LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inkomensafhankelijke combinatiekorting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
pop4st
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 mei 2010 14:15

inkomensafhankelijke combinatiekorting

Ongelezen bericht door pop4st »

van de week een brief binnen gekregen van de belasting. Mijn aangifte over 2012 zou niet juist zijn. Hierdoor zou ik teveel inkomensafhankelijke combinatiekorting hebben ontvangen. Nu gaat de inspecteur zelf mijn aangifte wijzigen. Hij schrijft dat ik zou hebben aangegeven dat ik in 2012 een kind jonger dan 12 jaar in huis zou hebben. Gelijk heb ik de belastingtelefoon gebeld. Die mevrouw gaf aan dat ik altijd de juiste geboortedatum (1996) heb neer gezet, maar dat het systeem een fout had gemaakt. Hierdoor kreeg ik vragen die ik nooit te zien had mogen krijgen. De fout zit dus in de digitale aangiften. Kan iemand mij advies geven hoe hier mee om te gaan.

Alvast dank voor u tijd en aandacht

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: inkomensafhankelijke combinatiekorting

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Na dat u aangifte gedaan heeft wordt deze zeer summier bekeken en daarna wordt er een voorlopige aanslag opgelegd. Deze kan in uw voordeel of in uw nadeel zijn, maar zeer vaak het bedrag wat u te zien krijgt als u de aangifte instuurt. Als tijdens de daadwerkelijke controle blijkt dat er een fout in de aangifte zit, wordt deze gecorrigeerd (U krijgt hiervan bericht). Hierna krijgt u de definitieve aanslag, en ja deze zult u moeten voldoen.

pop4st
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 mei 2010 14:15

Re: inkomensafhankelijke combinatiekorting

Ongelezen bericht door pop4st »

Er zit geen fout in de aangifte, er zit een fout in de digitale aangifte van de belastingdienst zelf, is mij door die mevrouw van de belasting verteld. Dit kon zij zien. Ze vond het heel raar en heeft er samen met een collega naar gekeken. Volgens haar had dit niet mogen gebeuren.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: inkomensafhankelijke combinatiekorting

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Het is niet belangrijk wie of waar de fout gemaakt is. Het overeenkomen met de waarheid in de definitieve aanslag, dat is van belang. Mocht deze niet juist zijn, kunt u bezwaar indienen, niet als de weg er naar toe foutief is.

Fam. Mos
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jan 2015 22:08

Re: inkomensafhankelijke combinatiekorting

Ongelezen bericht door Fam. Mos »

Dat lijkt me wel erg rechtlijnig als ik het zo lees. Door deze fout in het systeem is er wel het e.e.a. teweeg gebracht. Wordt er geen tegemoetkoming gedaan?

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: inkomensafhankelijke combinatiekorting

Ongelezen bericht door fisbel »

Vrijwel altijd is er voor een fout een logische verklaring te vinden. Bijvoorbeeld een wachtgeld dat verkeerd is doorgegeven door de werkgever als loon uit werk en dus ook fout in de Vooringevulde Aangifte staat. De vooringevulde aangifte moet daarom ook altijd goed gecontroleerd worden.

Maar er zijn, gelukkig incidenteel, van die zaken waar ook achteraf geen verklaring voor te geven is. Een inkomen dat 'dubbel' in het systeem terecht is gekomen of nog gekker: een vooringevulde aangifte met loon uit vroegere arbeid die geheel ongewijzigd wordt ingestuurd. Terwijl de aangifte is binnengekomen met hetzelfde loon, maar dan geregistreerd als loon uit werk. Met teruggave i.p.v. te betalen bedrag.

Bij u kan iets soortgelijks aan de hand zijn geweest. Als er al sprake is van een fout, dan ligt de verantwoordelijkheid bij de belastingplichtige, bij u dus. U had kunnen of moeten weten dat u geen recht had op deze teruggave van de combinatiekorting. Maar dat vraagt inzicht in de belastingheffing en de systematiek. Een combinatiekorting kan voor 2012 onmogelijk gegeven worden aan de ouder van een kind geboren in 1996. Een bedrag van € 1000 of € 2000 zomaar terugkrijgen is dan niet mogelijk.

U zult moeten terugbetalen. Er is 1 ding wat u kunt doen. Dat is een bezwaarschrift indienen en daarin aangeven dat de fout niet bij u lag. U heeft de aangifte goed ingestuurd. Maar de aangifte is in het systeem anders of fout verwerkt. De rente kunt u terugvragen, de terugbetaling niet. In het hierboven beschreven voorbeeld (tweede alinea) hoefde de belastingplichtige in elk geval de rente niet te betalen.

josevork
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2015 17:00

Re: inkomensafhankelijke combinatiekorting

Ongelezen bericht door josevork »

hallo,

Mij is hetzelfde overkomen. Ik heb gisteren een definitieve aanslag aanslag gehad.
Ik wist van mijn belastingconsulente dat het eraan zat te komen want zij had eerder een brief gehad.
Bij haar is hetzelfde overkomen als pop4st. Ik geef haar niet de schuld want ik weet dat ik altijd verantwoordelijk blijf voor mijn belastingaangifte.

Ondertussen weet ik ook dat wij niet de enige zijn.

Ik ga een bezwaar indienen, weet wel dat het voor 99,99% nutteloos is.
Vraagje aan fisbel, moet ik bij mijn bezwaar vermelden dat ik ook bezwaar maak op de rente of moet je dit apart?

Vraagje aan pop4st, heb je al actie ondernomen en is er wat uitgekomen?

Bedankt alvast

pop4st
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 mei 2010 14:15

Re: inkomensafhankelijke combinatiekorting

Ongelezen bericht door pop4st »

Zojuist mijn de reactie op mijn bezwaarschrift over de belasting rente ontvangen. Ook de rente moet ik betalen ondanks dat de fout niet door mij gemaakt is.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: inkomensafhankelijke combinatiekorting

Ongelezen bericht door fisbel »

josevork en pop4st:
U kunt sowieso bezwaar maken tegen de renteheffing als de fout aantoonbaar bij de Belastingdienst ligt. Zo had ik eens een aangifte waarbij uitsluitend de Vooringevulde Gegevens geaccordeerd werden. Er werd op onverklaarbare wijze een werklozenuitkering verplaatst naar: inkomen uit werk (......) Er volgde een correctie van de kant van de Belastingdienst. De familie had eerst een flink bedrag teruggekregen en moest dit bedrag later terugbetalen. Familie had niets gemerkt, hoewel ik de aangifte inclusief verklaring van te betalen bedrag per email aan hen had toegestuurd (........)

Ik kon deze fout van de Belastingdienst aantonen door te verwijzen naar de Vooringevulde Gegevens. Waar het inkomen goed stond vermeld: bij uitkeringen / pensioenen. De rente werd kwijtsgescholden, het te betalen bedrag uiteraard niet.

miran65
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2015 17:45

Re: inkomensafhankelijke combinatiekorting

Ongelezen bericht door miran65 »

hallo, wij hebben ook helaas bericht ontvangen dat wij de ontvangen inkomensafhankelijke combinatiekorting aanslag 2012 moeten terug betalen omdat wij op 31 december 2011 geen kind jonger dan 12 hadden.. onze jongste zoon is van 18 december 1995.. onze belasting aangifte is toen ingevuld door een belastingconsulent , helaas hebben wij toen aangenomen dat alles akkoord was.
Nu lees ik het volgende in de brief " uit onze gegevens blijkt dat er niet langer dan 6 maanden een kind jonger dan 12 jaar op uw adres stond ingeschreven , daarom kunt u geen gebruik maken van deze korting"
kan iemand mij uitleggen of dit betekent dat er een speling is van 6 maanden ?? als ik het moet terug betalen snap ik dat maar er was wel degelijk een kind langer dan 6 maanden op ons adres ingeschreven..

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: inkomensafhankelijke combinatiekorting

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Uw zoon is van 18 december 1995 en was dus op 31 december 2011 16 jaar oud. Dit is dus niet jonger dan 12 zoals u schrijft. Vandaar dat u geen recht heeft op inkomensafhankelijke combinatiekorting.

miran65
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2015 17:45

Re: inkomensafhankelijke combinatiekorting

Ongelezen bericht door miran65 »

Sorry ik noteerde de datum van mijn oudste zoon,, juiste geboortedatum is 18 december 1999

pop4st
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 mei 2010 14:15

Re: inkomensafhankelijke combinatiekorting

Ongelezen bericht door pop4st »

Net tot 2 keer aan toe gebeld door de belastingdienst over de rente die ze willen hebben. Het zou onmogelijk zijn om dat op nul te zetten. Is het mogelijk dat jullie mij via een PB iets van informatie toe sturen in zaken waarbij dit wel is toegekend. Morgen heb ik weer contact en wil dan aangeven of ik wel of niet naar de rechtbank ga. Deze man blijft er op hameren dat ze in hun recht staan met het wetboek in de hand. Aan de andere kant zegt hij mij ook hoeveel tijd en geld het kost om naar de rechtbank te gaan. Zit hier een addertje onder het gras misschien??? Graag wil ik jullie advies.

pop4st
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 mei 2010 14:15

Re: inkomensafhankelijke combinatiekorting

Ongelezen bericht door pop4st »

Kleine up-date: De belasting heeft het door gestuurd naar de rechtbank. Nu afwachten wat er gaat gebeuren.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: inkomensafhankelijke combinatiekorting

Ongelezen bericht door fisbel »

pop4st schreef:Kleine up-date: De belasting heeft het door gestuurd naar de rechtbank. Nu afwachten wat er gaat gebeuren.
De Belastingdienst doet soms verschillende uitspraken over zaken die soortgelijk zijn. Ik vermeldde al in mijn vorig bericht dat er door een 'systeemfout' ten onrechte aan een cliënt de arbeidskorting was uitgekeerd. De rente hoefde, na indiening van een bezwaarschrift, niet betaald te worden. De ten onrechte uitgekeerde arbeidskorting uiteraard wel.

Zo heb ik nu in de verpleegtehuissituatie (1 partner thuiswonend, de andere partner opgenomen in en ingeschreven op het adres van het verpleegtehuis - beide partner een AOW voor gehuwden) een tweetal verzoeken om de alleenstaande ouderenkorting gehonoreerd gezien. Het derde verzoek ambtshalve vermindering aanslag voorgaande (vijf) jaren werd afgewezen. Oorzaak kan liggen in het feit dat het derde verzoek behandeld werd door de Belastingdienst in een andere plaats. Het kan schelen als er gewezen kan worden op wetgeving, uitspraken van de staatssecretaris, uitspraken in rechtszaken e.d.

Als duidelijk is dat de fout van de combinatiekorting ligt aan het systeem en niet aan de belastingplichtige (hier is het juiste geboortejaar 1996) ingevuld, lijkt me het kwijtschelden van de gevraagde rente, niet meer als billijk. Dat de rente niet zou kunnen worden kwijtgescholden op grond van regelgeving / wetgeving lijkt me onzin. Het antwoord van de Belastingdienst schijnt me toe een 'gemakkelijk' antwoord te zijn van: als er terugbetaald moet worden, is daarover rente verschuldigd. Heeft u om onderbouwing gevraagd van de uitspraak, dat rentevergoeding niet mogelijk is, als de fout ligt bij de Belastingdienst??

pop4st
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 mei 2010 14:15

Re: inkomensafhankelijke combinatiekorting

Ongelezen bericht door pop4st »

Ja het is onderbouwd door de belasting. Met het wetboek in de hand, wist hij zeker dat het niet kwijt gescholden kon worden. Ik had namelijk, en dat heb ik 2 keer zwart op wit staan, op de aanslag van juni 2016 moeten reageren. Dat is onmogelijk.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: inkomensafhankelijke combinatiekorting

Ongelezen bericht door fisbel »

pop4st schreef:Ja het is onderbouwd door de belasting. Met het wetboek in de hand, wist hij zeker dat het niet kwijt gescholden kon worden. Ik had namelijk, en dat heb ik 2 keer zwart op wit staan, op de aanslag van juni 2016 moeten reageren. Dat is onmogelijk.
Ik begrijp het even niet. Hoe kan je nu op een aanslag reageren die nog niet is verstuurd. De aanslag van juni 2016 kan nog niet binnengekomen zijn, toch?

pop4st
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 mei 2010 14:15

Re: inkomensafhankelijke combinatiekorting

Ongelezen bericht door pop4st »

Dat klopt! Dat kan ook niet. Toch heb ik hier twee brieven van de BD liggen waarin staat dat ik op een aanslag van juni 2016 had moeten reageren. Na de eerste brief, heb ik ze daar schriftelijk op gewezen. De brief die daarop volgde van de BD stond exact het zelfde in, juni 2016.

Ik weet niet of en hoe ik hier een afbeelding kan neer zetten, ander plaats ik dat stukje.

Gesloten