LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leuker kunnen we het niet maken: Naheffingen fiscus in 2015

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Ongelezen bericht door kweenie »

Gaat eigenlijk niet om een naheffing, maar om de (definitieve) aanslag. Een aantal zaken was nog niet in de voorlopige aanslag verwerkt en zal dus pas na afloop van het jaar worden verwerkt.
Beetje jammer wel, maar ook begrijpelijk dat de belastingdienst niet alle wijzigingen die aan het eind van het jaar worden bepaald in no time in de systemen heeft verwerkt.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Leuker kunnen we het niet maken: Naheffingen fiscus in 2015

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Toch wil ik de belastingdienst niet voor 100% verantwoordelijk houden. Het is vooral de 2e en de 1e kamer die op het allerlaatste moment nog wijzigingen goedkeuren per 1 januari van het komende jaar terwijl de bedrijven graag een tijd van te voren op de hoogte zijn van de wijzigingen. Vaak zijn deze maatregelen met een snelheid van het licht in elkaar gezet, maar duurt het besluit hierover eindeloos.
Het gevolg is dat er niet goed wordt nagedacht over de gevolgen. Zie het verschuiven van de AOW leeftijd van mensen die allang thuis zijn en zodoende een groot aantal maanden een flink inkomen moeten missen.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Leuker kunnen we het niet maken: Naheffingen fiscus in 2015

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor degenen die moeten dokken maakt het (denk ik) eigenlijk niet zoveel uit wie de 'schuldige' is. Ze zullen flink in moeten leveren, en daar is niemand blij mee. 300 Euro op jaarbasis is nog altijd 25 euro per maand. Dat is me nogal een bedrag.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Leuker kunnen we het niet maken: Naheffingen fiscus in 2015

Ongelezen bericht door Jantje7 »

@MichielFRL

Nee, dit heeft niet te maken met een voorlopige teruggave. Dit is het gevolg van dat de arbeidskorting is verlaagd, waardoor meer inkomstenbelasting moet worden betaald.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Leuker kunnen we het niet maken: Naheffingen fiscus in 2015

Ongelezen bericht door olaf79 »

hendrie1963 schreef:Nog meer mensen naar de voedselbanken. Dank zij die kwiebus. Ze moeten natuurlijk de naheffing van europa (680 miljoen euro) ergens weghalen. En dan doen ook nog schijnheilig alsof ze dat niet wisten. ******** met deze regering. ******** uit de EU. ******** met de euro en grenzen dicht.
Ja das echt de oplossing. Man o man, wat zijn er toch een hoop domme mensen in dit land.

Wees blij met die naheffing. Beteekent dat nederland het economisch prima heeft gedaan. We betalen gewoon wat we moeten betalen gezien de afspraken. En netzo als bij de belastingen voor een burger betaald een land belasting aan de EU, later wordt de defintive aanslag opgelegd

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Leuker kunnen we het niet maken: Naheffingen fiscus in 2015

Ongelezen bericht door kweenie »

Jantje7 schreef:@MichielFRL

Nee, dit heeft niet te maken met een voorlopige teruggave. Dit is het gevolg van dat de arbeidskorting is verlaagd, waardoor meer inkomstenbelasting moet worden betaald.
Niet helemaal. Deze korting is voor lagere inkomens wat hoger en voor hogere inkomens wat lager geworden.

Maar het grootste verschil zit in de algemene heffingskorting. Die is variabel geworden in plaats van een vast bedrag.

Ik vind het trouwens wel raar. Dit is vanaf het begin van het jaar bekend bij de belastingdienst en de bedrijven. Waarom komen ze er dan pas nu goed mee in de publiciteit? Hadden de belastingdienst, maar ook de bedrijven en uitkeringsinstanties, niet al veel eerder kunnen aangeven dat er een afrekening kon komen na afloop van het jaar?

Rots92
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 feb 2008 11:01

Re: Leuker kunnen we het niet maken: Naheffingen fiscus in 2015

Ongelezen bericht door Rots92 »

Leuke naam, de Pechtold-heffing..............

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Leuker kunnen we het niet maken: Naheffingen fiscus in 2015

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is een lelijk verhaal, met een gedeelde verantwoordelijkheid. Dit alleen bij de politiek, of alleen bij de belastingdienst neerleggen is niet fair. De politiek had kunnen weten dat zo kort voor het einde van het (fiscale) jaar nog van gedachten wijzigen niet op tijd meer door te voeren is in de belastingsystemen, en de belastingdienst had meer en eerder informatie hierover kunnen verstrekken.

Maar goed, het varieert tussen enkele tientjes en ~700 euro per persoon las ik, dus dat hele geneuzel over voedselbanken hierboven kan wat mij betreft ook de prullenbak in. Die mensen verdienen geen 25.000 euro/jaar of 13e maand, dus die groep zou hier het minste van moeten merken.

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Leuker kunnen we het niet maken: Naheffingen fiscus in 2015

Ongelezen bericht door 16again »

olaf79 schreef:Man o man, wat zijn er toch een hoop domme mensen in dit land.
.... En netzo als bij de belastingen voor een burger betaald een land belasting aan de EU, later wordt de defintive aanslag opgelegd
Het maandelijks op en neer laten pendelen van het europarlement tussen Brussel en Straatsburg staat wat mij betreft symbool voor europese geldverslinding.
Ik vraag me af wie er nu werkelijk dom is.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Leuker kunnen we het niet maken: Naheffingen fiscus in 2015

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
olaf79 schreef:Man o man, wat zijn er toch een hoop domme mensen in dit land.
.... En netzo als bij de belastingen voor een burger betaald een land belasting aan de EU, later wordt de defintive aanslag opgelegd
Het maandelijks op en neer laten pendelen van het europarlement tussen Brussel en Straatsburg staat wat mij betreft symbool voor europese geldverslinding.
Ik vraag me af wie er nu werkelijk dom is.
De Amerikanen. Als je kijkt naar hetzelfde takenpakket, dan is het euro parlement ~2x zo efficiënt als de Amerikaanse federale overheid. Maw, ze doen het bovengemiddeld goed in vergelijking met de enige vergelijkbare overheid op de wereld. Dat wil niet zeggen dat er geen ruimte voor verbetering is, waaronder stoppen met dat amechtige verhuizen elke week, maar grosso modo doen ze het ook weer niet zo slecht. :wink:

Maar de EU heeft geen klap te maken met deze naheffing van onze eigen overheid, dat was al bedacht voordat onze bijdrage wat hoger uit bleek te vallen.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Leuker kunnen we het niet maken: Naheffingen fiscus in 2015

Ongelezen bericht door prem »

sjohie schreef:
16again schreef:
olaf79 schreef:Man o man, wat zijn er toch een hoop domme mensen in dit land.
.... En netzo als bij de belastingen voor een burger betaald een land belasting aan de EU, later wordt de defintive aanslag opgelegd
Het maandelijks op en neer laten pendelen van het europarlement tussen Brussel en Straatsburg staat wat mij betreft symbool voor europese geldverslinding.
Ik vraag me af wie er nu werkelijk dom is.
De Amerikanen. Als je kijkt naar hetzelfde takenpakket, dan is het euro parlement ~2x zo efficiënt als de Amerikaanse federale overheid. Maw, ze doen het bovengemiddeld goed in vergelijking met de enige vergelijkbare overheid op de wereld. .
Op welke cijfers baseer je dat Sjohie?

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Leuker kunnen we het niet maken: Naheffingen fiscus in 2015

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Wordt deze naheffing pas verwerkt als je aangifte over 2014 doet, of krijg je apart bericht "u moet dokken"? Ik heb er namelijk niets meer over gehoord (en ook geen brief van de fiscus gehad in de trant van "zahlen bitte").

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Leuker kunnen we het niet maken: Naheffingen fiscus in 2015

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Dit wordt inderdaad met de aanslag van 2014 verrekend. Vandaar dat u 4 maanden later mag betalen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Leuker kunnen we het niet maken: Naheffingen fiscus in 2015

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat over de (definitieve) aanslag over 2014. Er is geen aanleiding om in de voorlopige aanslagen nog wijzigingen aan te brengen. Dus logisch dat dit gewoon wordt meegenomen bij je normale jaaraangifte.

Het punt is dus dat je waarschijnlijk/mogelijk dit jaar bij de definitieve aanslag moet bijbetalen omdat je te weinig bij de voorlopige aanslag hebt betaald. En veel mensen hadden daar niet op gerekend.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Leuker kunnen we het niet maken: Naheffingen fiscus in 2015

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

vogels schreef:
Ad Verkaad schreef:Wordt deze naheffing pas verwerkt als je aangifte over 2014 doet, of krijg je apart bericht "u moet dokken"? Ik heb er namelijk niets meer over gehoord (en ook geen brief van de fiscus gehad in de trant van "zahlen bitte").
Maak je geen zorgen, ze vergeten je echt niet. Zoals Jantje al schrijft: dit wordt verrekend met IB 2014.
Jammer; ik had gehoopt "geen nieuws is goed nieuws" :wink:

Gesloten