Spaarbedragen Raisin

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Hansw

Spaarbedragen Raisin

Ongelezen bericht door Hansw »

Bij de reeds ingevulde gegevens van de belastingdienst staan geen bedragen vermeld achter de namen van de banken
waar spaargeld op staat via RAISIN
Mvg Hans

BL2

Re: Spaarbedragen Raisin

Ongelezen bericht door BL2 »

Dan maar zelf invullen, zo moeilijk is dat niet, zie het jaaroverzicht van je rekening.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Bronbelasting aangifte box 3.
Ik ben meteen afgehaakt en blijf bij een Nederlandse bank. Dan gaat het automatisch.

Hansw

BL2 schreef :Dan maar zelf invullen, zo moeilijk is dat niet, zie het jaaroverzicht van je rekening.

Ik moet de stand op 1 jan toch invullen ; dat kan ik niet exact zien

Hans

P,s ik betaal geen bronbelasting voor Zweedse spaarrekeningen

Sira

Ongelezen bericht door Sira »

Het jaaroverzicht is 2024, het jaar begint op 01-01-2024 en loopt tot en met 31-12-2024.
Wat u op 31-12-2024 aan saldo had, staat er ook op 01-01-2025 op. Is wel te hopen, want als het saldo 0 is, is er duidelijk iets fout. Log even in bij Raisin.

Hansw

Sira schreef:
03 mar 2025 16:41
Het jaaroverzicht is 2024, het jaar begint op 01-01-2024 en loopt tot en met 31-12-2024.
Wat u op 31-12-2024 aan saldo had, staat er ook op 01-01-2025 op. Is wel te hopen, want als het saldo 0 is, is er duidelijk iets fout. Log even in bij Raisin.
Bij Raisin staan al mijn spaarbedragen correct ; er wordt helemaal geen saldo vermeld bij de aangifte ( vooraf ingevulde gegevens ) alleen de namen van mijn spaarrekeningen bij Raisin
Het lijkt er op dat de belastingdienst deze niet heeft doorgekregen of niet verwerkt

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Je kunt je saldo zelf invullen bij de belastingdienst

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Raisin kan zelf die gegevens natuurlijk niet vullen, de saldi staan bij de partnerbanken. Over wat ze wél aanleveren, zijn ze volstrekt helder. Als je Raisin gebruikt, mag ik toch hopen dat je op z'n minst de informatie op deze pagina hebt gelezen. Het is de vraag of je überhaupt in Nederland aangifte moet doen.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De betreffende spaarrekeningen staan wel op de vooraf ingevulde belastingaangifte vermeldt maar de spaarsaldo's niet.
De belastingdienst vult alleen de reeds bekende gegevens in en alles wat ontbreekt dient u zelf in te vullen.

Raisin verstrekt jaaroverzichten en de bedragen die in de overzichten vermeldt staan kunt u invullen.
Zolang de bedragen bij elkaar opgeteld onder het belastingvrije spaarbedrag blijven is er niets aan de hand.
Het wordt pas spannend als u meer dan het belastingvrije spaargeld in het buitenland geparkeerd hebt maar laten we daar niet van uitgaan.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
03 mar 2025 19:07
Het is de vraag of je überhaupt in Nederland aangifte moet doen.
Die begrijp ik niet helemaal. Waarom zou je in Nederland geen aangifte hoeven te doen van geld dat je in het buitenland hebt gestald?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er zijn genoeg landen waar je bronbelasting/bronheffing moet betalen over de rente die je daar krijgt. Daarvoor kun je dan in Nederland vrijstelling krijgen.

Moneyman

witte angora schreef:
04 mar 2025 22:15
Moneyman schreef:
Die begrijp ik niet helemaal. Waarom zou je in Nederland geen aangifte hoeven te doen van geld dat je in het buitenland hebt gestald?
Je hoeft niet dubbel belasting te betalen. Soms moet je in het een ander land belasting betalen over de rente die je daar krijgt. Dan hoeft dat niet in Nederland nog een keer.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ok, ik dacht juist dat je vrijstelling van bronbelasting aan kon/moest vragen.

Dat betekent eigenlijk dat het wel eens voordeliger kan zijn om in een land te beleggen waar bronbelasting wordt geheven. Dat gaat, voor zover ik kan zien, om 30% van het rendement. Met een tarief van 36,xx% inkomstenbelasting maakt het niet eens zoveel uit, maar als je in het hoogste tarief valt kan het een aardige slok op een glas whisky schelen.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
04 mar 2025 22:15
Moneyman schreef:
Je blijft verplicht je buitenlandse rekeningen te vermelden bij je belastingaangifte.
https://www.geld.nl/sparen/service/bronbelasting

Moneyman

Terechte aanvulling Lowieze. Ik had eigenlijk moeten schrijven "Het is de vraag of je überhaupt in Nederland belasting moet betalen."

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je geeft bij de belastingdienst gewoon op wat je voor spaargeld hebt in het buitenland en - indien van toepassing - wat je hebt afgedragen aan bronbelasting. De belastingdienst brengt dan de belasting in het buitenland in mindering. Ik geloof dat je zelfs gecompenseerd wordt als de bronbelasting hoger is dan wat je in Nederland zou moeten afdragen.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

alfatrion schreef:
05 mar 2025 20:34
Ik geloof dat je zelfs gecompenseerd wordt als de bronbelasting hoger is dan wat je in Nederland zou moeten afdragen.
Niet in alle situaties.
Voorbeeld: Dividend van DSM/Firmenich wordt naar Zwitsers recht belast (35%). De Nederlandse Belastingdienst verrekent deze belasting naar Nederlands tarief (15%). Het verschil (35-15) moet je weer apart terugvragen bij de Zwitserse Belastingdienst.
Voor spaarrekeningen geldt hetzelfde principe.

Plaats reactie