LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Pipo Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2017 21:16

Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door Pipo Kitten »

Mijn nicht heeft een Wajong uitkering en kinderen.
Ze had een loon beslag van 198 euro en zin boete van 134 en 3 maanden geen toeslag

Nu gaat ze weer toeslag krijgen maar wordt het loon belag verhoogt naar 361 euro

Ze hebben met hun 5en moeten leven van 660 euro nu moeten ze met hun 5en leven van 495 euro in de kerst maand

Volgens mij zijn er beslagvrije voeten die hier grovelijk worden overtreden en moeten mensen bloeden omdat de belasting dienst fouten maakt met berekening van toeslagen die dan weer zijn ingrhouden om opa en oma toeslag te verrekenen

Dit mag volgens mij al niet en 7 a 10 duizend kan vele malen hoger worden, als iemand bij de belastingdienst een jaaronkomin gaat schatten op 400 euro rn als je dan 2 jaar geen toeslagen krijgt hoe kan je het dan weten als de hulp bij BAC/RIJSTAD niks doet en niks zegt

Nu kan ze binnenkort naar 6 jaar in de schuldsaneting omdat ze door problemen in Apeldoorn terecht gekomen is, in Arnhem was het niet gelukt omdat opa rn oma toeslag aan de basis ligt.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door yan »

Leuk verhaal, opa en oma uit Arnhem hebben er overigens niks mee te maken.

Enige wat er toe doet is: heeft ze een schuld, of niet ?
Waarschijnlijk wel, want anders zal de rechter niet oordelen tot beslaglegging,

Dat er weinig overblijft is jammer, maar ook volledig terecht dus.

witte angora
Berichten: 31082
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door witte angora »

Pipo Kitten schreef:
Ze hebben met hun 5en moeten leven van 660 euro nu moeten ze met hun 5en leven van 495 euro in de kerst maand
Is dit nadat alle vaste lasten betaald zijn, of moeten de vaste lasten hier ook nog van betaald worden?

Pipo Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2017 21:16

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door Pipo Kitten »

Volledig terecht he om met 5 personen rond te komen van 500 euro en volgend jaar ook geen toeslagen! Waar moet men wonen.

Maar dat is volgens mij niet de bedoeling

Dus het is terecht dat mensen 500 euro krijgen terwijl de beslag vrije voet vele malen hoger ligt.

Waar is de beslag vrije voet dan voor waar belastingdienst en de gemeente belasting van Arnhem die zelfs mensen met minimum niet alleen mij nicht maar ook mensen in de wsnp geen vrijstelling geven. Wat is recht als men het met handen en voeten mag breken

Ja ze had 7000 opa en oma toeslag te veel, of te wel mijn schoonzus omdat het bureautje niet aanggeven heeft dat er 1tje 4 werd in de papieren. maar men zegt niks te veel te hebben gehad want het bureautje deed alles en ze hebben het netjes opgegeven.

De schuld is 2 jaar verrekend met toeslagen en daar is 20000 schuld uit voort gekomen omdat de belastingdienst een fout jaarinkomen van 400 heeft ingevoerd. Mijn nicht was destijds bij BAC/rijnstad maar die heeft haar nergens op geattendeerd en zei wij helpen en daarna wat dacht je het is een schuld van derden wij helpen niet.
En van schuld komt schuld als je jaren lang onder de beslagvrije voet leeft en 4 a 5 maanden per jaar ook geen toeslagen en de andere schuld eisers 4x per jaar bank beslag leggen tevens heeft de belastingdienst ook het lef gehaf om naast loonbeslag bank beslag te leggen. Waar is men meebezig zijn et geen registers waar alles in staat.

En ja je moet eten en dan maar eens iets niet betalen want kinderen die geen eten krijgen die kunnen waarschijnlijk ook af gepakt worden.

Ik heb af en toe geholpen

En nu in Apeldoorn kan ze wel de WSNP in en zal de belastingdienst drnk ik wrl bloeden zij hebben fouten gemaakt.

Pipo Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2017 21:16

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door Pipo Kitten »

De 495daar moet nog huur gads etc vcan betaald worden van betaald worde

Pipo Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2017 21:16

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door Pipo Kitten »

yan schreef:Leuk verhaal, opa en oma uit Arnhem hebben er overigens niks mee te maken.

Enige wat er toe doet is: heeft ze een schuld, of niet ?
Waarschijnlijk wel, want anders zal de rechter niet oordelen tot beslaglegging,

Dat er weinig overblijft is jammer, maar ook volledig terecht dus.
Maar netto uitkering van 495 of zelfs 660 is niet te doen

Lady1234
Berichten: 27313
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus als ik het goed begrijp heeft uw nicht een schuld van € 20.000 ivm teveel ontvangen kinderopvangtoeslag en waarschijnlijk andere toeslagen.

En ja, die moeten terugbetaald worden op de een of andere manier.

Lady1234
Berichten: 27313
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door Lady1234 »

reggie2 schreef:
Lady1234 schreef:Dus als ik het goed begrijp heeft uw nicht een schuld van € 20.000 ivm teveel ontvangen kinderopvangtoeslag en waarschijnlijk andere toeslagen.

En ja, die moeten terugbetaald worden op de een of andere manier.

Wat is je goede advies aan TS??

Brahms heeft gelijk TS , zorg dat het iets duidelijker staat.
Voor teveel ontvangen toeslagen wordt nooit kwijtschelding verleend. Er kan alleen gevraagd worden om aanhouding van de invordering.

witte angora
Berichten: 31082
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door witte angora »

reggie2 schreef:
Lady1234 schreef:Dus als ik het goed begrijp heeft uw nicht een schuld van € 20.000 ivm teveel ontvangen kinderopvangtoeslag en waarschijnlijk andere toeslagen.

En ja, die moeten terugbetaald worden op de een of andere manier.

Wat is je goede advies aan TS??

Brahms heeft gelijk TS , zorg dat het iets duidelijker staat.
Mijn advies zou zijn: zorg eerst dat je alle informatie duidelijk op papier hebt. Het zou zomaar kunnen dat nicht een en ander vergeten is te vertellen. En dan is het lastig adviezen te geven.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door thecure »

Waarom had ze een boete?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door Brahms »

Leuk dat gequote wordt dat Brahms gelijk heeft, maar zijn post is verwijderd......

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door Jesa H »

Pipo Kitten schreef:Ja ze had 7000 opa en oma toeslag te veel, of te wel mijn schoonzus omdat het bureautje niet aanggeven heeft dat er 1tje 4 werd in de papieren. maar men zegt niks te veel te hebben gehad want het bureautje deed alles en ze hebben het netjes opgegeven.
Opa en oma toeslag is naar mijn weten geen bestaande toeslag. Het is totaal onduidelijk wat hier nu exact aan de hand is.
Pipo Kitten schreef:De schuld is 2 jaar verrekend met toeslagen en daar is 20000 schuld uit voort gekomen omdat de belastingdienst een fout jaarinkomen van 400 heeft ingevoerd.
Toeslagen vraag je zelf aan, dus dan heeft zij zelf het verkeerde inkomen ingevuld. Wat heeft ze met al dat geld gedaan?
Pipo Kitten schreef:Mijn nicht was destijds bij BAC/rijnstad maar die heeft haar nergens op geattendeerd en zei wij helpen en daarna wat dacht je het is een schuld van derden wij helpen niet.
En van schuld komt schuld als je jaren lang onder de beslagvrije voet leeft en 4 a 5 maanden per jaar ook geen toeslagen en de andere schuld eisers 4x per jaar bank beslag leggen tevens heeft de belastingdienst ook het lef gehaf om naast loonbeslag bank beslag te leggen. Waar is men meebezig zijn et geen registers waar alles in staat.
Maar dan heeft ze dus zelf al een heleboel schulden gemaakt. Je lijkt nu de vinger te wijzen naar de belastingdienst, maar volgens mij is hier heel veel meer aan de hand.
Pipo Kitten schreef:En ja je moet eten en dan maar eens iets niet betalen want kinderen die geen eten krijgen die kunnen waarschijnlijk ook af gepakt worden.
De voedselbank is misschien een optie. Lijkt me ook een goed idee als uw nicht een fatsoenlijke bewindvoerder krijgt, want het klinkt alsof ze zelf haar zaken in ieder geval niet kan managen. Van een uitkering is in principe goed rond te komen als je je geld niet verkwist, dus ze zal zelf uiteraard ook een rol hebben gespeeld bij het maken van deze enorme schulden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door kweenie »

Een (her)berekening van de beslagvrije voet is iets wat je zelf moet aanvragen. Die komt niet zomaar uit de lucht vallen. Als je niet zelf, met de juiste gegevens, hebt gevraagd om rekening te houden met de beslagvrije voet, dan zullen ze daar dus geen rekening mee houden.

Ook zijn de gegevens voor de aanvraag van toeslagen gegevens die je zelf moet invullen en/of controleren. Als de aanvraag gebaseerd is op een te laag inkomen, dan kun je dit dus zelf al van tevoren aanpassen. Dat zelfde geldt voor bijvoorbeeld de leeftijd van se kinderen.

(Maar het kan ook goed zo'n dat zij of het bureau bewust een laag inkomen heeft opgegeven om vast een lekker hoge toeslag te ontvangen in de dure tijden. Misschien zelfs als vorm van een lening tegen een relatief lage rente. Maar dat is maar speculeren.)

Verder bestaat er niet zoiets als een 'opa en oma toeslag'. Ik neem aan dat je hiermee bedoelt de kinderopvangtoeslag die je kunt krijgen als de grootouders, via een bureau, opvang aan de kinderen bieden? Als het kind met vier jaar naar de basisschool gaat, dan is er ook veel minder opvang meer nodig. Dus zullen de grootouders ook minder uren opvang hebben verzorgd. Als ze toch het zelfde bedrag hebben ontvangen, dan zouden zij daar ook een deel van moeten terugbetalen.

Ik hoor in het verhaal veel beschuldigingen aan anderen en vooral aan de instanties, maar ik lees nergens dat ze beseft dat de problemen vooral zijn ontstaan doordat ze zelf nalatig is geweest. Ik vraag mij ook af of daarin enige verandering is gekomen. En wat ze zelf doet om juiste bedragen te ontvangen of te betalen.

Ten slotte ontbreken er wat zaken in het verhaal. Heeft ze ook een partner (met inkomen)? Heeft of had ze naast de Wajong ook een baan? (Volgens mij heb je namelijk alleen recht op kinderopvangtoeslag als je werkt of in een traject naar werk zit.) En waar komen die inkomsten voor in het hele verhaal? Waar is het geld van de 'opa en oma toeslag' gebleven? Heeft ze dat geld verbrast of is het gebruikt om de grootouders te betalen voor de opvang?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door kokka »

het klinkt mij als een van de gevallen waarin opa en oma onterecht gebruikt worden om wat extra geld aan toeslagen binnen te halen. Veel van deze mensen lopen tegen de lamp, en dan moet het ontvangen geld gewoon terug komen.
Waarom zou iemand met een Wajong uitkering kinderopvang nodig hebben ( ik begrijp eigenlijk niet eens waarom er kinderen zijn als je niet eens voor jezelf kan zorgen)

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik vind "opa en oma toeslag" toch wel een van de grappigste toeslagen in de Nederlandse wet.

Wel jammer dat mijn ouders dat nooit aangevraagd hebben na de geboorte van mijn kinderen. Ze zijn toch wel degelijk opa en oma, dus horen ze ook de "opa en oma toeslag" te krijgen.

Charlotte68
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 okt 2017 12:02

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door Charlotte68 »

kokka schreef:het klinkt mij als een van de gevallen waarin opa en oma onterecht gebruikt worden om wat extra geld aan toeslagen binnen te halen. Veel van deze mensen lopen tegen de lamp, en dan moet het ontvangen geld gewoon terug komen.
Waarom zou iemand met een Wajong uitkering kinderopvang nodig hebben ( ik begrijp eigenlijk niet eens waarom er kinderen zijn als je niet eens voor jezelf kan zorgen)
Je hoeft niet alles te begrijpen. En waar staat dat zij niet voor zichzelf kan zorgen.

Lady1234
Berichten: 27313
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Charlotte68 schreef:
kokka schreef:het klinkt mij als een van de gevallen waarin opa en oma onterecht gebruikt worden om wat extra geld aan toeslagen binnen te halen. Veel van deze mensen lopen tegen de lamp, en dan moet het ontvangen geld gewoon terug komen.
Waarom zou iemand met een Wajong uitkering kinderopvang nodig hebben ( ik begrijp eigenlijk niet eens waarom er kinderen zijn als je niet eens voor jezelf kan zorgen)
Je hoeft niet alles te begrijpen. En waar staat dat zij niet voor zichzelf kan zorgen.
Nou dat blijkt al uit de problemen die de Ts vermeldt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door olaf79 »

Pipo Kitten schreef:De 495daar moet nog huur gads etc vcan betaald worden van betaald worde
Wat is een opa oma toeslag?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door kokka »

Charlotte68 schreef:
kokka schreef:het klinkt mij als een van de gevallen waarin opa en oma onterecht gebruikt worden om wat extra geld aan toeslagen binnen te halen. Veel van deze mensen lopen tegen de lamp, en dan moet het ontvangen geld gewoon terug komen.
Waarom zou iemand met een Wajong uitkering kinderopvang nodig hebben ( ik begrijp eigenlijk niet eens waarom er kinderen zijn als je niet eens voor jezelf kan zorgen)
Je hoeft niet alles te begrijpen. En waar staat dat zij niet voor zichzelf kan zorgen.
1) ze heeft een wajong, dus er zal een bepaalde ziekte stoornis zijn waardoor het niet mogelijk is om te werken.. ik heb twee kinderen, dat is best hard werken. Zij heeft er zelfs drie
2) ze heeft een hoop schuld
3) ze heeft niet eens genoeg inkomen om haar vaste lasten te betalen, dus eten voor een gezin van 5 lijkt me dan ook niet echt te doen

Lady1234
Berichten: 27313
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonbeslagen van 361 euro bij een uitkering plus boete

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar voor dat harde werken wordt door de overheid geen kinderopvangtoeslag verstrekt.

Gesloten