Vanaf september 2008 woont mijn aan de UVA studerende zoon, toen 22 jaar weer bij me in. Hij ontving niets meer van de IB-groep en wilde zijn studie afmaken, hij besloot mij zijn afgekeurde moeder niet te vragen om hem financieel te ondersteunen, In 2009 verdiende hij totaal rond de 5000 euro bruto daar betaalde hij zijn studie, zijn telefoonrekeningen en andere prive-aankopen van. Ik was zo trots op hem, hij wilde zelf de verantwoording nemen voor het vervolg van zijn studie, voor de rest was hij hier in 2009, 29 januari 23 jaar geworden, geheel in de kost en ik betaalde zijn ziektekosten verzekering 1200 euro per jaar.
Afgelopen week kwam er een aanslag van de Huurtoeslag van 183 euro over 2008 i.v.m. teveel ontvangen a.d.h. van zijn inkomen over 2008, toen was er nog wel sprake van een aftrek bedrag omdat hij nog 22 was, daar kan ik nog meeleven maar nu 2009:
Als ik zijn bruto-inkomen van 5000 optel bij mijn WGA-uitkering komen we boven het toetsingsbedrag uit van 2009 dat betekent dat ik de 1932 euro Huurtoeslag waar ik a.d.h. van mijn WGA-inkomen recht op heb terug moet betalen omdat mijn zoon mij geen geld wilde vragen en zelf zijn rekeningen wilde betalen.
Dat is toch oneerlijk en van de zotte, ik heb zelf niets van dat geld gehad en had j ook niet over, ik snap dat als je in 1 huis woont met meerdere inkomens dat inkomens bij elkaar worden opgeteld maar iemand die tijdelijk i.v.m. studie terug gaat naar zijn moeder en werkt om zijn studie te betalen dan zou je als belastingdienst een uitzondering op die regel moeten maken.
Mijn vraag is kan aan deze oneerlijkheid niet iets gedaan worden, als ik dus aan hem in 2009 1932 euro over had gemaakt op zijn rekening dan had hij niet hoeven werken en had ik mijn toeslag gehad en zelfs een extra aftrekpost gehad onderhoud eigen kinderen op mijn aangifte voor dat bedrag
Dit is echt heel krom vind ik
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huurtoeslag terug betalen over 2009 i.v.m. studerende zoon
-
-
Re: Huurtoeslag terug betalen over 2009 i.v.m. studerende zoon
Omdat het kind op 1 januari 2009 nog geen 23 was geldt het vrijgestelde bedrag ook nog voor 2009. U klaagt dus te vroeg.
Wanneer uw zoon kosten heeft gehad voor het volgen van een studie, kan hij aangifte doen. De kosten boven de 500,00 euro zijn mogelijk aftrekbaar. Dit verlaagt zijn belastbaar inkomen en er wordt dan minder bij uw inkomen opgeteld.
-
Lieve mensen,
Bedankt voor het reageren, ik ben blij dat ik voor 2009 nog recht heb op de aftrek van het vrijgestelde bedrag en dat mijn zoon zijn verzamelinkomen kan laten dalen door aftrek studiekosten, de aanslag huurtoeslag over 2009 zal dan in ieder geval lager uitvallen dan ik vreesde .
groetjes
Berrie de Vries
Bedankt voor het reageren, ik ben blij dat ik voor 2009 nog recht heb op de aftrek van het vrijgestelde bedrag en dat mijn zoon zijn verzamelinkomen kan laten dalen door aftrek studiekosten, de aanslag huurtoeslag over 2009 zal dan in ieder geval lager uitvallen dan ik vreesde .
groetjes
Berrie de Vries