Polyamoreuze relatie: kinderen, inwonen en toeslagpartner

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Nienkeq23

Polyamoreuze relatie: kinderen, inwonen en toeslagpartner

Bericht door Nienkeq23 »

Ik ga binnenkort officieel samenwonen met mijn partner en zijn vrouw en kind. Daarnaast willen we gaan proberen voor een baby.

Voordat we dit gaan doen gaan we het bespreken met een expert, maar ik ben benieuwd of jullie al wat vragen kunnen beantwoorden.

Wat achtergrond: Ik en mijn partner zijn al zo een twee jaar samen. Hij heeft een vrouw (ze zijn getrouwd) en ze hebben samen een minderjarig kind. Ze wonen met zijn 3en in hun koophuis (met hypotheek). Ik blijf daar al langere tijd logeren, dus ik heb er vertrouwen in dat samenwonen goed zal gaan.

Nu heb ik een paar vragen:
1. Als ik ga samenwonen (en mijn huurhuis opzeg), wil ik me bij hun inschrijven. Is het goed om een huurovereenkomst af te sluiten of niet?
2. Als we samen een kind krijgen, zal mijn partner het kind erkennen. Klopt het dat hij toch niet mijn toeslagpartner zal zijn? (Omdat hij al toeslagpartner met zijn vrouw is?)
3. Als hij niet mijn toeslagpartner is, krijg ik dan de extra toeslagen voor alleenstaande ouders? (ookal ben ik dat niet?)
4. Zijn er nog meer moeilijkheden rond deze regelzaken die jullie voorzien?

Ik ben vooral gewoon benieuwd, we zullen dit en de andere regelzaken sowieso met de expert bespreken.

Morgan le Fay

Re: Polyamoreuze relatie: kinderen, inwonen en toeslagpartner

Bericht door Morgan le Fay »

Dit soot vragen kan je beter neerleggen bij mensen die op deze manier leven.

Dagkoers

Bericht door Dagkoers »

Dit lijken mij ook vragen voor de belastingdienst?
Misschien kunt u daar info inwinnen.

Nijogeth

Bericht door Nijogeth »

1. Als je ingeschreven staat is een huurovereenkomst in principe niet nodig. Maar het zou je wel indekken als ze je eruit willen hebben en je niet weg wil (wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen).

2. Mensen kunnen inderdaad maar 1 toeslagpartner hebben. Het lijkt me dat dat bij een huwelijk wel duidelijk is wie dat is.

3. Nee, u voert namelijk wel een gezamenlijke huishouding.

4. Ik denk dat je je vooral goed moet indekken voor het geval ze er klaar mee zijn en je het huis uit moet. Je zal dus moeten zorgen dat je ingeschreven staat (of blijft staan) voor een huurwoning of iets anders achter de hand hebben.

sergio1963

Bericht door sergio1963 »

Dit zegt A1

Als je samenwoont met een getrouwde partner en zijn vrouw, heb je in Nederland geen wettelijke rechten en plichten ten opzichte van hen, tenzij je dit officieel vastlegt in een samenlevingscontract of andere officiële akten. Zonder deze afspraken ben je niet automatisch erfgenaam, heb je geen recht op elkaars inkomen en ben je niet onderhoudsplichtig. Het is sterk aan te raden om met een notaris of advocaat duidelijke afspraken te maken over financiën, bezittingen, pensioen en eventuele kinderen om complicaties te voorkomen.
Mogelijke zaken om te regelen
Omdat de wet geen specifieke regels kent voor samenwonen met meerdere partners, is het cruciaal om zelf afspraken te maken, bijvoorbeeld via de volgende documenten:
Samenlevingscontract:
Dit is een overeenkomst met afspraken over financiën, het verdelen van kosten, de bankrekeningen en wat er gebeurt met gezamenlijke spullen en de woning als jullie uit elkaar gaan.
Verblijvingsbeding:
Dit kan onderdeel zijn van een samenlevingscontract en regelt dat een partner de gezamenlijke spullen (zoals meubels of een auto) krijgt bij het overlijden van de ander.
Testament:
Voor persoonlijke bezittingen en de verdeling van de nalatenschap (wat er overblijft na iemands overlijden) moet een testament worden opgesteld. Zonder testament gelden de wettelijke regels voor erfgenamen, die waarschijnlijk niet aansluiten bij jullie situatie.
Kinderen:
Als jullie kinderen krijgen, heeft de biologische moeder niet automatisch het gezag. Dit moet geregeld worden bij de rechter, en er moeten afspraken gemaakt worden over de zorg en kosten van de kinderen.
Waarom dit belangrijk is
Zonder officiële afspraken heb je geen recht op elkaars inkomen of vermogen en worden erfenissen en pensioen niet automatisch geregeld. Dit kan leiden tot onduidelijkheid en problemen bij overlijden of als de relatie eindigt.
Raadpleeg een professional
Het is daarom verstandig om juridisch advies in te winnen, bijvoorbeeld bij een notaris of advocaat, om een passende overeenkomst op te stellen die aansluit bij jullie specifieke situatie en wensen.

16again

Bericht door 16again »

Hypotheekvoorwaarden staan mogelijk (gedeeltelijke) verhuur niet toe.

J. Deltoer

Bericht door J. Deltoer »

Morgan le Fay schreef:
21 aug 2025 11:19

(Los daarvan, strontkar voorop.)
Wat bedoelt u in het licht van deze casus hiermee?
(Heb de uitdrukking opgezocht, kan hem zo op mijn stiefzus plakken, dank daarvoor, maar snap hem even niet waarom u deze nu hier plaatst)

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Nienkeq23 schreef:
20 aug 2025 18:04
Nu heb ik een paar vragen:
1. Als ik ga samenwonen (en mijn huurhuis opzeg), wil ik me bij hun inschrijven. Is het goed om een huurovereenkomst af te sluiten of niet?
...
Ik ben vooral gewoon benieuwd, we zullen dit en de andere regelzaken sowieso met de expert bespreken.
Er is eigenlijk maar één heel groot probleem. Als de relatie toch niet wordt wat het getrouwde stel ervan verwacht had en ze willen dat u vertrekt, wat dan? Zij zijn eigenaren van het huis. U kunt hoogstens een kamer huurder worden indien de hypotheek verstrekker dat überhaupt toestaat. Het is dus maar de vraag of u een huurovereenkomst af kunt sluiten met de eigenaren van de woning. En als dat al kan, wat betekend het als u gebrouilleerd raakt met de eigenaren en niet langer onder één dak kunt leven? Zal de rechter uw huurcontract dan in stand houden?

Huurhuizen zijn tegenwoordig schaars, het is zeer lastig om er eentje te bemachtigen. Dus afstand doen van een huurhuis in deze tijd, is een enorm risico. Want u vind niet zomaar eventjes een nieuw huurhuis.

Als het echt een serieuze relatie is die bedoeld is langdurig stand te houden, dan zou ik zeggen, gelijke monniken, gelijke kappen dus dan zou u dan mede-eigenaar van de woning moeten kunnen worden door u in te kopen waarbij u dezelfde rechten zou krijgen als de twee andere eigenaren.

jonis

Bericht door jonis »

Speedy123 schreef:
21 aug 2025 15:18
Er is eigenlijk maar één heel groot probleem. Als de relatie toch niet wordt wat het getrouwde stel ervan verwacht had en ze willen dat u vertrekt, wat dan? 
Dan vertrek je toch.....
Wat is daar het grote probleem van? Dat kan gewoon op een normale manier, of verwacht je dat stel vertrekt?

kuklos

Bericht door kuklos »

jonis schreef:
21 aug 2025 16:18
Speedy123 schreef:
Er is eigenlijk maar één heel groot probleem. Als de relatie toch niet wordt wat het getrouwde stel ervan verwacht had en ze willen dat u vertrekt, wat dan? 
Dan vertrek je toch.....
Wat is daar het grote probleem van? Dat kan gewoon op een normale manier, of verwacht je dat stel vertrekt?
Waarheen vertrek je? Er is momenteel woningnood.

J. Deltoer

Wie zegt dat Nienkeq 23 met het stel gebrouilleerd raakt? Misschien raakt de man wel gebrouilleerd met de twee dames en zetten ze hem buiten en gaan de dames door als lesbische relatie.

riddert

Bericht door riddert »

Is dat niet iets dat speelt bij iedere relatie? Er is er altijd iemand die zal moeten vertrekken bij een relatiebreuk, of zelfs beide
als de woonlasten niet alleen op te brengen zijn.

Methusalah

Bericht door Methusalah »

riddert schreef:
21 aug 2025 16:44
Is dat niet iets dat speelt bij iedere relatie? Er is er altijd iemand die zal moeten vertrekken bij een relatiebreuk, of zelfs beide
als de woonlasten niet alleen op te brengen zijn.
Klopt, toevallig zelf recentelijk meegemaakt in de nabije omgeving. Je bent mooi de pineut als je niet ingeschreven staat want je gaat geen betaalbare woning krijgen op korte termijn. Tenzij je rijk bent heb je dan gewoon een groot probleem.

BL2

Bericht door BL2 »

En een kind gaan krijgen met een getrouwde man, waarvan de vrouw ook nog door de slaapkamer loopt.....

In zo'n relatie zal je voor jezelf toch een aantal zekerheden moeten inbouwen, waarbij als het fout loopt, je op kan terugvallen, al is het dan maar voor dat kind......

Moneyman

Bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
21 aug 2025 16:43
Wie zegt dat Nienkeq 23 met het stel gebrouilleerd raakt? Misschien raakt de man wel gebrouilleerd met de twee dames en zetten ze hem buiten en gaan de dames door als lesbische relatie.
De slagingskans van een meer-partijenrelatie is beduidend lager dan bij een reguliere relatie. En dat is nogal logisch.

Maar het effect is dan wel weer identiek: je zult met spoed op zoek moeten naar een andere woning.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

riddert schreef:
21 aug 2025 16:44
Is dat niet iets dat speelt bij iedere relatie? Er is er altijd iemand die zal moeten vertrekken bij een relatiebreuk, of zelfs beide als de woonlasten niet alleen op te brengen zijn.
Jazeker, het speelt in elke relatie maar inmiddels is het een enorm groot probleem geworden. Er zijn mensen die allang uit elkaar zijn maar nog altijd in hetzelfde huis wonen omdat ze simpelweg nergens naar toe kunnen.

In Zoetermeer worden er binnenkort 31 flexwoningen opgeleverd, om de woningnood een beetje te verlichten. Er kwamen meer dan 1.500 belangstellenden op af.

Als iemand nu een woning huurt, dan is het opgeven van die woning om bij een getrouwd stel in te trekken echt heel riskant. Want als het niet werkt, dan kan je nergens meer terecht. En zoals Joris al stelde, het getrouwde stel met kind zal in de eigen woning blijven. Dus waar ga je dan naar toe?

xflorisx

Bericht door xflorisx »

Misschien is de beste optie om gewoon te blijven logeren en ook het huurhuis aan te houden. Kost een paar centjes, maar geeft wel wat zekerheid.

jonis

Bericht door jonis »

kuklos schreef:
21 aug 2025 16:31
jonis schreef:
21 aug 2025 16:18
Speedy123 schreef:
Dan vertrek je toch.....
Waarheen vertrek je? Er is momenteel woningnood.
Ts heeft die zorg niet en verwacht dat het goed zit.
Daarnaast is er woningnood in .nl, maar ik ken dat bijv. niet of slechts beperkt in mijn regio. Kamers, (nood)huur- en koopwoningen te krijgen.....zeker als je niet meteen een heel eisenpakket hebt.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

xflorisx schreef:
21 aug 2025 18:33
Misschien is de beste optie om gewoon te blijven logeren en ook het huurhuis aan te houden. Kost een paar centjes, maar geeft wel wat zekerheid.
TS logeert daar al langere tijd, en als ze dat blijft doen is ze haar huurhuis ook zo kwijt. Als je daar niet meer daadwerkelijk woont, wordt je huurovereenkomst binnen no time ontbonden. En terecht.

J. Deltoer

Moneyman schreef:
21 aug 2025 22:53
xflorisx schreef:
21 aug 2025 18:33
TS logeert daar al langere tijd, en als ze dat blijft doen is ze haar huurhuis ook zo kwijt. Als je daar niet meer daadwerkelijk woont, wordt je huurovereenkomst binnen no time ontbonden. En terecht.
Dat is de theorie. Ken genoeg volk wat al tientallen jaren vrijwel nooit in hun huurhuis komt,

Plaats reactie