LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkomsten als gastouders

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Ed van Rotterdam
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 feb 2007 20:14

Inkomsten als gastouders

Ongelezen bericht door Ed van Rotterdam »

Mijn vrouw en ik zijn gastouders gedurende 2 dagen per week voor onze kleinkinderen. Wij krijgen daar een maandelijkse vergoeding voor, waar op dit moment veel ophef over is. Ik weet inmiddels dat ik deze inkomsten op moet geven en wel bij inkomsten uit andere (overige) werkzaamheden. Ook mag ik kosten aftrekken, alleen wordt er bij de belastingdienst met geen woord over dit onderwerp gerept. Ik heb overal gezocht, maar kan niets vinden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Inkomsten als gastouders

Ongelezen bericht door kweenie »

De regels zijn volgens mij net als iedere andere vorm van inkomsten vanuit huis verdienen. Daarover is volgens mij wel genoeg te vinden. Anders kun je misschien beter een belastinggids kopen.

heho
Berichten: 144
Lid geworden op: 22 jan 2006 19:46

Re: Inkomsten als gastouders

Ongelezen bericht door heho »

Ik heb gehoord dat dit een ingwikkeld iets is, wat je wel en niet zou mogen aftrekken, en dat het ook nog kan verschillen per belastingkantoor? Misschien weet iemand anders nog meer.
Misschien jun je ook nog iets vinden op de website bij een van de vele gastouderbureaus www.gastouder.startkabel.nl

Kicoa
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 apr 2007 23:26

Re: Inkomsten als gastouders

Ongelezen bericht door Kicoa »

Het is op zich begrijpelijk dat de fiscus ons niet gaat voorkauwen wat we mogen aftrekken, temeer daar dit per situatie kan verschillen. Als algemene vuistregel geldt dat kosten die aantoonbaar zijn gemaakt in het kader van de werkzaamheden als gastouder voor aftrek in aanmerking komen.
Echter, in deze situatie is heel vaak sprake van gemengde kosten (kosten zowel in het kader van de gastouderopvang als prive) die moeilijk te splitsen zijn. Hier zou ik me dus ook niet aan wagen, levert geheid discussie op.
Wel kun je kijken naar zaken die specifiek zijn aangeschaft voor de opvang van (kleine) kinderen. Denk daarbij aan traphekjes, veiligheidsglas of folie, een kinderstoel, speelgoed, bedje etc. die je niet prive gebruikt. Ook eten/drinken e.d. voor de kinderen.
Zorg dat je overal bonnetjes van hebt zodat je de uitgaven kunt aantonen indien hier om gevraagd wordt (en die kans is vrij groot).

schipperteam
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2005 09:08

Re: Inkomsten als gastouders

Ongelezen bericht door schipperteam »

Berekeningen van diverse kosten.
Berekening waskosten: Per wasbeurt op 90 graden:
Water 0,05
Elektriciteit 1,03
Zeep 0,41
Afschrijving 5 jaar 0,68
Per wasbeurt € 2,18
Het opvangen van kinderen levert circa één wasmachine was per week op, onafhankelijk van het aantal opgevangen kinderen.Daarnaast per kind één extra machine.

Berekening verwarmingskosten:
Prijs per kub incl B.T.W 0,45
Verwarmingskosten per jaar 200x € 0,45 = € 900,-
Een kwart hiervan voor de gastkinderen = € 225,-
Verwarmingskosten per week € 4,35
Gemiddeld energieverbruik in verband met de verwarming is 2000 kub gas per eengezinswoning per jaar. Circa een kwart daarvan wordt gebruikt ten behoeve van kinderen, respectievelijk gastkinderen.

Berekening waterverbruik: exclusief (machine)wassen en schoonmaken.
Prijs per kub = 1,20 incl B.T.W, dat is per liter 0,0012
110 liter x € 0,0012 = € 0,13 per week
Waterverbruik per week € 0,13
Waterverbruik per week per kind: (handen) wassen,spelen,flessen uitkoken,afwassen,drinken aanmaken: totaal circa 110 liter per week.

Berekening veiligheidskosten: Uitgegaan van een afschrijvingsduur van 4 jaar:
Aanschaf van de volgende artikelen;
Stopcontactbeveiligers 5,42
Traphekje 46,29
Tafelhoeken 3,78
Deurklam 5,42
Fornuisrekje 26,68
Veiligheidshaakjes 8,69
Raambeveiliging 7,35
Totaalkosten per 4 jaar 103,63
Totaalkosten per jaar 25,91
Totaalkosten per week € 2,18
Veiligheidskosten zijn onafhankelijk van het aantal kinderen dat wordt opgevangen.


Wekelijkse onkosten waarmee gastouders rekening mee moeten houden.
Bij opvang van: 1 kind 2 kinderen 3 kinderen 4 kinderen
Was (luiers, beddengoed, handdoeken, kleding gastouder, boxkled e.d.) 4,40 6,60 8,80 11,00
Verwarming 4,35 4,35 4,35 4,35
Water 0,13 0,26 0,39 0,52
Elektriciteit (t.b.v. flessenwarmer, strijkijzer, stofzuiger e.d.) 0,20 0,30 0,40 0,50
Schoonmaak (materiaal, zeep, vuilnis-, en stofzuigerzakken e.d.) 6,55 8,05 9,55 11,05
Slijtage (meubilair, vloerbedekking, servies e.d.) 4,50 5,40 6,40 7,40
Veiligheid 0,50 0,50 0,50 0,50
Opvangvoorziening 2,12 2,62 3,12 3,62
Speelgoed 2,75 3,25 3,75 4,25
Knutselspullen (papier, lijm, kleurpotloden e.d.) 1,50 2,00 2,50 3,00
Tussendoortjes (sap, fruit, snoep e.d.) 1,50 2,00 2,50 3,00
EHBO trommel 0,50 0,50 0,75 0,75
Vervoer (school, peuterspeelzaal, speeltuin, kinderboerderij e.d.) 1,00 1,50 2,00 2,50
Telefoon (kontakt met vraagouders en GOB) 1,00 1,50 2,00 2,50
Representatie (koffie, thee, koekjes e.d.) 1,50 2,00 2,50 3,00
TOTAAL PER WEEK 32,40 40,83 49,51 57,94


Dit heb ik via een gastoudersite gevonden...Er is dus best een en ander op te geven bij de belasting

Kicoa
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 apr 2007 23:26

Re: Inkomsten als gastouders

Ongelezen bericht door Kicoa »

Ja, deze lijstjes zijn bekend, ook bij de fiscus die ze zo afschiet, zeker wanneer gastouders deze klakkeloos gaan toepassen. Geloof me, een kind dat 1 of 2 x per week een paar uurtjes wordt opgevangen genereert geen extra wasmachine was iedere week (om maar een voorbeeld te noemen). Een kwart van je verwarmingskosten aftrekken als je 2 dagen per week twee kinderen opvangt (wat een aardig gemiddelde is in de gastouderopvang) ? En je zelf gedurende deze uren ook het comfort van je verwarming hebt.
En zo is er op dit soort lijstjes nog veel meer af te dingen vooral dat goedgelovige/bedoelende gastouders helaas niet meer zelf bedenken welke kosten ze werkelijk maken en klakkeloos lijstjes gaan toepassen en vervolgens zijn zij degene die de problemen met de fiscus krijgen en niet de gastouderbureaus die dit soort lijstjes verspreiden.
Je hoeft niet heel erg snugger te zijn om te bedenken dat dit soort lijstjes volkomen onzin zijn.

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: Inkomsten als gastouders

Ongelezen bericht door mylo1 »

Schandalig vind ik het om geld te vragen en te verdienen aan je kleinkinderen!
Heb het altijd met liefde gedaan en weiger nu ook voor mijn jongste om er enigsinds iets aan te verdienen ..bah en nog eens bah!
Wil je het niet weiger dan ,vind je het leuk ,geniet er dan van!

Wheeler
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2005 01:20

Re: Inkomsten als gastouders

Ongelezen bericht door Wheeler »

Er is een andere oplossing om dit soort zaken af te handelen zonder dat hierover inkomstenbelasting moet worden betaald.

Kijk hiervoor eens op de onderstaande site.



http://www.flexmoeders.nl/


Succes

Knikkertje
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 aug 2007 20:05

Re: Inkomsten als gastouders

Ongelezen bericht door Knikkertje »

Er is een andere oplossing om dit soort zaken af te handelen zonder dat hierover inkomstenbelasting moet worden betaald.
Wat een onzin.

over alle inkomsten die je hebt, wordt je geacht inkomsten belasting af te dragen.

Als u inkomsten had in 2007 waarop geen loonheffing werd ingehouden en als die inkomsten ook geen winst uit onderneming zijn, had u 'opbrengsten uit overige werkzaamheden door het verrichten van arbeid'. Dit kan het geval zijn als u werkte als freelancer, alfahulp, of bijverdiensten had. zie http://www.belastingdienst.nl/particuli ... P477_33691

Dit soort bijverdiensten valt onder de categorie "resultaat overige werkzaamheden"

knikkertje

Gesloten