LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stopzetting huurtoeslag

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Code
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2015 10:59

Stopzetting huurtoeslag

Ongelezen bericht door Code »

Hallo,
Even een vraagje.

Ik woon sinds een aantal maanden op mezelf.
Omdat ik een uitkering heb is daardoor mijn inkomen iets omhoog gegaan.
Nu krijgt mijn moeder ineens geen huurtoeslag meer omdat, door het omhoog gaan van mijn inkomen, ze boven de financiële grens zou zitten.

Dit vind ik raar aangezien mijn inkomen alleen omhoog is gegaan omdat ik nu mijn eigen huis heb, en dus niets meer te maken heb met het huishouden van mijn moeder, en haar eigen inkomen (bijstand) zeker niet boven de grens voor huurtoeslag zit.
Ook heeft ze hier vooraf helemaal geen bericht over gekregen. Het werd gewoon ineens niet meer gestort.

Mijn moeder heeft daarom vandaag de belastingtelefoon gebeld waar haar werd verteld dat ze dat maar gewoon met mij moest regelen (ondanks het feit dat ik dus geen deel meer uitmaak van haar huishouden) en dat ze pas volgend jaar weer huurtoeslag kan krijgen omdat dat per jaar zou gaan en mijn inkomen dus nog een jaar bij dat van haar word opgeteld, terwijl ik daar helemaal niet meer woon.
Vreemd, want dit word toch meestal per maand word bekeken.

Klopt dit? En zo niet, wat kan zij hier aan doen?
Want ze zit nu ineens in een situatie waar ze moet kiezen tussen het betalen van de huur of het kopen van eten, en dat lijkt me toch niet kloppen.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Stopzetting huurtoeslag

Ongelezen bericht door fisbel »

Zonder specifiekere gegevens is niet te zeggen of het allemaal goed gegaan is met de huurtoeslag voor uw vader. Het volgende kan erover worden gezegd:

1. U bent uit huis gegaan en u heeft zich uit laten schrijven. Dat betekent dat er twee periodes zijn: a. De periode dat u nog stond ingeschreven. Voor deze periode geldt dat het recht op huurtoeslag voor uw moeder is gebaseerd op het JAARinkomen van uw moeder én het JAARinkomen van u. Als uw inkomen later in het jaar omhoog is gegaan kan het zijn dat het recht op huurtoeslag voor uw moeder minder wordt of zelfs nihil. In elk geval geldt voor deze periode dat het recht op huurtoeslag afhangt van uw JAARinkomen + het JAARinkomen van uw moeder.
Even een raar voorbeeld: als u de eerste 10 maanden van het jaar elke maand € 500 verdiende, maar de laatste 2 maanden per maand € 10.000 is uw jaarinkomen € 25.000 Dit inkomen is bepalend voor de huurtoeslag moeder voor alle maanden van het jaar dat u nog samen met uw moeder woonde.

b. De periode dat u niet meer thuis woonde. Voor deze periode telt voor het recht op huurtoeslag alleen het JAARinkomen van uw moeder. U woont er immers niet meer.
N.B: het is dus een vergissing te denken dat er pas recht op huurtoeslag voor moeder is m.i.v. 1 januari 2016. Zij heeft recht op huurtoeslag m.i.v. de maand volgend op uw uitschrijving. Als u per 10 september zich hebt laten uitschrijven is er voor moeder recht op (verhoogde) huurtoeslag m.i.v. de maand oktober.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Stopzetting huurtoeslag

Ongelezen bericht door tijger1 »

Ook heeft de belastingdienst niet direct inzage in uw en haar inkomen van het nu nog lopende jaar. Dus dat de huurtoeslag zomaar door de belastingdienst gestopt is omdat u nu een hoger inkomen hebt, kan niet kloppen. Iemand moet, verkeerde, gegevens hebben doorgegeven aan de belastingdienst, als gevolg waarvan de uitbetaling van de toeslag gestopt is.

En afgezien daarvan krijgt de ontvanger van de toeslag daarover altijd bericht.

Dus er moet iets anders aan de hand zijn.

roelof33
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2015 14:57

Re: Stopzetting huurtoeslag

Ongelezen bericht door roelof33 »

Mijn moeder heeft toen zijn nog een huurwoning had ook onterecht huurtoeslag gekregen.

Na telefonisch contact en de nodige uitleg zou men verwachten dat het afgehandeld was, echter het jaar erop werd nog steeds de extra huurtoeslag toegekend. Weer telefonisch contact en uitleg dat dit een fout was en mijn moeder hier niet voor in aanmerking komt, met het verzoek dit stop te zetten.

Tot mijn verbazing was dit niet in het lopend jaar mogelijk, elke maand dus maar het geld opzij gezet een jaar lang. En bij het begin van het nieuwe jaar via de acceptgiro van de Belastingdienst het terug gestort.

Men mocht het ook in termijnen terugbetalen, inclusief een extra percentage.
Dus toch blij dat we het elke maand opzij hadden gezet voor mijn moeder.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Stopzetting huurtoeslag

Ongelezen bericht door fisbel »

Huurtoeslag kan niet stopgezet worden in de zin van: stop met uitbetalen per 1 augustus.
Huurtoeslag kan wel indirect stopgezet worden bijvoorbeeld door een inkomenswijziging door te geven. Het vraag dan wat rekenwerk om te kijken wat het oude recht op huurtoeslag was, het nieuwe recht. Omdat er altijd met JAARinkomens wordt gerekend is de mogelijkheid van een verkeerde berekening gauw aanwezig. Vaak met directe terugbetaling als gevolg.

Praktischer is het dan inderdaad om de toeslag te laten doorlopen en dit bedrag te reserveren. En m.i.v. het nieuwe jaar stop te zetten.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Stopzetting huurtoeslag

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Ik zou niet weten waarom huurtoeslag niet stopgezet kan worden vanaf een moment dat je wilt.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... stopzetten

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Stopzetting huurtoeslag

Ongelezen bericht door tijger1 »

Je kunt dus niet doorgeven dat je bijvoorbeeld per 1-8 geen huurtoeslag meer wilt hebben. Als je per 1-8 verhuist naar een woning waar je geen recht meer voor hebt, geen je dus die adreswijziging door.

Als je wilt zorgen dat een toeslag stopt in het lopende jaar, moet je het te verwachten inkomen verhogen.

Gesloten