Goedendag,
Ik heb een vraag over mijn tante.
Zij heeft 2 kleine pensioentjes naast haar AOW.
Het afgelopen jaar woonde ze in een verzorgingstehuis.
Hierbij dient ze haar AOW geheel in te leveren en leeft ze van haar pensioentjes.
Doordat de AOW wel bij haar inkomen wordt opgeteld en ze niets meer kan aftrekken doordat ze in een verzorgingshuis woont dient ze nu ongeveer 500 euro terug te betalen.
Mijn vraag is
Is hier iets aan te doen of heeft mijn tante zolang ze leeft gewoon pech met de belastingdienst
Bedankt voor de antwoorden
Gumus
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ib ouderen in verzorgingshuis
Re: Ib ouderen in verzorgingshuis
Uw tante leeft van haar pensioentjes en betaalt per 4 weken de hoge eigen bijdrage. Die is ongeveer van gelijk aan haar netto AOW-uitkering.
U stelt het voor alsof de pensioentjes klein zijn. Maar gezien de te betalen eigen bijdrage zijn deze twee pensioenen niet klein te noemen. Totaal ruwweg gelijk aan het AOW-inkomen voor uw tante van tegen de € 14000 bruto. Uw tante moet € 500 per jaar aan de belasting betalen. Ook dit duidt er op dat haar inkomen minimaal € 25.000 is. Omdat zij geen huisvestingskosten heeft, geen kosten voor eten / drinken is het bedrag dat ze overhoudt na betaling van de eigen bijdrage voldoende om redelijk onbezorgd te kunnen leven.
Aan het betalen van de eigen bijdrage is niets te doen. De te betalen eigen bijdrage is o.a. gebaseerd op de hoogte van het inkomen en bedraagt een bepaald percentage van dit inkomen. Er blijft voor uw tante genoeg 'zak- en kleedgeld' over.
U stelt het voor alsof de pensioentjes klein zijn. Maar gezien de te betalen eigen bijdrage zijn deze twee pensioenen niet klein te noemen. Totaal ruwweg gelijk aan het AOW-inkomen voor uw tante van tegen de € 14000 bruto. Uw tante moet € 500 per jaar aan de belasting betalen. Ook dit duidt er op dat haar inkomen minimaal € 25.000 is. Omdat zij geen huisvestingskosten heeft, geen kosten voor eten / drinken is het bedrag dat ze overhoudt na betaling van de eigen bijdrage voldoende om redelijk onbezorgd te kunnen leven.
Aan het betalen van de eigen bijdrage is niets te doen. De te betalen eigen bijdrage is o.a. gebaseerd op de hoogte van het inkomen en bedraagt een bepaald percentage van dit inkomen. Er blijft voor uw tante genoeg 'zak- en kleedgeld' over.