Ik kom er net achter dat ik, omdat ik niet meer voor de AWBZ ben verzekerd, geen recht heb op zorgtoeslag (lang verhaal > kort).
Dat betekent dat ik vanaf 1 april ten onrechte toeslag heb ontvangen.
Ik heb de wijziging dus nu pas doorgegeven (wel per 1 april), terwijl ik lees dat dat binnen vier weken moet.
Krijg ik nu een boete?
Ik kan het bedrag wel gewoon terugbetalen dus dat is geen probleem.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onterecht zorgtoeslag ontvangen
Re: Onterecht zorgtoeslag ontvangen
Waar heb jij gelezen dat de AWBZ iets met de zorgtoeslag te maken heeft?
Van toeslagen.nl:
Ik woon in een ander land
Woont u in een ander land dan een EER-land, Zwitserland of een verdragsland? Dan hangt het van uw situatie af of u zorgtoeslag kunt krijgen. Alleen als u in Nederland verplicht verzekerd bent voor de zorgverzekeringswet kunt u recht hebben op zorgtoeslag. U moet wel aan de overige voorwaarden voldoen. Is uw partner ook verplicht verzekerd? Dan kunt u samen zorgtoeslag krijgen.
Wanneer ben ik verplicht verzekerd?
U bent verplicht verzekerd als u verzekerd bent voor de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ).
Ik lees het goed toch?Ik ben niet verzekerd voor de AWBZ dus ook geen zorgtoeslag.
Dat betekent uiteindelijk ook dat ik de premies niet ga betalen bij de aangifte inkomstenbelasting? (eigen bedrijf)
Ik woon in een ander land
Woont u in een ander land dan een EER-land, Zwitserland of een verdragsland? Dan hangt het van uw situatie af of u zorgtoeslag kunt krijgen. Alleen als u in Nederland verplicht verzekerd bent voor de zorgverzekeringswet kunt u recht hebben op zorgtoeslag. U moet wel aan de overige voorwaarden voldoen. Is uw partner ook verplicht verzekerd? Dan kunt u samen zorgtoeslag krijgen.
Wanneer ben ik verplicht verzekerd?
U bent verplicht verzekerd als u verzekerd bent voor de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ).
Ik lees het goed toch?Ik ben niet verzekerd voor de AWBZ dus ook geen zorgtoeslag.
Dat betekent uiteindelijk ook dat ik de premies niet ga betalen bij de aangifte inkomstenbelasting? (eigen bedrijf)
Als u de zorgtoeslag heeft stopgezet per 1 april 2011, krijgt u binnen 6 weken de bescchikking dat u het teveel ontvangen bedrag moet terugbetalen.Starr schreef:Ik kom er net achter dat ik, omdat ik niet meer voor de AWBZ ben verzekerd, geen recht heb op zorgtoeslag (lang verhaal > kort).
Ik heb de wijziging dus nu pas doorgegeven (wel per 1 april), terwijl ik lees dat dat binnen vier weken moet.
.....
-
Species8472
Maak daar 8 weken van en dan binnen 2 weken na dagtekening van die nieuwe voorschotbeschikking een terugvorderingsbeschikking...fisbel schreef:Als u de zorgtoeslag heeft stopgezet per 1 april 2011, krijgt u binnen 6 weken de beschikking dat u het teveel ontvangen bedrag moet terugbetalen.Starr schreef:Ik kom er net achter dat ik, omdat ik niet meer voor de AWBZ ben verzekerd, geen recht heb op zorgtoeslag (lang verhaal > kort).
.....
Dat je een eigen bedrijf hebt zegt niks. Als je Nederlands ingezetene bent betaal je hier belasting + premies volksverzekering over je inkomen. En dan ben je voor de AWBZ dus verzekerd (en ook verplicht verzekerd voor de ZVW).Dat betekent uiteindelijk ook dat ik de premies niet ga betalen bij de aangifte inkomstenbelasting? (eigen bedrijf)
Waarom ben jij niet AWBZ verzekerd? Woon en werk je in het buitenland of zo?
Ja. Ik heb het laten testen bij de SVB aangezien ik een dreigbrief kreeg van de CVZ dat ik onverzekerd was en een boete zou krijgen, terwijl ik me van mijn Nederlandse verzekeraar destijds moest uitschrijven. Toen bleek ik inderdaad niet voor de AWBZ verzekerd te zijn. Dus, geen Nederlandse basisverzekering en ik denk ook geen premies?