| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rente Lening Verbouwing
-
Martin2169
Rente Lening Verbouwing
Heb in 2012 een lening van 10000 afgesloten voor de verbouwing. Uiteraard rente betaald, maar tot op heden die rente nooit afgetrokken, maar ook de genomen lening nooit opgegeven.
Nu wil ik voor dit jaar toch de lening opgeven, en uiteraard ook de betaalde rente als aftrekpost opgeven.
Nu kan ik dat geloof ik doen bij onderdeel hypotheken?!
Die 10000 kan ik op die pagina opgeven als "geleend bedrag" , maar waar vul ik precies die rente in?
Moet dat opgeteld worden bij de betaalde rente voor de hypotheek?
En kan ik over de voorgaande jaren de betaalde rente voor die lening ook nog aftrekken dit jaar? Indien ja: waar moet ik die betaalde rente vermelden. Indien nee: hoe anders?
Alvast mijn dank.
Nu wil ik voor dit jaar toch de lening opgeven, en uiteraard ook de betaalde rente als aftrekpost opgeven.
Nu kan ik dat geloof ik doen bij onderdeel hypotheken?!
Die 10000 kan ik op die pagina opgeven als "geleend bedrag" , maar waar vul ik precies die rente in?
Moet dat opgeteld worden bij de betaalde rente voor de hypotheek?
En kan ik over de voorgaande jaren de betaalde rente voor die lening ook nog aftrekken dit jaar? Indien ja: waar moet ik die betaalde rente vermelden. Indien nee: hoe anders?
Alvast mijn dank.
Re: Rente Lening Verbouwing
De rente van de lening kunt u opvoeren bij de vraag eigen woning. Dan op wijzig klikken en daar invullen.
Om de rente over 2012 en 2013 te kunnen aftrekken moet u een nieuwe aangifte doen over die 2 jaren en op de zelfde manier als voor 2014.
Om de rente over 2012 en 2013 te kunnen aftrekken moet u een nieuwe aangifte doen over die 2 jaren en op de zelfde manier als voor 2014.
-
Martin2169
Dankje voor de info Jantje7.
Aanvullende vraag.
Mijn hypotheek bestaat uit 2 helften, aflossingsvrij en spaarhypotheek.
Maakt het uit waar ik de rente bij opvoer (Betaalde rente in 2014) ?
Aanvullende vraag.
Mijn hypotheek bestaat uit 2 helften, aflossingsvrij en spaarhypotheek.
Maakt het uit waar ik de rente bij opvoer (Betaalde rente in 2014) ?
U kunt op "meer invulvelden" klikken en per soort een regel invullen met het betreffende nummer van de lening.
En vergeet niet dat je alleen de betaalde rente moet invullen en dus niet de betaalde spaarbedragen...
-
Martin2169
Bedankt voor alle info.
Het is met jullie hulp gelukt.
Nu enkel nog even uitzoeken hoe ik de rente van de voorgaande jaren kan terug vragen.
Het is met jullie hulp gelukt.
Nu enkel nog even uitzoeken hoe ik de rente van de voorgaande jaren kan terug vragen.
Als de lening is gebruikt voor de verbouwing, is deze rente aftrekbaar. M.i.v. de aangifte 2012. U vermeldt de rente bij de aftrekbare kosten Eigen Woning. U klikt op specificeer en vermeldt de lening onder omschrijving hypotheekschuld. Bij eigenwoningschuld vermeldt u de hoogte van de lening. Bij aftrekbare (hypotheek) rente vermeldt u de door u betaalde rente in 2012.
N.B: u kunt deze rente alsnog opnemen in uw aangifte 2012. Daarna versturen. De aanvulling op de aangifte wordt als ambtshalve verzoek tot vermindering aanslag behandeld. Feitelijk hetzelfde als een bezwaarschrift. Meestal vindt afhandeling binnen 2 maanden plaats.
Voor de aangifte van 2013 handelt u soortgelijk. De aangifte van 2014 kunt u aanvullen en opnieuw versturen. Het online programma ken ik niet goed. In het gewone aangifteprogramma is de aanvulling gewoon op te nemen op de volgende regel. U kunt dit programma vinden door te googelen op: aangifteprogramma 2014 downloaden windows. Ook met dit programma zijn de vooringevulde gegevens te downloaden. Versturen vanuit dit programma is geen enkel probleem.
N.B: Het online programma en het gewone aangifteprogramma kunnen gewoon naast elkaar worden gebruikt. De Belastingdienst slaat echter alleen de online aangifte op. Die is dus na jaren nog in te zien via mijnbelastingdienst.nl
N.B: u kunt deze rente alsnog opnemen in uw aangifte 2012. Daarna versturen. De aanvulling op de aangifte wordt als ambtshalve verzoek tot vermindering aanslag behandeld. Feitelijk hetzelfde als een bezwaarschrift. Meestal vindt afhandeling binnen 2 maanden plaats.
Voor de aangifte van 2013 handelt u soortgelijk. De aangifte van 2014 kunt u aanvullen en opnieuw versturen. Het online programma ken ik niet goed. In het gewone aangifteprogramma is de aanvulling gewoon op te nemen op de volgende regel. U kunt dit programma vinden door te googelen op: aangifteprogramma 2014 downloaden windows. Ook met dit programma zijn de vooringevulde gegevens te downloaden. Versturen vanuit dit programma is geen enkel probleem.
N.B: Het online programma en het gewone aangifteprogramma kunnen gewoon naast elkaar worden gebruikt. De Belastingdienst slaat echter alleen de online aangifte op. Die is dus na jaren nog in te zien via mijnbelastingdienst.nl
Dubbelgeplaatst topic samengevoegd.