LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Teveel gekregen kinderopvang toeslag terug betalen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Teveel gekregen kinderopvang toeslag terug betalen

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Is dit een herkenbaar probleem?

In november 2010 had ik een wijziging op mijn kinder opvang toeslag doorgegeven. Deze bleek achteraf incorrect te zijn, in december heb ik alsnog de juiste wijziging gestuurd. Ondertussen was er al wel teveel gestort door de belastingdienst. In dezelfde periode had ik ook doorgegeven dat ik in 2011 geen kinderopvang toeslag meer wilde ontvangen. Dit i.v.m. thuis blijvende moeder.

Nadat ik tot maart niets meer had gehoord heb ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken en gebeld met de belastingdienst. Zij vertelde me dat de wijziging inderdaad was aangekomen en dat kinderopvang toeslag voor 2011 was gestopt.

Een maand later maar eens gebeld, ik kreeg inderdaad geen toeslag meer voor 2011. Maar de teveel betaalde kinderopvang toeslag hoefde ik nog steeds niet terug te betalen (geen verzoek gekregen). Het verzoek was volgens de mevrouw vastgelopen. Na 2 weken kreeg ik een verzoek om kontrakten en jaaropgaven van de opvang toe te sturen. Deze had ik direct toegestuurd, maar je raad het al tot op heden niets gehoord. Net maar weer eens gebeld, dus ik ben benieuwd (kreeg een terug bel verzoek).

Nog meer mensen deze ervaring? Moet het echt allemaal zolang duren (8 maanden)? Als de belastingdienst zich niet zo'n mooie rente zou toerekenen had ik het mooi afgewacht.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Teveel gekregen kinderopvang toeslag terug betalen

Ongelezen bericht door zwabbertje »

De belastingdienst controleert inderdaad pas achteraf of het juiste bedrag aan toeslag is uitbetaald. Over 2010 zijn onlangs bij veel ouders de gegevens van de kinderopvang opgevraagd. Aan de hand daarvan wordt bekeken of het juiste bedrag is uitbetaald. Dit kan inderdaad wel een poosje duren.
Over heffingsrente hoeft u zich geen zorgen te maken. De bedragen die de belastingdienst aan toeslagen terugvordert worden niet met rente belast. Er is alleen rente verschuldigd wanneer u een terugvorderingsbeschikking heeft ontvangen en niet tijdig betaalt of een betalingsregeling treft.
Advies: houdt gewoon het teveel ontvangen bedrag apart en wacht rustig af tot de beschikking komt.

Teunbosseman
Berichten: 4374
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Teveel gekregen kinderopvang toeslag terug betalen

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Duurt ind lang, vergelijk het met de "normale" belasting aangifte. Veela wordt in febr doorgestuurd en vervolgens volgt in juni / july de betaling of teruggave.

Ook ik heb de witte enevlop van de week binnen gekregen.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Teveel gekregen kinderopvang toeslag terug betalen

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

zwabbertje schreef:De belastingdienst controleert inderdaad pas achteraf of het juiste bedrag aan toeslag is uitbetaald. Over 2010 zijn onlangs bij veel ouders de gegevens van de kinderopvang opgevraagd. Aan de hand daarvan wordt bekeken of het juiste bedrag is uitbetaald. Dit kan inderdaad wel een poosje duren.
Over heffingsrente hoeft u zich geen zorgen te maken. De bedragen die de belastingdienst aan toeslagen terugvordert worden niet met rente belast. Er is alleen rente verschuldigd wanneer u een terugvorderingsbeschikking heeft ontvangen en niet tijdig betaalt of een betalingsregeling treft.
Advies: houdt gewoon het teveel ontvangen bedrag apart en wacht rustig af tot de beschikking komt.
Ik wacht dat maar netjes af, het geld staat geparkeerd. Maar vind het fijn om het afgehandeld te hebben.

marietje1
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 jul 2007 16:32

Re: Teveel gekregen kinderopvang toeslag terug betalen

Ongelezen bericht door marietje1 »

Ja helaas moeten we het teveel gekregen terug betalen. Maar gelukig zonder rente.
Ik had het zelfs nog eerder beeindigd voor 2011, maar niet goed verwerkt daar en nu ben ik de klos!!

Jaha Belasting dienst leuker kunnen we het niet maken! :?

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Teveel gekregen kinderopvang toeslag terug betalen

Ongelezen bericht door Eva369 »

de meeste toeslagen worden pas ergens in september definitief gemaakt. omdat dan ook de aanslag ib definitief is.

Teunbosseman
Berichten: 4374
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Teveel gekregen kinderopvang toeslag terug betalen

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

marietje1 schreef:Ja helaas moeten we het teveel gekregen terug betalen. Maar gelukig zonder rente.
Ik had het zelfs nog eerder beeindigd voor 2011, maar niet goed verwerkt daar en nu ben ik de klos!!

Jaha Belasting dienst leuker kunnen we het niet maken! :?

Helaas teveel ontvangen terugbetalen ?? Had je verwacht dat je het kon behouden dan ?
Zonder rente is ind weer een meevaller.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Teveel gekregen kinderopvang toeslag terug betalen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

marietje1 schreef:Ja helaas moeten we het teveel gekregen terug betalen. Maar gelukig zonder rente.
Ik had het zelfs nog eerder beeindigd voor 2011, maar niet goed verwerkt daar en nu ben ik de klos!!
Het is toch logisch dat je het teveel ontvangen bedrag moet terugbetalen? Andersom laat je het toch ook niet liggen?

marietje1
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 jul 2007 16:32

Re: Teveel gekregen kinderopvang toeslag terug betalen

Ongelezen bericht door marietje1 »

Nee, ik had niet verwacht dat ik het dan had mogen houden. Maar het is een fout van de belasting dienst en niet van mij..... Maar ja zo werkt dat dus niet.

Het lijkt me dat als ik iets op tijd beeindig dat het dan niet nog doorloopt. dus ja ik vind dat ik de klos ben!!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Teveel gekregen kinderopvang toeslag terug betalen

Ongelezen bericht door SJZ »

dus ja ik vind dat ik de klos ben!
Maar hoezo ben je de klos dan? Je verliest geen geld, je betaalt geen rente, en je hebt zelf WEL rente gevangen in de periode dat je het geld had. Dus hoezo "de klos"? Ik snap dat niet.

Teunbosseman
Berichten: 4374
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Teveel gekregen kinderopvang toeslag terug betalen

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

marietje1 schreef:Nee, ik had niet verwacht dat ik het dan had mogen houden. Maar het is een fout van de belasting dienst en niet van mij..... Maar ja zo werkt dat dus niet.

Het lijkt me dat als ik iets op tijd beeindig dat het dan niet nog doorloopt. dus ja ik vind dat ik de klos ben!!

Inderdaad werkt het helaas zo niet. Aan de andere kant als jij netjes hebt opgezegd en door wat voor reden dan ook is dit verlaat verwerkt door de belastingdienst dan neem ik toch aan dat je het teveel ontvangen hebt geparkeerd?

Je bent pas " de klos " als je het teveel ontvangende hebt opgemaakt.

Ik heb ook wel eens wat stopgezet met mn digiid en binnen 2 a 3 weken was voor elkaar.

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Teveel gekregen kinderopvang toeslag terug betalen

Ongelezen bericht door Eva369 »

marietje1 schreef:Nee, ik had niet verwacht dat ik het dan had mogen houden. Maar het is een fout van de belasting dienst en niet van mij..... Maar ja zo werkt dat dus niet.

Het lijkt me dat als ik iets op tijd beeindig dat het dan niet nog doorloopt. dus ja ik vind dat ik de klos ben!!
en als het andersom was geweest. u had betaald ipv ontvangen. had u het dan gevonden dat de belastingdienst het maar mocht houden?

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Teveel gekregen kinderopvang toeslag terug betalen

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Ik betaal het met alle liefde terug, maar als je niet bewust bent dat je teveel krijgt kan het wel een erg nare verrassing zijn als je het terug moet betalen. Zeker als ze na bijvoorbeeld 2 jaar bij je aankloppen.

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Teveel gekregen kinderopvang toeslag terug betalen

Ongelezen bericht door Eva369 »

evdbeek99 schreef:Ik betaal het met alle liefde terug, maar als je niet bewust bent dat je teveel krijgt kan het wel een erg nare verrassing zijn als je het terug moet betalen. Zeker als ze na bijvoorbeeld 2 jaar bij je aankloppen.
Daarom altijd controleren. als je te weinig krijgt merken mensen het meestal wel.

Gesloten