LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe auto van de baas

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Anton Klont
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2009 16:33

Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door Anton Klont »

Het volgende,

Ik heb vorig jaar 9 maanden in een auto van de baas gereden welke in niet prive heb gebruikt. Dus netjes kilometers bij gehouden. Hiernaast had ik dus een prive auto welke ik gebruikte. Nu hebben we twee kinderen en de huidige auto ging niet helemaal meer. Dus konden we twee dingen doen, of zelf een andere auto kopen of een nieuwe auto van de baas en deze dan wel prive gebruiken. We hebben voor het laatste gekozen omdat dat toch wel goedkoper is. Ik als nette burger heb dit doorgegeven aan de belasting en wat schetst mijn niet geringe verbazing? We moeten nog even 9 maanden belasting voor de auto die niet prive gebruikt is gaan betalen omdat er in 2008 meer dan 500 km wordt gereden.
Is dit normaal, had ik beter moeten opletten? Of is hier sprake van een misverstand.

Kicoa
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 apr 2007 23:26

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door Kicoa »

Dit is normaal. Privégebruik wordt beoordeeld per kalenderjaar, tijdsevenredige toerekening is niet mogelijk. Hier is uitvoerige jurisprudentie over.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je pas dit jaar privé bent gaan rijden, dan klopt het niet, maar als je vorig jaar al de auto privé bent gaan gebruiken, dan klopt het dat je bij moet betalen als je in het kalenderjaar meer dan 500 km privé hebt gereden. Beetje onhandig dat je dit niet vooraf hebt bekeken... Nu worden het een dure paar maanden.

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door bushalte »

Ik rij prive achteruit en zakelijk vooruit.

Zo kan het ook.

:D

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door pbarendse »

Hoewel ik het ook een oneerlijke regeling vindt, kicoa heeft gelijk... Als je gedurende het kalenderjaar meer dan 500km prive hebt gereden moet je de auto het hele jaar bijtellen.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door Quisquid »

Maar het ging toch om twee verschillende auto's?
Hij kreeg toch een nieuwe auto van de baas en toen is hij pas ook privé ermee gaan rijden?
Als hij die eerste auto nooit gehad had (of een deel van het jaar niet alleen een andere auto, maar ook een andere baas), had hij ook alleen maar over de maanden met de nieuwe auto hoeven te tellen, toch?

Van de andere kant: als het één en dezelfde auto was geweest en daarmee was enige tijd niet privé gereden (wegens een lange vliegvakantie bijvoorbeeld), was de bijtelling óók verschuldigd.

Als hier voor beide auto's de bijtelling moet gelden, zou dan een beroep op de hardheidsclausule (artikel 63 Algemene wet inzake rijksbelastingen) nog soelaas bieden? Misschien bestaat er een algemene kwijtscheldingsresolutie voor de niet-gereden maanden?

Artikel 63:
Onze Minister is bevoegd voor bepaalde gevallen of groepen van gevallen tegemoet te komen aan onbillijkheden van overwegende aard, welke zich bij de toepassing van de belastingwet mochten voordoen.

Probeer het maar als de inspecteur je een bijtelling laat betalen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Nee heb je en nee zul je krijgen. Er is inmiddels ruim voldoende jurisprudentie: Als je het hele jaar een auto hebt gehad en je hebt in dat jaar 500 of meer privekilometers gereden, dan betaal je over het hele jaar de bijtelling.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door kweenie »

Ander voorbeeld. Als je het hele jaar alleen zakelijk reist en alleen in juli en augustus privé (naar italië of zo...), dan moet je ook voor het hele jaar betalen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door SJZ »

Misschien bestaat er een algemene kwijtscheldingsresolutie voor de niet-gereden maand
Nee, die bestaat niet.
Maar het ging toch om twee verschillende auto's
Ja, nou en?
Als hij die eerste auto nooit gehad had
Nee, en als hij helemaal geen auto van de zaak gehad had, dan had hij helemaal geen bijtelling gehad.



ja kun je krijgen
"ja" kan hij echt niet krijgen in deze situatie. Alleen als de eerste 9 maanden privégebruik verboden was dan heeft hij een kans. En dat verbod moet niet alleen zijn vastgelegd, maar moet ook gecontroleerd worden door de werkgever (en sancties als het overtreden wordt).

Anton Klont
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2009 16:33

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door Anton Klont »

Bedankt voor alle reacties. Ook uit mijn onderzoek blijkt dat ik gewoon mag betalen. Ik heb dus niet goed opgelet. Er zijn trouwens erg veel mensen die zich van deze constructie niet bewust zijn. Zegt het voort. Als ik het geweten had had ik het pas vanaf 1 januari gedaan.

Groet,

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door kiz »

Er zijn trouwens erg veel mensen die zich van deze constructie niet bewust zijn.
Heb deze discussie met belangstelling gevolgd. Partner heeft thans een auto van de zaak waarmee niet privé gereden mag worden. Omdat het detacheringsbureau desondanks de bijtelling wilde verrekenen hebben we een "verklaring geen privé-gebruik" bij de werkgever ingediend.
Overigens heb ik begrepen dat er weldegelijk periodiek wordt toegerekend, maar dan bepaald niet ten vóórdele van de berijder: als men in (bijvoorbeeld) november de beschikking krijgt over een auto van de zaak en daarmee in zowel november als december 100 km rijdt (minder dan 500 in dat jaar dus), stelt de fiscus zich op het standpunt dat 100 km per maand teruggerekend over een heel jaar méér dan 500 km is, en dan geldt alsnog bijtelling voor het gehele jaar.
Iets om rekening mee te houden dus als men aan het eind van het jaar beschikking krijgt over een auto van de zaak en denkt dat "minder dan 500 km" een hard criterium is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door kweenie »

Kiz, houd je wel heel goed een kilometeradministratie bij, die aan de eisen van de belastingdienst voldoet? Anders is de kans groot dat je achteraf alsnog moet bijtellen, omdat niet gecontroleerd kan worden dat je je aan de regels hebt gehouden.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door kiz »

@kweenie:
De auto is voorzien van elektronische rittenregistratie (zgn. "totem"), privé-gebruik is niet toegestaan (bedrijfsregeling) en we beschikken over een privé-auto. Volgens de site van de belastingdienst zou dit voldoende bewijs zijn, maar mocht je tips hebben dan verneem ik dat graag.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door kweenie »

Kijk eens aan, het klinkt alsof dat allemaal goed geregeld is! Gelukkig.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door SJZ »

en dan geldt alsnog bijtelling voor het gehele jaar.
Kletskoek, dan geldt de bijtelling over 2 maanden.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door kiz »

@SJZ:
U hebt van 1 januari tot en met 30 juni (6 maanden) een auto van werkgever A. U rijdt in die periode 350 privékilometers met de auto. Omgerekend naar een heel kalenderjaar zou u 12/6 x 350 = 700 privékilometers in totaal rijden. U rijdt dan op kalenderjaarbasis dus meer dan 500 privékilometers. Daarom moet werkgever A, als u uw loon per maand krijgt uitbetaald, van januari tot en met juni de bijtelling bij uw loon tellen.
aldus te lezen op de site van de belastingdienst zélf
Kletskoek,
lijkt het me dus niet...

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door SJZ »

Beste Kiz,

Van harte bedankt voor het ondersteunen van mijn argumentatie. Zoals JIJ zelf citeert van de site van de belastingdienst:

"januari tot en met juni de bijtelling bij uw loon tellen."

Dus slechts bijtelling over de periode dat je de auto ter beschikking had. Daarmee heb jij duidelijk aangetoond dat de stelling zoals je eerder postte
geldt alsnog bijtelling voor het gehele jaar
volstrekte kletskoek is.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door kiz »

@SJZ:
In dit voorbeeld is de werknemer ook slechts van januari t/m juni in dienst.
Klaarblijkelijk heb je niet de moeite genomen de site van de Belastingdienst zélf te bezoeken.
Het eerstgenoemde voorbeeld daar luidt als volgt:
U hebt van 1 januari tot en met 31 december een auto van uw werkgever. Van januari tot en met november rijdt u geen privékilometers met de auto. In december rijdt u 600 privékilometers. Uw werkgever moet dan het hele jaar de bijtelling bij uw loon tellen.
Nu is in dit geval ook daadwerkelijk de 500 km overschreden, dus is er sowieso sprake van bijtelling. Als je echter goed alle voorbeelden leest zul je zien dat het aantal km's per maand simpelweg met 12 wordt vermenigvuldigd om het aantal km per "kalenderjaar" te berekenen.
Als je een heel jaar in dienst bent van één werkgever, en in de 2 maanden dat je over een auto van de zaak beschikt méér dan 2/12 van 500 km rijdt, krijg je over het hele jaar de bijtelling om de oren.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 18 Feb 2009 19:55 door kiz

Als je een heel jaar in dienst bent van één werkgever, en in de 2 maanden dat je over een auto van de zaak beschikt méér dan 2/12 van 500 km rijdt, krijg je over het hele jaar de bijtelling om de oren.
Dat klopt niet kiz. De bijtelling wordt dan over twee maanden berekend:
Als u uw werknemer voor een deel van het kalenderjaar een auto ter beschikking stelt, moet u de regeling voor privégebruik auto naar tijdsgelang toepassen. Om daarbij vast te stellen of uw werknemer op kalenderjaarbasis de grens van 500 kilometer privégebruik overschrijdt (zie Regeling privégebruik auto), moet u de privékilometers over het kalenderjaargedeelte omrekenen tot het aantal privékilometers dat uw werknemer zou rijden in een heel kalenderjaar.
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... er-28.html

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Nieuwe auto van de baas

Ongelezen bericht door SJZ »

Geef het maar op WillemV.

Kiz kraamt als een volslagen idioot complete nonsens uit en als je dan gewoon zegt dat het niet klopt (zelfs met gebruikmaking van zijn eigen citaten) dan weigert-ie keer op keer om toe te geven dat hij de plank compleet misslaat.

Gesloten