Salaris partner na mijn overlijden

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
simonswald

Re: Salaris partner na mijn overlijden

Ongelezen bericht door simonswald »

Allereerst heel veel sterkte.
Uit recente ervaring kan ik in ieder geval zeggen, dat je een partner pensioen niet meer op het laatst kunt regelen, dat heeft tijd nodig.
Al zal het ene pensioenfonds ongetwijfeld sneller handelen dan het andere.
Derhalve tip voor iedereen met een partner, controleer even wat erbij jouw pensioenfonds geregisseerd staat.
Kies je er voor,dat je geen partnerpensioen wilt voor je partner na jouw overlijden,omdat je dan zelf een hoger pensioen krijgt, of eerder met pensioen kunt,dan kun je dat niet meer wijzigen als je onverwachts slecht nieuws te horen krijgt,terwijl je pensioen net is ingegaan.
Regel dit op tijd,liever vandaag dan morgen.
Ben je getrouwd of heb je een geregistreerd partnerschap, dan kun je dit doorgaans simpel (online) wijzigen, indien nodig.
Heb je alleen een samenlevingscontract,dan wil het pensioenfonds meer zien.
En vergeet niet,met alleen een samenlevingscontract zonder testament gaat het geld van de overledene, dat niet op de gezamenlijke rekening staat,bijvoorbeeld omdat beiden een eigen rekening hebben,naar de familie van de overledene en niet naar de partner.
Als je niet getrouwd bent en je wilt alles nalaten aan je partner, dan is een testament meer dan handig.

Womo

Ongelezen bericht door Womo »

Lowieze schreef:
10 mar 2025 09:05
Moneyman schreef:
10 mar 2025 08:44
Maar dat weet je toch nog helemaal niet? Of heb je alle arbeidsvoorwaarden al goed doorgelezen? Bel anders even met de salarisadministratie van je partner.

Let wel: de opmerking eerder in dit topic dat het alleen voor DGA's zou zijn is onjuist: deze regeling geldt, als hij er is, gewoon voor alle werknemers.
Het gaat niet om de salarisadministratie van de partner, maar om die van TS zelf. TS wil weten wat hij nalaat aan de partner.
Het is wel mogelijk dat de partner van de overledene 3 maanden onbelast van zijn/haar werkgever kan ontvangen: zie handboek Loonheffingen uitgave oktober 2024, blz.325, hoofdstuk 21.1.8

21.1.8 Aanspraken op een eenmalige uitkering of verstrekking bij overlijden anders dan door een ongeval
Aanspraken op een eenmalige uitkering of verstrekking bij overlijden anders dan door een ongeval, zijn vrijgesteld als de uitkering of verstrekking niet hoger is dan driemaal het loon over een maand bij het overlijden van:
• de werknemer
degene die in het (voorafgaande) kalenderjaar fiscale partner is van de werknemer
• de eigen kinderen of pleegkinderen

Je moet wel fiscaal partner zijn. Bij mijn werkgever is dit inmiddels geregeld: als mijn partner overlijdt, zal ik 3 maandsalarissen ontvangen.

Sterkte!

Justmeagain

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Echt iedereen dank voor het meedenken en de tips. Omdat het al geruime tijd speelt heb ik aangaande het partner pensioen al een schriftelijke bevestiging gehad met daarop de actuele bedragen.
Wat erfgenamen betreft, alles gaat naar de langstlevende, mijn partner dus en daarna kan mijn dochter aanspraak maken.

Dank ook aan de mensen die me sterkte wensen en zeggen dat ik nog mooie herinneringen moet gaan maken.

Dank voor het medeleven, het klinkt gek maar omdat jullie me toch niet echt kennen kan ik wel vertellen dat ik nu 1,5 naar bezig ben met een euthanasie traject en dat ik erg uitzie naar de laatste dag. Mijn vriendin en dochter lopen ook al 1,5 jaar hierin mee en wij maken er hier gewoon grappen over. Ik kan mijn eigen rouwkaarten ontwerpen en heb een slideshow met muziek gemaakt.
Mijn hersenen gaan naar de hersenbank en de rest van mij wordt beschikbaar gesteld aan de wetenschap.
Ik ben dankbaar dat ik zoveel heb mogen meemaken maar het is gewoon klaar.
Hersenziekten zijn zo onbekend maar die van mij heeft mijn leven op de kop gezet op de minder fijne manier.
Ik ben dus niet bang om te gaan want ik krijg rust.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik begrijp uw beslissing volkomen, Justmeagain, ik wens u de rust toe waar u naar uitkijkt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Diep respect voor de manier waarop je erin staat. Fijn (hoe gek dat ook klinkt) dat je dit ook met ons wilt delen.

Ik wens je van harte toe dat je vindt waar je naar op zoek bent.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Justmeagain schreef:
12 mar 2025 00:49
Ik ben dus niet bang om te gaan want ik krijg rust.
Eerlijk gezegd denk ik dat meer mensen dan je denkt precies begrijpen wat je schrijft. :wink:

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Ik wens je die rust toe
En ik hoop dat je vredig gaat,tjee,wat is dit moeilijk om iets zinnigs te zeggen
Dank je wel voor het delen en het vertrouwen dat je ons geeft
Ook veel sterkte voor je vrouw en dochter,en ja,hersenziektes zetten je ele lven op de kop

Plaats reactie