LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lening omzetten in schenking

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Johneninge
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2016 10:57

Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door Johneninge »

Onze zoon koopt een huis. Hij mag van de bank gezien zijn inkomen max. €205.000 lenen. Hij wil een huis van incl. alles €285.000
Tekort € 80.000
Wij schenken hem dit jaar tbv de aankoop belastingvrij €53.000.
Tekort €27.000.
Volgend jaar wordt de vrijstelling tbv eigen woning verruimd naar €100.000
Weet iemand een manier om nu al van die verruiming gebruik te maken?
Hem €27.000 lenen zonder rente berekenen en deze lening per 1 januari omzetten in schenking mag niet. Dit ziet de fiscus als een schenking (want hij hoeft geen rente te betalen) in 2016 en wij zitten dit jaar all aan de max. Dus boete.
Hem lenen met rente en de lening schenken in 2017 mag niet van de hypotheekverstrekker, want dan zit hij in 2016 te hoog in de maandelijkse lasten.
Bedankt voor het meedenken.
Wachten met kopen tot 2017 is een oplossing. Maar niet welke ik zoek.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik kan mij niet voorstellen dat er banken voor de toetsing zouden mogen accepteren dat je in de toekomst en schenking doet. Want óf je legt dan nu de schenking vast, wat betekent dat de schenking fiscale vrijstelling ook voor dit jaar geldt, óf je legt het nu formeel niet vast en dan geeft dat de bank ook helemaal geen zekerheid.

Eigenlijk is de enige oplossing dan als het hele leenbedrag buiten de bank om geleend zou kunnen worden. Dan kun je namelijk kennen wat je maar wil. Alleen zul je dan wel 'even' twee ton op de bank moeten hebben...

Tenminste, ik neem aan dat je adviseur wel goed is nagegaan of er niet toch een bank is die in deze situatie net boven de grens durft te gaan zitten?

Of je zult de schenkingsbelasting voor lief moeten nemen.

witte angora
Berichten: 31987
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door witte angora »

Johneninge schreef:Maar niet welke ik zoek.
Gewoon een vraagje: Wie koopt nu dat huis, jullie of je zoon?

Misschien dat je zoon ook een huis kan kopen dat bij zijn inkomen + jullie vermogen past? Of is ook dat een oplossing die jij niet zoekt?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door langste adem »

Dat wat witte angora zegt is natuurlijk wel een beetje waar. Als je zoon duurder gaat wonen dan dat hij zich eigenlijk kan veroorloven ,komt hij vroeg of laat misschien in de problemen.Bijvoorbeeld als de HRA wordt afgeschaft,of als hij werkloos raakt of noem maar op.

Ik gun je zoon overigens zijn droomhuis, en ik vindt het heel fideel dat je hem financieel helpt hoor, begrijp me goed. Maar het is wel iets om over na te denken....

stofzuigertje

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dit jaar is aankoop dus maximale bedrag van schenken.

Maar... de lening, de Hypotheek eerst en dan Uw onderlinge lening en die mag tegen zeer lage rente.
Als hij 40.000 x 1% leende = €400,- per jaar.
Maar je mag ook elk jaar een bedrag schenken, belastingvrij om deze €40.000,- af te lossen en niemand zal een wanbetaler die
verrekend word met schenking controleren....

Wel worden grotere bedragen door zowel bank als notaris gecontroleerd dus goed op papier zetten vooraf.
Welk bedrag gelijk schenken en welke als lening.

Het grote risico is dat als het niet goed op papier staat je een naheffing van de belastingdienst kunt krijgen wegens ongeoorloofde hoge
schenking en dat is niet leuk.


Ik weet dat het voor U te laat is maar ik had al ruim 12 jaren een En/Of beleggingsrekening!
Die stond op mijn naam en mijn zoon.
Daarmee was hij daarmee al 50% eigenaar en de rest schenken was mogelijk.
Gewoon hele huis in 1x betaald via deze en was geen enkel probleem.

Dit is een manier omdat na 12 jaren niet meer duidelijk is wie hoeveel gestort en opgenomen heeft.
Dan is het gezamenlijke rekening en kun je zelfs boven de €100.000,- nog makkelijk geld weg schuiven.
Ook is dan mijn geld voor 50% op mijn zoon dus hoef ik minder vermogensbelasting te betalen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door kweenie »

In de laatste optie die je geeft, geef je in feite aan dat je de belasting oplicht. Dat ondoorzichtig is hoeveel je de zoon toeschuift en zo hem meer toeschuift dan is toegestaan, maakt het nog niet legaal.

Bovendien telt het saldo van de zoon ook mee voor box 3.

Voor de hypotheek van de bank wordt trouwens gekeken naar de totale financiering. Dus inclusief het gat tussen aankoopprijs en bankhypotheek. Daarvoor moet je ook aantonen hoe het wordt gefinancierd. Eerst hypotheek doen vóór de lening of schenking helpt dus niets.

(Bovendien mag die lening juist níet tegen een zeer lage rente, omdat de lening dan alsnog aangemerkt kan worden als schenking. De rente moet marktconform zijn, waar vrij heldere regels voor zijn.)

witte angora
Berichten: 31987
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door witte angora »

Of een minder kleine schenking doen (zeg 40.000 euro) en de rest van de vrijstelling gebruiken om de 'lening' te financieren.

Toch denk ik dat de bank daarmee ook niet akkoord gaat.

Ik blijf toch bij mijn standpunt: de zoon is degene die de woning koopt, dus dat is degene die uiteindelijk voor de financiering op moet draaien. Een schenking van de ouders is leuk en prachtig, maar als daar grenzen aan zijn, valt daar niets aan te doen.

John52
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mei 2016 14:49

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door John52 »

Als u het geld leent aan uw zoon tegen een rente en deze rente jaarlijks terug schenkt aan uw zoon zal de bank er geen probleem mee hebben. Dit moet dan wel in een overeenkomst tussen u en uw zoon worden vastgelegd. Op deze manier heeft uw zoon geen extra lasten.
Voor de bank gaat het erom dat er buiten de toetslast geen andere maandlasten zijn i.v.m. de geldende normen. De lening van uw zoon voldoet niet aan de normen NHG maar valt onder de normen CHF. Deze norm geeft banken extra mogelijkheid m.b.t. kredietverlening.
Zorg er wel voor dat de rente binnen de jaarlijkse vrijstelling valt en dat niet maandelijks de rente wordt terug geschonken.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door SJZ »

Als u het geld leent aan uw zoon tegen een rente en deze rente jaarlijks terug schenkt aan uw zoon zal de bank er geen probleem mee hebben. Dit moet dan wel in een overeenkomst tussen u en uw zoon worden vastgelegd.
Als je vooraf vastlegt dat de rente teruggeschonken gaat worden is het fiscaal helemaal niet schenking, maar gewoon terugbetalen van de rente (die dus gewoon 0% is).

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door Redfloor »

Wij hebben net een huis gekocht met financiële ondersteuning van ouders. Deze ondersteuning mocht uitsluitend een schenking zijn, dus geen lening. Want de maandelijkse lasten daarvan worden gewoon opgeteld bij je financiële verplichtingen, waardoor het maximale hypotheekbedrag weer minder wordt.

stofzuigertje

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Foutje,

Ik noemde 1% maar dat mag niet.
Moet zijn gelijk aan laagste in de markt en dan hetzelfde rekenen mag.
Aflos en rente betalen is inkomen voor de ouders en schenken mag maar verrekenen, ik weet niet of dat is toegestaan
en onder welke voorwaarden....

John52
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mei 2016 14:49

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door John52 »

SJZ, ik mag toch wel een contract opstellen voor de lening en een ander contract waarin ik mij verplicht om jaarlijks een schenking te doen. Daarmee is er geen samenhang tussen de lening en de schenking.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door Julie4444 »

John52 schreef:SJZ, ik mag toch wel een contract opstellen voor de lening en een ander contract waarin ik mij verplicht om jaarlijks een schenking te doen. Daarmee is er geen samenhang tussen de lening en de schenking.
Daar krijgt TS problemen mee, want dan is de feitelijke rente 0% en dus niet marktconform.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door SJZ »

een ander contract waarin ik mij verplicht om jaarlijks een schenking te doen
Een CONTRACT waarin je verplicht een SCHENKING te doen? Tja, dan is het geen (toekomstige) schenking meer.

Je mag 't doen hoor, maar we proberen je voor de consequenties te waarschuwen.

John52
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mei 2016 14:49

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door John52 »

SJZ, In een contract kun je vastleggen dat de schenking alleen ten goede komt aan het eigen kind. Tevens kun je zaken opnemen over het in staat van faillissement verkeren van de kind of curatele steling. In een overeenkomst is veel meer te regelen dan alleen de schenking zelf.
Voorheen had je bij een geldverstrekker voor de belastingvrije schenking van € 100.000 ook een overeenkomst nodig.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door SJZ »

Helemaal waar John, maar daar ging het niet om. Hij wil contractueel vastleggen dat-ie in de toekomst gaat schenken en die schenking dan aan een toekomstig jaar toerekenen. Dat gaat niet werken.

John52
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mei 2016 14:49

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door John52 »

Langste adem, de zoon gaat niet duurder wonen. De ouders willen het verschil schenken en het liefst belastingvrij. De lening die de zoon neemt is conform dat geen dat mogelijk is op inkomen.

SJZ waarom zou dat niet werken? Ik kan nergens achterhalen dat de belastingdienst verbiedt om een schenkingsakte op te stellen. Mocht ik het verkeerd hebben dan verneem ik dat graag.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door SJZ »

? Ik kan nergens achterhalen dat de belastingdienst verbiedt om een schenkingsakte op te stellen
Dat verbiedt de belastingdienst ook niet, maar dat was niet de essentie van het probleem van TS.
TS wil de zoon meer dan het maximaal jaarlijks toelaatbare bedrag schenken door tweederde nu te schenken, en contractueel verplicht vast te leggen dat eenderde volgend jaar geschonken wordt. Nou, dan is het dus gewoon een schenking volledig in dit jaar.

John52
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mei 2016 14:49

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door John52 »

SJZ, mijn voorstel is juist om de zoon het resterende geld te lenen en de rente terug te schenken. Vervolgens kan volgend jaar deze lening worden kwijtgescholden (geschonken) aan de zoon. Voor de lening wordt een contract opgesteld evenals de jaarlijkse terugschenking. De kwijtschelding wordt volgend jaar netjes gemeld aan de belastingdienst met een beroep op de extra vrijstelling.
Volgens mij is er niets mis met deze constructie en voldoet deze aan de fiscale spelregels.

Nogmaals, mocht ik het verkeerd hebben dan verneem ik dat graag.

John52
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mei 2016 14:49

Re: Lening omzetten in schenking

Ongelezen bericht door John52 »

SJZ, mijn voorstel is juist om de zoon het resterende geld te lenen en de rente terug te schenken. Vervolgens kan volgend jaar deze lening worden kwijtgescholden (geschonken) aan de zoon. Voor de lening wordt een contract opgesteld evenals de jaarlijkse terugschenking. De kwijtschelding wordt volgend jaar netjes gemeld aan de belastingdienst met een beroep op de extra vrijstelling.
Volgens mij is er niets mis met deze constructie en voldoet deze aan de fiscale spelregels.

Nogmaals, mocht ik het verkeerd hebben dan verneem ik dat graag.

Gesloten