat mijn inkomen voor heel 2014 nu te hoog is waardoor ik over het hele jaar gezien geen recht zou hebben op huurtoeslag. Dit heeft mij erg boos gemaakt, omdat ik begin dit jaar natuurlijk niet had kunnen weten dat ik uiteindelijk een betere baan zou krijgen. Ik heb altijd gedacht dat pas vanaf het moment van verandering ook de hoogte van de toeslag mee zou veranderen en wist absoluut niet dat dit met terugwerkende kracht gevorderd kon worden.

Het voelt alsof ik gestraft wordt voor het feit dat ik mij probeer te ontwikkelen in de samenleving. Ik had (voor het geld) beter minder uur kunnen gaan werken zodat ik 'gratis' geld van de belasting zou ontvangen. Echter heb ik ervoor gekozen om fulltime aan de slag te gaan en nu moet ik alles terug betalen wat ik eerst echt nodig had om rond te komen.

Zijn er meer mensen met dit probleem en is er iets wat ik hier aan kan doen? Ik vind het erg oneerlijk en bovenal demotiverend om je best te doen.

Alvast bedankt voor de reacties.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door encore »

Even extreem uitvergroten:
Stel nou dat je het lekker NIET had doorgegeven en je had lekker je centjes uitgegeven en de belastingaangifte ingevuld om nog meer terug te krijgen. dan had je medio juli 2015 een nog veel grappiger brief ontvangen. Of je dan maar even ALLES-met-rente wil terugbetalen. En zeg je nee, dan komt er nog een vreemde boeteclausule bij.

Helaas val je nu ten prooi aan de regels en dat steekt. Dat begrijp ik echt. Maar je kunt er niets tegen doen omdat de berekeningen nu eenmaal op jaarbasis zijn. Vroeger was dat nog per maand, maar toen liepen er brontosaurussen door de straat. Daar kon je gewoon op rondhuppelen zonder helm.

En aan de andere kant ( zie het als vals-positief ) je bent nu een rijke stinkerd en je zit lekker scheef te huren. Foei. :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door sjohie »

c.zitter schreef:Hallo,

Ik ben vorig jaar afgestudeerd op hbo niveau, maar omdat het vinden van werk erg moeilijk is ben ik begonnen in een mbo functie. Van januari tot half augustus heb ik 32 uur per week gewerkt voor iets meer dan het minimumloon, waardoor ik recht had op €86,- huurtoeslag per maand. Mijn geschatte inkomen voor heel 2014 was gebaseerd op dit inkomen.

Vorige week is het mij eindelijk gelukt om een nieuwe baan te krijgen op hbo niveau waarbij ik 40 uur ga werken met een hoger loon. Deze verandering heb ik netjes doorgeven via mijn toeslagen bij de belasting dienst. Ik heb mijn geschatte inkomen voor 2014 aangepast door t/m half augustus het bruto inkomen van mijn oude baan te vermelden en vanaf heden tot eind 2014 het bruto inkomen van mijn huidige baan.

Nou heb ik vandaag een beschikking ontvangen van deze huurtoeslag en moet ik €772,- terugbetalen. Ik ben hier ontzettend van geschrokken omdat ik heel eerlijk ben geweest. Ik heb direct met de belastingdienst gebeld om uitleg, want de brief hiervoor was nog niet aangekomen. Als antwoord kreeg ik dat mijn inkomen voor heel 2014 nu te hoog is waardoor ik over het hele jaar gezien geen recht zou hebben op huurtoeslag. Dit heeft mij erg boos gemaakt, omdat ik begin dit jaar natuurlijk niet had kunnen weten dat ik uiteindelijk een betere baan zou krijgen. Ik heb altijd gedacht dat pas vanaf het moment van verandering ook de hoogte van de toeslag mee zou veranderen en wist absoluut niet dat dit met terugwerkende kracht gevorderd kon worden.

Het voelt alsof ik gestraft wordt voor het feit dat ik mij probeer te ontwikkelen in de samenleving. Ik had (voor het geld) beter minder uur kunnen gaan werken zodat ik 'gratis' geld van de belasting zou ontvangen. Echter heb ik ervoor gekozen om fulltime aan de slag te gaan en nu moet ik alles terug betalen wat ik eerst echt nodig had om rond te komen.

Zijn er meer mensen met dit probleem en is er iets wat ik hier aan kan doen? Ik vind het erg oneerlijk en bovenal demotiverend om je best te doen.

Alvast bedankt voor de reacties.
Er zijn vele mensen die dit meemaken, aangezien de wetgeving zo in elkaar steekt. Dat is niet persoonlijk jouw pesten door de belastingdienst ofzo, maar gewoon zoals de regels zijn en werken voor iedereen in dit land. Daar is verder niks aan te doen door je, en op site van de belastingdienst staat ook dat er gerekend wordt met een jaarinkomen, en nergens dat dit naar een maandelijks gemiddelde wordt terug berekend, zoals jij dacht.

Kan gebeuren, niet iedereen is fiscalist, maar het is ook weer niet zo dat dit stiekum en achterbaks gebeurd ofzo.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door encore »

Maar aan de andere kant sta ik dan wel weer verbaasd van het feit dat afgestudeerden soms onzettend onwetend kunnen overkomen. Men heeft geleerd de stof tot zich te nemen alvorens over te gaan tot aktie. De regelgeving over de toeslagen staat van haver tot gort op de Toeslagen-site. Ook wat er gebeurt als men ineens meer gaat verdienen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door langste adem »

Toch begrijp ik dat het wrang is voor de TS. Ook al heeft hij nu sinds kort een lekkerder salaris, dan is het toch sneu als je dan meteen een rekening van honderden euro's voor je kiezen krijgt. Ook al zitten de regels zo in elkaar en had TS dat moeten weten. Het had eerlijker geweest als het per maand werd bekeken.

Stel je hebt een laag loon. Vervolgens vind je halverwege het jaar een baan met een riant salaris, waardoor je 52% inkomstenbelasting moet betalen.
Gaat de belastingdienst dan , naast het terugvorderen van al verstrekte huurtoeslag ,ook nog eens naheffen omdat je de eerste 6 maanden van het jaar maar 37% of 42% inkomstenbelasting had betaald over je toenmalige loon ?

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door fisbel »

Misschien kunt u wel € 772 terugkrijgen van de Belastingdienst (of meer / minder)
Meer dan de helft van de rechthebbende afgestudeerden maken geen gebruik van de middelingsregeling. Terwijl er wel belastingteruggave mogelijk is.

U hoeft in het schema alleen de 3 aaneengesloten jaarinkomens te vermelden. Het programma berekent de te betalen belasting en vermeldt wat u terug kunt krijgen. Steeds 3 aaneengesloten jaren nemen. Het belastbaar Box 1 jaarinkomen (verzamelinkomen) telt.

Voorbeeld: 3 jaarinkomens: € 4040 – klein studentenbaantje in 2012 / € 20.000 – jaar 2013 / € 45000 – baan jaar 2014 // teruggave via middeling € 772
Precies het bedrag dat u nu moet betalen!
(voor de rekenmodule de jaren 2011 t/m 2013 gebruikt // 2014 is nog niet beschikbaar)
http://www.berekenhet.nl/modules/werken ... -box1.html

Voorbeeldbrief (berekening van de site volstaat):
http://www.infomuur.nl/financieel/belas ... ngsverzoek
Laatst gewijzigd door fisbel op 20 aug 2014 00:31, 2 keer totaal gewijzigd.

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door testcase »

Om te beginnen laat dit zien waarom er een negatieve incentive zit op meer dan het minimum verdienen. Verdien je minimum plus dan wordt je aan alle kanten gesubsidieerd. Verdien je iets meer dan worden al die mooie subsudies een voor een ingetrokken.

Het toeslagen systeem is gebaseerd op voorschotten en schattingen.
Je moet een SCHATTING geven van je jaarinkomen en daarop wordt de VOORSCHOT toeslag gebaseerd en toegekend. 1 à 2 jaar na het belastingjaar als je belastbaar inkomen voor dat jaar definitief geworden is, volgt de werkelijke afrekening. Heb je meer verdient dan je schatting, dan moet je terugbetalen met RENTE. Andersom geldt overigens ook, als je minder hebt verdient dan de schatting, krijg je meer toeslag.

Het was dus zeer verstandig om dit tijdig zelf door te geven. De rekening was onherroepelijk gekomen. Nu bespaar je rente.

De regeling is zeer transparant, dus je had zelf kunnen uitrekenen dat dit ging gebeuren.
Laatst gewijzigd door testcase op 24 aug 2014 08:12, 2 keer totaal gewijzigd.

c.zitter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2014 21:41

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door c.zitter »

Bedankt aan de mensen die mijn bericht serieus hebben genomen en ook een normale reactie hebben gegeven. De situatie is mij nu duidelijk.

Ik wil nog wel benadrukken dat ik inderdaad hbo niveau heb, maar dat dit niet wil zeggen dat de belastingdienst een onderdeel is geweest van mijn studie. Het blijft mij namelijk verbazen hoe flauw mensen kunnen reageren. Als je zelf geen nuttige informatie hebt en geen advies kunt geven dan kun je ook beter niet reageren. Daar schiet niemand mee op natuurlijk.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door langste adem »

Toch zijn er ook mensen die "door het systeem" wat we nu hebben net tussen wal en schip raken. Een kleine(wellicht ongevraagde) loonsverhoging kan ervoor zorgen dat je net boven de grens van huursubsidie uitkomt waardoor je uiteindelijk per saldo netto maandelijks minder overhoudt.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat die mensen dan ook nog steeds huursubsidie moeten krijgen in die gevallen.
Ik ben helemaal geen voorstander van allerlei subsidies en "gratis geld" rondpompen. Eigenlijk vind ik dat de huursubsidies alleen gegeven zouden moeten worden in incidentele gevalen.
Net zo goed als bij kinderbijslag of hypotheekrenteaftrek of zorgtoeslag of wat voor subsidie dan ook.
Teveel mensen beschouwen dit gratis geld als een "recht" terwijl het alleen maar een vangnet zou moeten zijn voor de echte minima.
In mijn ogen dan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik kan mij de verbazing wel voorstellen. Bij veel regelingen voor studenten wordt er namelijk wél van maand tot maand gekeken naar je situatie. Zo was (is?) het zo dat bijvoorbeeld bij de grens voor bijverdienen gold dat je gewoon recht bleef houden tot het moment dat je over de jaargrens voor bijverdienen ging. Bij de meeste niet-studenten regelingen wordt er wel over een hek jaar gerekend.

Wat ik dan weer niet snap is dat je dit als onrechtvaardig ziet. Even heel simpel gesteld, met je nieuwe baan maak je zo'n grote sprong in inkomen, dat je zelfs met maar 1/3 van het jaar dat inkomen, plus 2/3 van het jaar het lagere inkomen, boven de grens voor de toeslag uitkomt. Dan heb je de terug te betalen toeslag ook in korte tijd terugverdiend en zal het je logischerwijs niet van weerhouden om deze carrièrestap te maken.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door SJZ »

Een kleine(wellicht ongevraagde) loonsverhoging kan ervoor zorgen dat je net boven de grens van huursubsidie uitkomt waardoor je uiteindelijk per saldo netto maandelijks minder overhoudt.
Dat lijkt me een hoax. Want de toeslag wordt niet zomaar ineens helemaal afgebouwd boven de grens. Via een soort "glijdende schaal" ga je naar nul toe. Zonder die "kleine" loonsverhoging had je dan ook al héél weinig huurtoeslag gehad.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door ruud_a »

langste adem schreef:Toch zijn er ook mensen die "door het systeem" wat we nu hebben net tussen wal en schip raken. Een kleine(wellicht ongevraagde) loonsverhoging kan ervoor zorgen dat je net boven de grens van huursubsidie uitkomt waardoor je uiteindelijk per saldo netto maandelijks minder overhoudt.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat die mensen dan ook nog steeds huursubsidie moeten krijgen in die gevallen.
Ik ben helemaal geen voorstander van allerlei subsidies en "gratis geld" rondpompen. Eigenlijk vind ik dat de huursubsidies alleen gegeven zouden moeten worden in incidentele gevalen.
Net zo goed als bij kinderbijslag of hypotheekrenteaftrek of zorgtoeslag of wat voor subsidie dan ook.
Teveel mensen beschouwen dit gratis geld als een "recht" terwijl het alleen maar een vangnet zou moeten zijn voor de echte minima.
In mijn ogen dan.
dat zou je kunnen voorkomen, door van een loonsverhoging af te zien, of door een paar dagen onbetaald verlof te nemen.
met je geld moet je gewoon bezig zijn.
zoals bijvoorbeeld ook de spaarrentes van banken vergelijken.
ik ben trouwens ook geen voorstander van subsidies, maar lonen moeten steeds worden gematigd en prijzen en belastingen moeten steeds hoger.
je kunt in nederland van een salaris niet meer leven door de hoogte van de onomkoombare (vaste) uitgaven.
dus hebben we een uitgebreid systeem van subsidies opgebouwd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

SJZ schreef:
Een kleine(wellicht ongevraagde) loonsverhoging kan ervoor zorgen dat je net boven de grens van huursubsidie uitkomt waardoor je uiteindelijk per saldo netto maandelijks minder overhoudt.
Dat lijkt me een hoax. Want de toeslag wordt niet zomaar ineens helemaal afgebouwd boven de grens. Via een soort "glijdende schaal" ga je naar nul toe. Zonder die "kleine" loonsverhoging had je dan ook al héél weinig huurtoeslag gehad.
Het gaat niet alleen on de huurtoeslag, maar om een heel stelsel van toeslagen, subsidies en kwijtscheldingen. Alles bij elkaar kun je in sommige situaties er flink op achteruit gaan als je wat meer gaat verdienen. Dat is alles behalve en hoax, het is de realiteit.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door fisbel »

En kleine loonsverhoging of nabetaling kan ervoor zorgen dat de huurtoeslag verloren gaat.
Voorbeeld: toetsingsinkomen alleenstaande € 21.600 / € 650 huur / huurtoeslag € 1512
Als er door de loonsverhoging of nabetaling 1 euro of (iets) meer aan inkomen bijkomt verliest men € 1512 huurtoeslag. Zelfs bij een inkomensstjging van € 100 per maand is er nog nadeel.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door SJZ »

Ja, OK, fisbel, dat klopt inderdaad wel.

Maar je huurtoeslag van € 3.696 begint al te dalen zodra je inkomen boven de € 15.000 uitkomt. Bij dat inkomen van € 21.600 ben je al bijn 60% kwijt. Het is dus niet zo dat je dan ineens alles verliest van de mogelijke huurtoeslag.

Maar je hebt gelijk dat je als je boven de € 21.600 uitkomt je meteen het laatste stuk huurtoeslag dat je nog had kwijt bent. Je baalt dus wel als je daar net boven komt.

Wel geldt zoiets bij vermogen: onder de box 3 grens (€ 21.139) heeft vermogen geen invloed op je huurtoeslag, zodra je € 21.140 hebt ben je in één klap alles kwijt. Dus als je € 3.696 per jaar hebt en je vermogen komt op € 21.140 uit, zorg er dan voor dat je op oudejaarsdag nog gauw € 1 extra uitgeeft.

(Of koop een huis, dan kun je jarenlang al je geld stukslaan door af te lossen.)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Overigens kun je in zulke grensgevallen je inkomen nog verlagen door voor extra aftrekposten te zorgen. Denk aan pensioenvoorziening of giften.

witte angora
Berichten: 31023
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:Overigens kun je in zulke grensgevallen je inkomen nog verlagen door voor extra aftrekposten te zorgen. Denk aan pensioenvoorziening of giften.
Ziektekosten waarvoor je geen dekking hebt. Een aftrekpost voor tandartskosten bijvoorbeeld zou wel eens voordeliger kunnen zijn dan de premie voor de tandartsverzekering en wat je uiteindelijk ervoor terug krijgt, mits je uiteraard boven een bepaalde drempel uit komt.

Peer de Schuimer
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 aug 2014 11:36

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

In 2013 een huurverhoging gehad van 6,5% gebaseerd op mijn inkomsten van 2010.
in 2013 was mijn inkomsten een heel stuk lager maar moest wel de verhoging van
die inkomsten betalen.Moet je eens proberen terug te krijgen.Man je wordt er niet goed van.
En dan te bedenken dat de woningbouw zonder pardon jouw gegevens krijgt.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door encore »

De wonoingbouw krijgt niet jouw gegevens. Ze krijgen alleen te zien of je onder of boven de drempel zit met je inkomen. Niet hoeveel en ook niet waar je zit. Da's namelijk niet belangrijk

Peer de Schuimer
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 aug 2014 11:36

Re: Huurtoeslag 2014 terugbetalen door nieuw inkomen

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

encore schreef:De wonoingbouw krijgt niet jouw gegevens. Ze krijgen alleen te zien of je onder of boven de drempel zit met je inkomen. Niet hoeveel en ook niet waar je zit. Da's namelijk niet belangrijk
Natuurlijk krijgen ze mijn gegevens.Ze krijgen dus of ik er onder of boven zit.
Zowel de belasting als de woningbouw moet weten om wie het gaat of zullen ze dat gokken?

Gesloten