LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag en eigen vermogen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
vanswinden

Huurtoeslag en eigen vermogen

Ongelezen bericht door vanswinden »

Ik wil graag huurtoeslag aanvragen, maar mijn vermogen was op 1 januari > 21.000 euro. Echter, dit was op 1 januari en door aflossing van uitstaande schulden is mijn vermogen inmiddels aanzienlijk geslonken en onder de 21.000 euro.

Op de website van de belastingdienst wordt 1 januari 2013 aangegeven als peildatum. Betekent dit dat ik geen huurtoeslag kan ontvangen omdat ik op 1 januari boven de vermogensgrens zat, maar inmiddels niet meer?

Qua inkomen verdien ik namelijk nauwelijks iets en mijn huidige vermogen is dus ook niet zeer hoog. Zou ik alsnog huurtoeslag aan kunnen vragen? Nemen ze dan de datum van waarop ik het aanvraag? Of kan ik het eerst aanvragen, afwijzing krijgen en dan een wijziging doorgeven of iets dergelijks (aangezien bij wijziging van inkomen ook je toeslag wijzigt).

BVD!

sephora30

Re: Huurtoeslag en eigen vermogen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Of bel gratis de belastingdienst :D

gwen21

Ongelezen bericht door gwen21 »

snuffel1 schreef:Doe op de site van de dienst toeslagen ( wel opletten dat je die van de belastingdienst zelf hebt) eens een proefberekening. Men gaat uit van het verwachte inkomen over 2013, het is niet meer zo dat er naar het voorgaande jaar gekeken wordt.
Dit klopt, maar is geen antwoord op de vraag. De vraag gaat niet over inkomen, maar over vermogen.

Antwoord is: nee, je hebt geen recht op huurtoeslag voor heel 2013 omdat op 1-1-2013 je vermogen te hoog was. Ook al is inmiddels je vermogen kleiner.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Je vermogen is het saldo van bezit en schulden (min een drempel). Door het aflossen van schulden verandert je vermogen dus in principe niet. En ook voor de belastingdienst zou alleen het vervallen van die drempel een verschil moeten maken. Als je op 1 januari zowel bezit als schulden hebt, dan zou dat dus grotendeels tegen elkaar moeten wegvallen en zou het dus niet echt moeten uitmaken (tenzij je net op de grens zat).

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou inderdaad eerst even berekenen hoeveel er overblijft als je per 1 januari jl. de schulden met het positieve saldo verrekent. Als je dan onder de grens blijft, kun je het beste even contact opnemen met de belastingdienst, zij kunnen je het beste vertellen hoe een en ander precies zit.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

@kweenie en @witte angora:
Jullie schuldenverhaal is voor de beantwoording op de vraag of er recht is op huurtoeslag zinloos.
ALS het vermogen op 1 januari van het desbetreffende jaar HOGER is dan de vrijstellingsgrens, is de aanvraag voor huurtoeslag van dat jaar zinloos. Ook als je in de loop van het desbetreffende jaar het volledige vermogen wegwerkt of schulden maakt. Het gegeven blijft: het vermogen I(spaargeld) op 1 januari telt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

ALS het vermogen op 1 januari van het desbetreffende jaar HOGER is dan de vrijstellingsgrens, inderdaad.

Waar het mij om gaat is dat TS stelt dat zijn vermogen door het aflossen van schulden aanzienlijk is gedaald. Dat lijkt erop te duiden dat TS bij de bepaling van het vermogen voor de belastingienst misschien alleen heeft gekeken naar de bezittingen en niet naar de schulden. En dat het vrmogen per 1–1, als er ook rekening met de dan al bestaande schulden zou worden gehouden, dus wellicht helemaal niet boven de grens zou hoeven te liggen.

Het schuldenverhaal is dus zeker wel relevant, omdat het best kan zijn dat het spaarsaldo welliswaar meer dan de grens is, maar dat het vermogen 1-1 toch onder de grens lag.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Fisbel:

Een schuld is een negatief vermogen. Een aantal jaren geleden was het mogelijk om een schuld van het vermogen af te trekken, en als je dan onder de vermogensgrens kwam, kon je evengoed huurtoeslag krijgen. Hoe het nu is weet ik niet, dat kan ik nergens terugvinden.

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=74446

Daarom zeg ik dat TS het beste eerst die berekening kan maken, en als het totaal dan lager is dan de vermogenstoets, dat hij/zij even contact op kan nemen met de belastingdienst. Daar is niets zinloos aan.

De enige die hier een zinloze bijdrage post is degene die informatie verstrekt die de TS al lang heeft, om vervolgens zonder enige grond de bijdragen van anderen als zinloos te bestempelen, terwijl die bijdragen (misschien) een opening bieden om alsnog huurtoeslag aan te vragen.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

@ TS Antwoorden op uw vraag en handige rekentool voor 2013

http://www.consumentenbond.nl/test/geld ... toeslagen/

Ga dan naar onderdeel huurtoeslag.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Het gegeven blijft: het vermogen I(spaargeld) op 1 januari telt.
Fisbel, wilt u nu zeggen dat schulden niet meetellen voor je vermogen???????????????

rollertje

Ongelezen bericht door rollertje »

Schulden mogen wel afgetrokken van je box 3 inkomen. Het gaat om het bedrag op 1 januari 2013 van je vermogen en schulden. Zit je op 1 januari boven de vrijstellingsgrens, dan heb je geen recht op huurtoeslag of zorgtoeslag. Ook al kom je op 2 januari onder de vrijstellingsgrens door ondernomen actie, zoals een grotere schuld of gedane uitgaven waardoor je box 3 inkomen onder de vrijstelling daalt. Dat is het nadeel ten opzichte van het vroegere systeem van vergelijken tussen 1 januari en 31 december en daar het gemiddelde van.

Gesloten