LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
FennekeWijnia
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2017 17:35

Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door FennekeWijnia »

De belastingdienst heeft onaangekondigd ineens bedacht dat we voor 2017 alvast een voorlopige aanslag krijgen. Gister viel hij bij ons op de mat, ze zijn er dus vlot bij, het jaar is nog maar net begonnen. We waren op z'n zachtst gezegd onaangenaam verrast. Nu moeten we dus dit jaar 2x belasting betalen, want de aangifte over 2016 komt er ook nog aan. Erg onprettig voor de burger dit. De meneer van de belastingtelefoon BEGREEP dat het wel veel was, twee aanslagen tegelijk dit jaar, maar, zei hij, dan moet u in juni maar bellen om een betalingsregeling te treffen voor de aanslag over 2016...duh!
Dat wordt dus effe vangen dit jaar, voor de belastingdienst. En zullen al die mensen die normaal gesproken geld terug krijgen ook al voorlopig een teruggave ontvangen?
Hebben nog meer mensen zo'n verrassende blauwe envelop ontvangen? Accepteren we dit??

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door Julie4444 »

FennekeWijnia schreef:De belastingdienst heeft onaangekondigd ineens bedacht dat we voor 2017 alvast een voorlopige aanslag krijgen. Gister viel hij bij ons op de mat, ze zijn er dus vlot bij, het jaar is nog maar net begonnen. We waren op z'n zachtst gezegd onaangenaam verrast. Nu moeten we dus dit jaar 2x belasting betalen, want de aangifte over 2016 komt er ook nog aan. Erg onprettig voor de burger dit. De meneer van de belastingtelefoon BEGREEP dat het wel veel was, twee aanslagen tegelijk dit jaar, maar, zei hij, dan moet u in juni maar bellen om een betalingsregeling te treffen voor de aanslag over 2016...duh!
Dat wordt dus effe vangen dit jaar, voor de belastingdienst. En zullen al die mensen die normaal gesproken geld terug krijgen ook al voorlopig een teruggave ontvangen?
Hebben nog meer mensen zo'n verrassende blauwe envelop ontvangen? Accepteren we dit??
Die krijg ik al een aantal jaar. Gewoon betalen geblazen ben ik bang. Het eerste jaar betaal je inderdaad 2x, maar nu betaal ik ook ieder jaar vooruit. Na je aangifte wordt dit bedrag verrekend, dus vorig jaar kreeg ik van mijn reeds betaalde bedrag een deel terug.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door beusen »

Wat andere al jaren hebben, is nu voor jou de eerste keer, dus niets aan de hand, gewoon je voorlopige aanslag betalen.

BL2
Berichten: 4848
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door BL2 »

Al jaren en jaren een voorlopige aanslag.
Leuk begin van het nieuwe jaar, maar ach, er zijn ergere dingen.....
En gewoon betalen, anders weten ze je echt te vinden.
Voor die van 2016 kan je nog even sparen.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door Dirkie »

FennekeWijnia schreef:.......Dat wordt dus effe vangen dit jaar, voor de belastingdienst. En zullen al die mensen die normaal gesproken geld terug krijgen ook al voorlopig een teruggave ontvangen?
Hebben nog meer mensen zo'n verrassende blauwe envelop ontvangen? Accepteren we dit??
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat ik de voorlopige teruggave ook al ontvangen heb. Gaat ieder jaar automatisch. En die blauwe envelop krijg ik niet meer, alles gaat al enige tijd digitaal.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Wetgeving wordt altijd aangekondigd maar dat leest niet iedereen natuurlijk.
Niet accepteren betekent vervelende financiële gevolgen dus het is verstandig dat 'we' de voorlopige aanslag op tijd voldoen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door SJZ »

En zullen al die mensen die normaal gesproken geld terug krijgen ook al voorlopig een teruggave ontvangen?
Eh ja, die krijgen het in 12 maandelijkse termijnen terug, zo 20 janauri t/m 20 december.

Jij mag het in 11 termijnen betalen, van eind februari tot eind december. Dus de belastingdienst betaalt sneller terug dan jij moet betalen.

Overigens is natuurlijk het echte probleem dat je kennelijk voor 2016 achterloopt.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door gosewijn »

Snap het probleem niet , je kunt het zelf aanpassen op de belastingsite . Neem aan dat je ondernemer bent .

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door scontra »

FennekeWijnia schreef:De belastingdienst heeft onaangekondigd ineens bedacht dat we voor 2017 alvast een voorlopige aanslag krijgen. Accepteren we dit??
Ja en ook u zult er aan moeten geloven.
De één krijgt een "voorlopige aanslag" omdat de belastingdienst inschat dat er bij de belastingplichtige teveel belasting wordt ingehouden (krijgt elke maand alvast een voorschot(je) uitgekeerd.
De ander krijgt een "voorlopige aanslag"omdat de belastingdienst inschat dat er door de belastingplichtige te weinig belasting wordt betaald en vraagt de belastingplichtige vast een voorschot te betalen op de definitief vast te stellen aanslag. De belastingdienst wordt er geen eurocentje rijker door, want betalen moet u toch.
Accepteren we dit???? Of u dit accepteert weet ik niet maar ik in ieder geval wel, het voorkomt namelijk een (forse) naheffing.
U kunt overigens, om welke reden dan ook, bezwaar maken bij de belastingdienst !!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door sjohie »

FennekeWijnia schreef:De belastingdienst heeft onaangekondigd ineens bedacht dat we voor 2017 alvast een voorlopige aanslag krijgen. Gister viel hij bij ons op de mat, ze zijn er dus vlot bij, het jaar is nog maar net begonnen. We waren op z'n zachtst gezegd onaangenaam verrast. Nu moeten we dus dit jaar 2x belasting betalen, want de aangifte over 2016 komt er ook nog aan. Erg onprettig voor de burger dit. De meneer van de belastingtelefoon BEGREEP dat het wel veel was, twee aanslagen tegelijk dit jaar, maar, zei hij, dan moet u in juni maar bellen om een betalingsregeling te treffen voor de aanslag over 2016...duh!
Dat wordt dus effe vangen dit jaar, voor de belastingdienst. En zullen al die mensen die normaal gesproken geld terug krijgen ook al voorlopig een teruggave ontvangen?
Hebben nog meer mensen zo'n verrassende blauwe envelop ontvangen? Accepteren we dit??
Yup, al jaren trouwens, en tegenwoordig via de "mijn overheid" berichtenbox, niet meer op papier.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door fisbel »

scontra schreef:
FennekeWijnia schreef:De belastingdienst heeft onaangekondigd ineens bedacht dat we voor 2017 alvast een voorlopige aanslag krijgen. Accepteren we dit??
Ja en ook u zult er aan moeten geloven.
De één krijgt een "voorlopige aanslag" omdat de belastingdienst inschat dat er bij de belastingplichtige teveel belasting wordt ingehouden (krijgt elke maand alvast een voorschot(je) uitgekeerd.
De ander krijgt een "voorlopige aanslag"omdat de belastingdienst inschat dat er door de belastingplichtige te weinig belasting wordt betaald en vraagt de belastingplichtige vast een voorschot te betalen op de definitief vast te stellen aanslag. De belastingdienst wordt er geen eurocentje rijker door, want betalen moet u toch.
Accepteren we dit???? Of u dit accepteert weet ik niet maar ik in ieder geval wel, het voorkomt namelijk een (forse) naheffing.
U kunt overigens, om welke reden dan ook, bezwaar maken bij de belastingdienst !!
Bezwaar maken bij de belastingdienst kan niet bij een VA. Lees hier

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik heb elk jaar wisselende inkomsten uit free lance werk. Zo wisselend, dat mijn VA voor 2017 net zo hoog is als mijn hele bruto verdiensten in 2016. Daar word ik dus niet echt vrolijk van. Aangezien ook elk jaar de verdiensten iets zakken maar de aanslag omhoog gaat (extra ziektekosten) hou ik eigenlijk bijna niets meer over.
Nou ja, het werk dat ik er voor doe vind ik erg leuk dus ik kijk het nog een jaartje aan.

Nou heb ik al wel een formulier ingevuld om de VA aan te passen aan mijn verwachte inkomen van 2017, maar ik kan nergens vinden of ik toch niet eerst moet betalen. Ze beloven namelijk dat het wel 8 weken kan duren voor ik iets hoor, en ik moet voor 28 februari betalen. Ga toch maar even bellen hierover want ik heb geen zin in een boete.

Moiseule58

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Het is helaas niet anders. Mij overkwam het in 2015 voor het eerst. En dat was ook schrikken, twee keer in één jaar betalen. Maar volgens de fiscaliste die mijn aangifte deed moest ik toch betalen. Let even op de korting die ze aanbieden voor betaling in één keer. In mijn geval is dat 1,68%, dat is meer dan de rente op je bankrekening.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door fisbel »

Miepje1 schreef:Ik heb elk jaar wisselende inkomsten uit free lance werk. Zo wisselend, dat mijn VA voor 2017 net zo hoog is als mijn hele bruto verdiensten in 2016. Daar word ik dus niet echt vrolijk van. Aangezien ook elk jaar de verdiensten iets zakken maar de aanslag omhoog gaat (extra ziektekosten) hou ik eigenlijk bijna niets meer over.
Nou ja, het werk dat ik er voor doe vind ik erg leuk dus ik kijk het nog een jaartje aan.

Nou heb ik al wel een formulier ingevuld om de VA aan te passen aan mijn verwachte inkomen van 2017, maar ik kan nergens vinden of ik toch niet eerst moet betalen. Ze beloven namelijk dat het wel 8 weken kan duren voor ik iets hoor, en ik moet voor 28 februari betalen. Ga toch maar even bellen hierover want ik heb geen zin in een boete.
'
U kunt bij twijfel 1 termijn betalen. Komt 'per kerende post' retour, bijvoorbeeld in maart.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door thecure »

En weer geeft TS niet thuis, zelfs op haar FB zit ze te klagen hierover.
Accepteren we dit??

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door martine81 »

Ik vind het eigenlijk heel vervelend die voorlopige aanslag, want hij klopt niet. Ze gaan uit van de bedragen in 2015 echter had ik toen een hele andere situatie. Ik moet dus nu via die voorlopige aanslag geld betalen wat ik helemaal niet verschuldigd ben.
De mevrouw aan de telefoon van de belastingdienst begreep dat dat heel vervelend was maar kon eigenlijk niets voor me betekenen. Ik kan de bedragen via mijn belastingdienst wel aanpassen maar dan moet ik allerlei bedragen gaan schatten en waarschijnlijk klopt daar op het einde van 2017 helemaal niets van.
Met andere woorden, ik word gedwongen te kiezen tussen ofwel geld betalen dat ik niet verschuldigd ben om dat dus op een later moment (over ongeveer 1.5 jaar) weer terug te krijgen ofwel om bedragen in te vullen die ik niet kan weten met de potentiele chaos van dien later. Ik vind dit eigenlijk niet heel burgervriendelijk.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

martine81 schreef: Met andere woorden, ik word gedwongen te kiezen tussen ofwel geld betalen dat ik niet verschuldigd ben om dat dus op een later moment (over ongeveer 1.5 jaar) weer terug te krijgen ofwel om bedragen in te vullen die ik niet kan weten met de potentiele chaos van dien later. Ik vind dit eigenlijk niet heel burgervriendelijk.
Dat snap ik niet. U kunt de Belastingdienst toch niet uw angst voor 'potentiele chaos' in de toekomst verwijten, De BD geeft u de mogelijkheid om de voorlopige aanslag aan te passen. Als u dat niet doet is dat uw eigen keuze. U kunt toch wel een soort schatting maken voor uw inkomsten in 2017? U geeft nu toch aan dat u voor teveel voorlopig aangeslagen wordt. Trek er het bedrag vanaf dat u in uw hoofd hebt dat teveel is vanaf en dan ziet u bij de definitieve aanslag wel weer. Daar wordt het geen chaos hoor. Voorlopig en definitief wordt met elkaar verrekend en dat is alles.

Moneyman
Berichten: 30164
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door Moneyman »

thecure schreef:Accepteren we dit??
Wat wil je doen dan?

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door martine81 »

@klaasjan, nou wordt de chaos misschien wel niet zo groot als waar ik bang voor ben (zou goed kunnen) maar toch vind ik het een bijzonder onprettig idee dat de belastingdienst aan de telefoon tegen mij zegt dat de enige oplossing, als ik dus dat geld niet wil betalen, is dat ik maar wat bedragen moet schatten. Ik vind die voorlopige aanslag eigenlijk sowieso niet fijn, naast dat hij bij mij niet klopt (en met een behoorlijk bedrag), vind ik het raar dat je een voorschot moet betalen. Want dat is wat je eigenlijk doet, je betaalt een voorschot op de belasting over het geld dat je nog niet verdiend hebt.
Reden waarom ik dat schatten zo lastig vind: a) mijn rentevaste periode van mijn hypotheek loopt af, dus er wordt waarschijnlijk overgesloten en dat brengt dingen met de belasting met zich mee die ik al lastig vind, 2) mijn werkgever wil mijn contract openbreken voor extra uren en een nieuwe functie ergens halverwege dit jaar waardoor ik dus eigenlijk geen idee heb wat er gaat gebeuren.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Onaangekondigde Voorlopig Aanslag 2017

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @martine81, het kan bij wisselende omstandigheden best lastig zijn maar de bal ligt bij toch echt bij u. Dat u de gang van zaken bij de BD 'niet burgervriendelijk' vind lijkt me niet terecht. U hebt de mogelijkheid om een en ander aan te passen. U kunt het zo laten zoals het is of er een slag naar slaan en een substantieel lager bedrag invullen.
Die voorlopige aanslag een gegeven vastgelegd in wetgeving. Er zijn ook mensen die alvast maandelijks geld terug krijgen van de BD. Dat is de andere kant van de zaak.

Gesloten