LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] huurtoeslag vs spaartegoed
huurtoeslag vs spaartegoed
Beste Forumleden,
Ik heb een vraag over spaartegoed vs. huurtoeslag.
Betrokkene heeft een minimum inkomen en heeft een depositorekening waar de bank op 1 januari rente bijgeschreven heeft en daarmee is het saldo boven het voor de HT toegestane maximum bedrag uitgekomen is.
Door ca. 200 euro teveel spaarsaldo een hele jaar huurtoeslag mis te lopen, is dat te voorkomen? De vragen/overwegingen zijn:
1. De rente is apart vermeldt op het financieel jaaroverzicht van de bank. Wordt deze rente wel meegeteld?
2. Zo ja, is het wellicht mogelijk deze rente als inkomen aan te merken en naar box 1 te verhuizen?
3. Anders is er nog de verschuldigde huur die altijd op de 1ste v/d maand afgeschreven wordt, maar in januari pas een dag later, aangezien 1 januari een vrije dag is. Met andere woorden, kan het verschuldigde huurbedrag in mindering gebracht worden op het saldo in het financieel jaaroverzicht zodat betrokkene aanspraak op huurtoeslag kan blijven maken?
4. Zijn er andere mogelijkheden om aanspraak op huurtoeslag te behouden?
Ik ben erg benieuwd naar jullie advies over of en zo ja, welke mogelijkheden er zijn. Alvast dank voor de moeite van meedenken.
Ik heb een vraag over spaartegoed vs. huurtoeslag.
Betrokkene heeft een minimum inkomen en heeft een depositorekening waar de bank op 1 januari rente bijgeschreven heeft en daarmee is het saldo boven het voor de HT toegestane maximum bedrag uitgekomen is.
Door ca. 200 euro teveel spaarsaldo een hele jaar huurtoeslag mis te lopen, is dat te voorkomen? De vragen/overwegingen zijn:
1. De rente is apart vermeldt op het financieel jaaroverzicht van de bank. Wordt deze rente wel meegeteld?
2. Zo ja, is het wellicht mogelijk deze rente als inkomen aan te merken en naar box 1 te verhuizen?
3. Anders is er nog de verschuldigde huur die altijd op de 1ste v/d maand afgeschreven wordt, maar in januari pas een dag later, aangezien 1 januari een vrije dag is. Met andere woorden, kan het verschuldigde huurbedrag in mindering gebracht worden op het saldo in het financieel jaaroverzicht zodat betrokkene aanspraak op huurtoeslag kan blijven maken?
4. Zijn er andere mogelijkheden om aanspraak op huurtoeslag te behouden?
Ik ben erg benieuwd naar jullie advies over of en zo ja, welke mogelijkheden er zijn. Alvast dank voor de moeite van meedenken.
Re: huurtoeslag vs spaartegoed
De op 1 januari 2016 bijgeschreven rente telt niet mee met het totale saldo op 1 januari 2016. Wel verstandig er wat geld af te halen en zorgen dat er een flinke speling komt onder de grens.
De belastingdienst kijkt naar het vermogen op 1/1/2017 aan het begin van de dag. Dus als de bank gedurende de dag de rente heeft bijgeschreven, dan telt die uitgekeerde rente nog niet mee voor het saldo op 1/1/2017. Op het jaaroverzicht van het deposito over 2016 kan je zien wat het eindsaldo op de rekening was per 31/12/2016; dat is tegelijk het beginsaldo voor 2017. NB: het vermogen bestaat niet alleen uit de waarde van het deposito maar ook uit bijvoorbeeld het saldo op de betaalrekening.
Het is niet mogelijk om de rente als inkomen aan te merken en als de verschuldigde huur al als schuld aangemerkt kan worden dan zou die niet direct op het vermogen in mindering worden gebracht (drempel voor aftrek schulden).
Het is niet mogelijk om de rente als inkomen aan te merken en als de verschuldigde huur al als schuld aangemerkt kan worden dan zou die niet direct op het vermogen in mindering worden gebracht (drempel voor aftrek schulden).
-
Lastig, omdat het een depositorekening is. Je kunt dan niet zo makkelijk geld opnemen denk ik, of wat schuiven.
Wat in sommige gevallen een rolletje mee kan spelen is het bedrag aan leefgeld dat je op 1 januari hebt. Dat valt, denk ik, niet onder vermogen, maar is het geld dat je nodig hebt om de rest van de maand door te komen, inclusief het betalen van de vaste lasten. Maar dat zal hier niet lukken denk ik.
Slimmer is het, wat al eerder is gezegd, te zorgen dat je ruim onder de grens zit. Mocht je dat voor 2016 niet meer voor elkaar krijgen, dan is het misschien zaak daar voor dit jaar iets aan te doen.
Wat in sommige gevallen een rolletje mee kan spelen is het bedrag aan leefgeld dat je op 1 januari hebt. Dat valt, denk ik, niet onder vermogen, maar is het geld dat je nodig hebt om de rest van de maand door te komen, inclusief het betalen van de vaste lasten. Maar dat zal hier niet lukken denk ik.
Slimmer is het, wat al eerder is gezegd, te zorgen dat je ruim onder de grens zit. Mocht je dat voor 2016 niet meer voor elkaar krijgen, dan is het misschien zaak daar voor dit jaar iets aan te doen.
-
Belangrijk is overigens de valutadatum van de bijschrijving en niet de administratieve verwerkingsdatum.
Als de valutadatum vóór 1-1 valt telt het wel mee voor de peildatum 1-1 00.00 uur.
Als de valutadatum op of na 1-1 valt telt het niet mee voor de peildatum 1-1 00.00 uur.
Kijk dus voor de zekerheid naar de valutadatum die (online) vermeld wordt.
Als de valutadatum vóór 1-1 valt telt het wel mee voor de peildatum 1-1 00.00 uur.
Als de valutadatum op of na 1-1 valt telt het niet mee voor de peildatum 1-1 00.00 uur.
Kijk dus voor de zekerheid naar de valutadatum die (online) vermeld wordt.
Heb altijd mijn eigen boekhouding gedaan , zo rond Kerst dacht ik altijd wat zullen we als kerstkado aan schaffen , dus bv.1000 euro van bank gehaald en zitten denken wat zal ik kopen . Helaas geen keus kunnen maken , dus 2 jan weer op bank storten.
Ik neem aan dat je ook een fiscaal partner hebt? Want dan geldt dat als je niet veel meer aan contant geld en waardebonnen etc hebt, je dat niet hoeft op te geven. Als alleenstaande moet je contant geld etc ook opgeven als dat boven de ruim 500 euro zit.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat je de Belastingdienst om de tuin zou willen leiden...
Maar ik kan mij niet voorstellen dat je de Belastingdienst om de tuin zou willen leiden...
-
Dat van dat contante geld wist ik niet, dus even opgezocht:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ntant_geld
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ntant_geld
Even voor mijn begrip, want wat moet je nou nog met cash geld, maar houdt dat dan in dat je belasting moet gaan betalen over je eigen geld dat je van de bank hebt gehaald en thuis hebt liggen? Dat zal toch hoogstens nog gelden voor oudere mensen die dat zo gewend waren? En waarom zou je in hemelsnaam belasting moeten betalen over geld waar je al belasting over hebt betaald?
Er zijn heel veel mensen met veel contant geld in huis - om allerlei redenen.Miepje1 schreef:Even voor mijn begrip, want wat moet je nou nog met cash geld, maar houdt dat dan in dat je belasting moet gaan betalen over je eigen geld dat je van de bank hebt gehaald en thuis hebt liggen? Dat zal toch hoogstens nog gelden voor oudere mensen die dat zo gewend waren? En waarom zou je in hemelsnaam belasting moeten betalen over geld waar je al belasting over hebt betaald?
Waarom zou je er wel belasting over moeten betalen als het op je bankrekening staat, en ineens niet meer als je het in huis hebt? In beide gevallen behoort het tot je vermogen en betaal je er dus belasting over.
Inderdaad Mm . spaarbankboekjes van kinderen , een velletje postzegels , kasgeld .
Stel. Rente vrije voet is 10000,00 euro je hebt 9500,00 euro op je rekening ,op 31 dec wordt je salaris gestort a 1500, 00 euro , dan heb 1000 euro te veel , ook daar betaal je over . Met andere woorden belasting over belasting , maar ja dat is een ander onderwerp. Dan moet je af en toe creatief zijn .
Stel. Rente vrije voet is 10000,00 euro je hebt 9500,00 euro op je rekening ,op 31 dec wordt je salaris gestort a 1500, 00 euro , dan heb 1000 euro te veel , ook daar betaal je over . Met andere woorden belasting over belasting , maar ja dat is een ander onderwerp. Dan moet je af en toe creatief zijn .
Waarbij de grens tussen creativiteit en belastingontduiking érg dun is... Vergeet niet dat belastingontwijking is toegestaan, maar dat belastingontduiking strafbaar is.
-
Het zal wel ouderwets zijn, maar als je zoveel spaargeld hebt ( >25.000 euro) , is een huurtoeslag gewoon niet nodig en kun je zelf je volledige huur betalen in plaats van iedereen om een bijdrage te vragen
Korrekt. In alle redelijkheid mag je af en toe creatief zijn .
Ben het niet met je eens Leo. Als je op 31 dec een auto koopt voor 20000,00 heb je er wel recht op . Dan mag je volgens mij in alle redelijkheid af en toe creatief zijn .
Dank voor de reacties.
Mijn vraag is bedoeld zonder knipoog, wij zoeken naar een antwoord binnen de wet. Er is door de wetgever een grens vastgesteld voor het wel of niet recht hebben op diverse toeslagen. Op de website van de belastingdienst is echter geen informatie te vinden op deze vraag.
Het saldo staat vast, zwart op wit op de financiële jaaroverzichten van het deposito en de gewone bankrekening. Er is geen sprake van contant geld.
De rente is op 1 januari bijgeschreven en staat apart vermeldt in de derde kolom naast de kolommen met het saldo van 1 januari en 31 december.
Zonder deze rente is het spaarsaldo samen met het leefgeld op de gewone bankrekening beneden de toegestane norm. Wordt deze rente meegerekend dan komt het boven de norm uit.
Weet iemand hoe ik met zekerheid kan achterhalen of de rente wel of niet bij het saldo opgeteld wordt?
Mijn vraag is bedoeld zonder knipoog, wij zoeken naar een antwoord binnen de wet. Er is door de wetgever een grens vastgesteld voor het wel of niet recht hebben op diverse toeslagen. Op de website van de belastingdienst is echter geen informatie te vinden op deze vraag.
Het saldo staat vast, zwart op wit op de financiële jaaroverzichten van het deposito en de gewone bankrekening. Er is geen sprake van contant geld.
De rente is op 1 januari bijgeschreven en staat apart vermeldt in de derde kolom naast de kolommen met het saldo van 1 januari en 31 december.
Zonder deze rente is het spaarsaldo samen met het leefgeld op de gewone bankrekening beneden de toegestane norm. Wordt deze rente meegerekend dan komt het boven de norm uit.
Weet iemand hoe ik met zekerheid kan achterhalen of de rente wel of niet bij het saldo opgeteld wordt?
Je snapt natuurlijk wel dat dit een nogal bedenkelijk standpunt is...gosewijn schreef:Korrekt. In alle redelijkheid mag je af en toe creatief zijn .
Door de belastingdienst te bellen?Zingiber schreef: Weet iemand hoe ik met zekerheid kan achterhalen of de rente wel of niet bij het saldo opgeteld wordt?
Je snapt natuurlijk wel dat dit een nogal bedenkelijk standpunt is...
Ja denk er altijd goed over na
Ja denk er altijd goed over na
Gestopt met werken dus belastingdienst vult alles voor mij in , dus geen voordeel meer ( aow)