LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Teruggave meer dan gehalveerd?!

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
velde046
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2010 13:25

Teruggave meer dan gehalveerd?!

Ongelezen bericht door velde046 »

Heb zojuist de belastingaangifte ingevuld/gecontroleerd net als de voorgaande jaren (alles vooraf was goed ingevuld).
Over 2015 en 2016 kregen we respectievelijk 4800 en 5400 terug. Na invulling van 2017 krijgen we slechts 2500 terug? Ik snap het niet.

We hebben beiden dezelfde baan met een iets hoger salaris maar niets bijzonders. We wonen in hetzelfde huis met dezelfde hypotheek (deel aflossingsvrij en deel spaarhypotheek) waar we in 2017 niet extra op hebben afgelost of zo.
Mijn inkomen 40000 en vrouw 45000.

Het enige wat anders lijkt is het feit dat mijn vrouw een pensioen heeft afgekocht en daarvoor 1600 heeft ontvangen waarover ook belasting is afgedragen. En een andere wijziging die juist voordelig uit zou moeten pakken is dat de WOZ waarde een slordige 8000 naar beneden is gegaan.

Dus ik snap het niet, wat is er dermate gewijzigd ten opzichte van de eerdere jaren dat we ineens zoveel minder terugkrijgen? Zoals gezegd kan ik het niet verklaren aan de hand van onze persoonlijke situatie, dus moet het regelgeving zijn of een fout in de software?

Heb de aangifte van vorig jaar en dit jaar naast elkaar gehouden maar zie geen schokkende dingen. Iemand suggesties?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Teruggave meer dan gehalveerd?!

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 02 okt 2018 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Teruggave meer dan gehalveerd?!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een deel is natuurlijk al te verklaren door dat afgekochte pensioen. Daar is een laag percentage belasting op ingehouden, terwijl het boven op het inkomen komt. Dat verschil moet al worden nabetaald.

Daarnaast daalt de algemene heffingskorting als het inkomen stijgt.

Daarnaast daalt de arbeidskorting als het inkomen boven een bepaalde grens komt.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 10 mar 2018 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Teruggave meer dan gehalveerd?!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Leg de uitgeprinte aangiften eens naast elkaar en vink de onderdelen punt voor punt af. Dan moet u het verschil tegenkomen.

Erthanax
Berichten: 10065
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Teruggave meer dan gehalveerd?!

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kijk dan ook goed naar de berekening aan het eind. Bij elke stap staan de bedragen. Mocht u in de aangifte zelf nog iets over het hoofd zien, dan ziet u het hier wel.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Teruggave meer dan gehalveerd?!

Ongelezen bericht door Jantje7 »


stofzuigertje

Re: Teruggave meer dan gehalveerd?!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Verdeling Man/vrouw van teruggave en aftrekposten even proberen, nogmaals openen en kijk of daar verschil of voordeel zit.

velde046
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2010 13:25

Re: Teruggave meer dan gehalveerd?!

Ongelezen bericht door velde046 »

Opgelost. Nadeel was dat ik 2017 bedragen vergeleek met 2016 en niet omgekeerd. Daardoor over het hoofd gezien dat we met ingang van 2017 geen inkomensafhankelijke combinatiekorting meer krijgen omdat onze zoon in 2016 12 geworden is en je die alleen maar krijgt als jongste kind op 31-12 van het jaar jonger dan 12 is.
Wist ik niet, snap de logica ook niet maar zo zit het dus. Wel een aardige aderlating dus, oudere kinderen, maar geen reden om er nog eentje te nemen ;)

Bedankt voor de reacties

stofzuigertje

Re: Teruggave meer dan gehalveerd?!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

En heb je al je huidige aangifte heropend en geprobeerd te schuiven met hypotheek voordeel.. en de bedragen van jou en partner aan te passen, hoeft geen 50~50 te zijn, soms is 40~60 of 20~80 beter, vooral hoogste inkomen meer geven helpt vaak.... proberen en berekening is gratis en pas bij leukste resultaat op verzenden drukken.....
Zelf 100~0% aangifte....

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Teruggave meer dan gehalveerd?!

Ongelezen bericht door renewouters »

velde046 schreef:Opgelost. Nadeel was dat ik 2017 bedragen vergeleek met 2016 en niet omgekeerd. Daardoor over het hoofd gezien dat we met ingang van 2017 geen inkomensafhankelijke combinatiekorting meer krijgen omdat onze zoon in 2016 12 geworden is en je die alleen maar krijgt als jongste kind op 31-12 van het jaar jonger dan 12 is.
Wist ik niet, snap de logica ook niet maar zo zit het dus. Wel een aardige aderlating dus, oudere kinderen, maar geen reden om er nog eentje te nemen ;)

Bedankt voor de reacties
Zo heel onlogisch is het niet. Deze korting is bedoeld om ouders te stimuleren om meer te gaan werken. Kinderen onder de 12 jaar gaan immers in veel gevallen immers naar een kinderopvang. Dit is een beetje als compensatie daarvoor bedacht.

Gesloten