Ik heb onlangs via internet goederen uit het buitenland gekocht. Nu moet ik daar omzet belasting over betalen wat ik wel logisch vind.
Alleen de manier waarop de belastingsdienst dit berekent neigt in mijn ogen toch naar diefstal. Ze berekenen ook de verzendkosten en eventueel verzekerings kosten. Dit lijkt mij niet juist omdat de portokosten mijn inziens alleen bedoelt zijn voor het versturen van de goederen.
Als ik omzet belasting moet betalen alleen over de goederen zonder allerlei verzendkosten lijkt mij dat vele malen eerlijker. Zoals de naam al doet vermoeden zijn verzendkosten alleen voor het verzenden van de goederen en mogen dan eigenlijk niet bij de waarde van de goederen worden opgeteld.
Nu staat op de website van de douane dit allemaal netjes aangegeven dus daar ligt het niet aan, maar kloppen doet het niet vind ik. Is er een mogelijkheid om dit eens aan de kaak te stellen deze manier van berekeken?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Omzet belasting aankopen buitenland
-
Re: Omzet belasting aankopen buitenland
Kort gezegd: nee.
Praktisch over de gehele wereld is niet de faktuurwaarde van belang voor berekening van rechten bij invoer en omzetbelasting bij invoer maar de z.g. CIF-waarde, de waarde, verzekering, vracht (CIF = Cost Insurance, Freight).
Dit is ook wel logisch, eerlijk en makkelijk verklaarbaar immers als u iets in de winkel koopt betaalt u ook de BTW over alle door de winkelier in de prijs ingecalculeerde kosten. Ook de winkelier laat u dus BTW betalen over de vrachtkosten die hij betaalt om de goederen van de groothandel naar zijn winkel te krijgen (en dus ook over de vrachtkosten van importeur aan groothandel en die van de leverancier in het buitenland aan de importeur: al deze kosten worden immers meegerekend door uw winkelier en u betaalt BTW over het totaal).
Praktisch over de gehele wereld is niet de faktuurwaarde van belang voor berekening van rechten bij invoer en omzetbelasting bij invoer maar de z.g. CIF-waarde, de waarde, verzekering, vracht (CIF = Cost Insurance, Freight).
Dit is ook wel logisch, eerlijk en makkelijk verklaarbaar immers als u iets in de winkel koopt betaalt u ook de BTW over alle door de winkelier in de prijs ingecalculeerde kosten. Ook de winkelier laat u dus BTW betalen over de vrachtkosten die hij betaalt om de goederen van de groothandel naar zijn winkel te krijgen (en dus ook over de vrachtkosten van importeur aan groothandel en die van de leverancier in het buitenland aan de importeur: al deze kosten worden immers meegerekend door uw winkelier en u betaalt BTW over het totaal).
Re: Omzet belasting aankopen buitenland
Even citerend uit Wikipedia :
Omzetbelasting of btw (belasting over de toegevoegde waarde) is een indirecte belasting die een overheid heft op de verkoop van producten of diensten. De belasting wordt geheven op de verwachte marktwaarde die aan een product wordt gegeven in elke stap van het productie- of distributieproces.