Nieuw rekeningnummer van de Belastingdienst per 1 mei 2026
Nieuw rekeningnummer van de Belastingdienst per 1 mei 2026
Gisteren (18.05) was er een item over het nieuwe (RABO)rekeningnummer van de Belastingdienst per 1 mei 2026.
Bij mij zorgde dit voor enige ongerustheid; ik had nl.mijn Wegenbelasting net betaald (17.05).
En ja hoor: op het oude (ING) bankrekeningnummer van de Belastingdienst.
Toch maar even de Betaalinformatie van de Belastingdienst (26.04) erbij genomen.
Wat blijkt: hier staat het oude (ING) bankrekeningnummer op aangegeven!?!?!
Ik heb direct gebeld (gratis) met de Belastingdienst en de volgende antwoorden gekregen;
- betalingen op het oude (ING) bankrekeningnummer worden doorgestort naar het nieuwe (RABO)rekeningnummer.
- in de volgende betaalinformatie staat het nieuwe (RABO)rekeningnummer
- (op mijn verzoek) blijkt dat mijn betaling is ontvangen op oude (ING) bankrekeningnummer
Dus;
Ja de Belastingdienst heeft een nieuw (RABO)rekeningnummer m.i.v. 01.05.2026
Maar betalingen die nu, o.b.v. de verstrekte betaalinformatie van de Belastingdienst, op het oude (ING) bankrekeningnummer zijn betaald worden (nu nog) doorgestort naar het nieuwe (RABO)rekeningnummer.
Twijfelt u; neem contact op met de Belastingdienst en vraag of uw betaling is ontvangen.
U heeft uw bsn-nummer nodig, uw geboortedatum en het exacte bedrag.
Bij mij zorgde dit voor enige ongerustheid; ik had nl.mijn Wegenbelasting net betaald (17.05).
En ja hoor: op het oude (ING) bankrekeningnummer van de Belastingdienst.
Toch maar even de Betaalinformatie van de Belastingdienst (26.04) erbij genomen.
Wat blijkt: hier staat het oude (ING) bankrekeningnummer op aangegeven!?!?!
Ik heb direct gebeld (gratis) met de Belastingdienst en de volgende antwoorden gekregen;
- betalingen op het oude (ING) bankrekeningnummer worden doorgestort naar het nieuwe (RABO)rekeningnummer.
- in de volgende betaalinformatie staat het nieuwe (RABO)rekeningnummer
- (op mijn verzoek) blijkt dat mijn betaling is ontvangen op oude (ING) bankrekeningnummer
Dus;
Ja de Belastingdienst heeft een nieuw (RABO)rekeningnummer m.i.v. 01.05.2026
Maar betalingen die nu, o.b.v. de verstrekte betaalinformatie van de Belastingdienst, op het oude (ING) bankrekeningnummer zijn betaald worden (nu nog) doorgestort naar het nieuwe (RABO)rekeningnummer.
Twijfelt u; neem contact op met de Belastingdienst en vraag of uw betaling is ontvangen.
U heeft uw bsn-nummer nodig, uw geboortedatum en het exacte bedrag.
Re: Nieuw rekeningnummer van de Belastingdienst per 1 mei 2026
De Belastingdienst communiceert dat ook expliciet. Ze hebben een hele pagina over dit onderwerp in het algemeen, en ook over dit specifieke onderwerp.
En daar staat ook luid en duidelijk (net als in de brieven die ik hierover kreeg):
En daar staat ook luid en duidelijk (net als in de brieven die ik hierover kreeg):
Wat gebeurt er als u na 1 mei 2026 nog per ongeluk op een ING-rekeningnummer betaalt?
Maakt u na 1 mei 2026 per ongeluk geld over naar een rekeningnummer van de Belastingdienst bij de ING? Dat is dan nog niet erg. Wij ontvangen uw betaling gewoon en zorgen ervoor dat deze goed wordt verwerkt.
Speedy123
vindt dit leuk
Ik begrijp het probleem niet goed. of gaat het erom dat je nu op 2 rekeningnummers kan betalen?
-
Morgan le Fay
Heb m ooit al eens geschreven.
Dit geeft alleen bij periodieke overboekingen een uitdaging, want die worden voor het gemak vergeten.
Dus zelf even je bankzaken nalopen en mormaal gesproken is er een uitloop omdat er zaken zich kunnen kruisen.
Verder is je vraag wel een beetje hoe noemen we dat o ja stemming makend.
Want zoals al eerder door MM geschreven en daaruit lijkt het dat u geen kranten en of echt nieuws leest.
(Sorry)
Dit geeft alleen bij periodieke overboekingen een uitdaging, want die worden voor het gemak vergeten.
Dus zelf even je bankzaken nalopen en mormaal gesproken is er een uitloop omdat er zaken zich kunnen kruisen.
Verder is je vraag wel een beetje hoe noemen we dat o ja stemming makend.
Want zoals al eerder door MM geschreven en daaruit lijkt het dat u geen kranten en of echt nieuws leest.
(Sorry)
De Posthoorn
vindt dit leuk
(Sorry)
Ik lees kranten en volg het nieuws (aanname uwerzijds klopt dus niet) maar ik lees ook de betaalinformatie van de Belastingdienst verstrekt op 26.04 waar expliciet het OUDE bankrekeningnummer staat vermeld.
En NERGENS staat het NIEUWE bankrekeningnummer vermeld.
Ook in de uitzending van Radar wordt niet vermeld dat bij betaling op het OUDE banrekeningnummer dit doorgestort wordt naar het NIEUWE bankrekeningnummer.
Het is zelfs niet (makkelijk) traceerbaar op de site.
Om bij mensen enigszins de stress van "betalen op het OUDE bankrekeningnummer" (in de maand mei 2026) weg te nemen startte ik dit topic.
Met goede bedoelingen, niet om gebasht te worden.
Topic closed.
(Sorry)
Ik lees kranten en volg het nieuws (aanname uwerzijds klopt dus niet) maar ik lees ook de betaalinformatie van de Belastingdienst verstrekt op 26.04 waar expliciet het OUDE bankrekeningnummer staat vermeld.
En NERGENS staat het NIEUWE bankrekeningnummer vermeld.
Ook in de uitzending van Radar wordt niet vermeld dat bij betaling op het OUDE banrekeningnummer dit doorgestort wordt naar het NIEUWE bankrekeningnummer.
Het is zelfs niet (makkelijk) traceerbaar op de site.
Om bij mensen enigszins de stress van "betalen op het OUDE bankrekeningnummer" (in de maand mei 2026) weg te nemen startte ik dit topic.
Met goede bedoelingen, niet om gebasht te worden.
Topic closed.
https://www.ad.nl/geld/nieuw-rekeningnu ... ~a638b45a/
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ingnummers
https://www.nu.nl/economie/6393826/bela ... ummer.html
https://nos.nl/artikel/2612283-belastin ... ningnummer
Allemaal melden ze hetzelfde, het oude nummer blijft nog een jaar in gebruik. Daarna zal er dertien maanden nog gebruik gemaakt worden van de overstap service waarbij de ING alles doorstuurt naar het nieuwe RABO nummer. Dit betekend dat niemand tot juli 2028 in de problemen kan komen door het gebruik van het oude rekeningnummer.
Tot slot zal de belastingdienst in juli 2028 evalueren hoe het verder moet.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ingnummers
https://www.nu.nl/economie/6393826/bela ... ummer.html
https://nos.nl/artikel/2612283-belastin ... ningnummer
Allemaal melden ze hetzelfde, het oude nummer blijft nog een jaar in gebruik. Daarna zal er dertien maanden nog gebruik gemaakt worden van de overstap service waarbij de ING alles doorstuurt naar het nieuwe RABO nummer. Dit betekend dat niemand tot juli 2028 in de problemen kan komen door het gebruik van het oude rekeningnummer.
Tot slot zal de belastingdienst in juli 2028 evalueren hoe het verder moet.
U valt niets te verwijten want ook al is er in het nieuws een aankondiging geweest u bent terecht uitgegaan van het rekeningnummer dat op de aanslag stond.
Bij het overschrijven naar het oude rekeningnummer wordt een naam rekeningnummer controle gedaan en als die controle kloppend is weet u dat de betaling naar de belastingdienst succesvol verlopen is.
De belastingdienst stuurt bij een volgende aanslag een bijlage met het nieuwe rekeningnummer mee en het betalingskenmerk veranderd ook die is anders dan het aanslagnummer zoals die bij de ING rekening gebruikt werd.
Bij het overschrijven naar het oude rekeningnummer wordt een naam rekeningnummer controle gedaan en als die controle kloppend is weet u dat de betaling naar de belastingdienst succesvol verlopen is.
De belastingdienst stuurt bij een volgende aanslag een bijlage met het nieuwe rekeningnummer mee en het betalingskenmerk veranderd ook die is anders dan het aanslagnummer zoals die bij de ING rekening gebruikt werd.
En als dan doorgeklikt wordt op de site van de belastingdienst, kom je terecht bij "Hoe kunt u uw belastingaanslag betalen?", staat er
Betaalt u via internetbankieren?
Gebruik het nieuwe rekeningnummer zodra dat in de betaalinformatie staat die u van ons krijgt bij de belastingaanslag of rekening die u moet betalen. En pas dan ook gelijk uw adresboek aan.
Met andere woorden, gewoon betalen op de rekeningnummer die vermeldt wordt op de aanslag.
Betaalt u via internetbankieren?
Gebruik het nieuwe rekeningnummer zodra dat in de betaalinformatie staat die u van ons krijgt bij de belastingaanslag of rekening die u moet betalen. En pas dan ook gelijk uw adresboek aan.
Met andere woorden, gewoon betalen op de rekeningnummer die vermeldt wordt op de aanslag.