Goedemiddag allemaal,
Ik zit met een aantal vragen en hoop dat enkele van jullie mij meer duidelijkheid kunnen bieden.
De situatie:
2011..
In 2011 ontving ik een WAJONG uitkering. Hierbij ontving ik ook maandelijks huurtoeslag. In augustus 2011 ben ik echter aan werk gekomen waardoor ik dus loon ontvang. Ik heb toen direct mijn huurtoeslag en WAJONG stopgezet. Dat laatste is echter niet helemaal goed gegaan waardoor ik 2 maanden alsnog WAJONG heb ontvangen.
In december 2011 kreeg ik een brief van het UWV dat ik het teveel ontvangen WAJONG (1800 euro) moest terugbetalen. Doordat ik destijds op vakantie was las ik de brief pas in januari. Echter stond in de brief vermeld dat ik tot eind december 2011 de kans had om dit bedrag van 1800 euro direct terug te betalen. Doordat ik het te laat las moet ik dit bedrag dus met loonheffing (bruto) terugbetalen wat uitkomt op 2900 euro.
2012..
In 2012 kreeg ik een brief van het UWV dat ik het teveel ontvangen WAJONG in 2011 moet terug betalen. Ik heb met ze een betalingsregeling getroffen dat ik per maand 285 euro terug zou betalen, startende in maart 2012.
In september 2012 krijg ik een brief van de belastingdienst dat ik ten onrechte huursubsidie heb ontvangen in 2011. Ik zat mijn mijn totaal ontvangen loon in 2011 45 euro boven de grens waarbij je recht heb op huurtoeslag. Echter is dit totaal ontvangen loon inclusief de 2 maanden die ik in 2012 aan het terug betalen ben.
Mijn vragen die nou volgen:
1. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik het teveel ontvangen loon in 2011, wat ik in 2012/2013 heb terugbetaald, verwerkt wordt in die van 2011? Neem aan dat dit kan want uiteindelijk heb ik die 2 maanden WAJONG dus niet ontvangen en kom ik beneden die grens te zitten waarbij ik WEL recht heb op huurtoeslag.
2. Ik betaal een bruto bedrag terug aan de belastingdienst (2900 euro ipv de oorspronkelijke 1800 euro), maar hoe vraag ik dat bruto terug?
Hoop dat iemand me hierbij kan helpen
Mark
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Teveel ontvangen WAJONG - huurtoeslag - terugbetalen
Re: Teveel ontvangen WAJONG - huurtoeslag - terugbetalen
Heb je de brief nog waarin wordt verzocht tot de teveel ontvangen Wajong uitkering terug betalen?? Of een brief waarin de afspraak staat omtrent de betalingsregeling?? Dan zou ik een brief sturen naar de belastingdienst waarin je het hele verhaal uitleg met kopie van die brief erbij.
Succes!!
Succes!!
Over 2011 heb je een hoger inkomen en krijg je dus inderdaad minder huurtoeslag. Je hebt de WAJONG uitkering namelijk wel gehad.
Over 2012 kun je bij de aangifte het terugbetaalde bedrag aftrekken. Je ontvangt dan de teveel betaalde belasting weer terug. Verder verlaagt dit in 2012 je inkomen en je krijgt dan meer huurtoeslag dan waar je anders recht op zou hebben. Op deze manier trekt het zich weer redelijk recht.
Over 2012 kun je bij de aangifte het terugbetaalde bedrag aftrekken. Je ontvangt dan de teveel betaalde belasting weer terug. Verder verlaagt dit in 2012 je inkomen en je krijgt dan meer huurtoeslag dan waar je anders recht op zou hebben. Op deze manier trekt het zich weer redelijk recht.
-
Aangezien TS schrijft dat hij/zij de huurtoeslag in 2011 heeft stopgezet, betwijfel ik of er huurtoeslag over 2012 is ontvangen. Ik zou dan nu snel uitrekenen of er over 2012 recht bestaat op huurtoeslag op basis van inkomen uit werk over 2012 minus terugbetaalde wajong of het verzamelinkomen uit een belastingaangifte. Houd hierbij wel rekening met het inkomen van eventuele medebewoners. Daarnaast kan overwogen worden om een schadevergoeding te vragen bij UWV indien zij erg lang gedaan hebben over de behandeling. Zij weten immers dat dit soort dingen spelen bij stopzettingen.
@rollertje:
Was het maar zo simpel dat de huurtoeslag die in een jaar door het extra inkomen verloren gaat in het volgend jaar gecompenseerd wordt. Als er bijvoorbeeld recht is op maximum huurtoeslag en een deel moet door het hogere inkomen worden terugbetaald, zal de huurtoeslag maximaal zijn bij ongewijzigd inkomen in het jaar daarop. En als het toetsingsinkomen van het volgende jaar dan sterk wordt verlaagd: maximum blijft maximum / geen compensatie derhalve in het jaar daarop.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vraag 2: 2012 - de terugbetaling kan in de aangifte met een minnetje (-) worden aangegeven. Het inkomen wordt dan in aftrek genomen. Bij betaalde belasting niets invullen. Bruto / netto komt het dan goed.
Alle goed bedoelde adviezen hierboven zullen voor het recht op huurtoeslag 2011 waarschijnlijk niet helpen. Inkomen is inkomen, sneu - jammer dat het zo gelopen is. Mijn advies wil niet beter zijn, maar is wellicht kansrijker vanwege het beroep op een bestaande regelgeving:
Richt een verzoek bijzondere situatie huurtoeslag aan de Belastingdienst / afdeling toeslagen in Heerlen. In dit voorgedrukt verzoek vragen het te lang doorbetaalde Wajong-inkomen BUITEN beschouwing te laten voor de huurtoeslag. De afdeling toeslagen Heerlen beoordeelt of er sprake is van bijzonder inkomen.
Definitie: Bijzonder inkomen is inkomen dat naast het gebruikelijke loon of uitkering verkregen wordt. Dat kan een nabetaling zijn, een afkoopsom of zoals hier een (onterechte) doorbetaling. Zie de bijgaande link met daarin opgenomen de doorschakeling naar het verzoekformulier: ik heb bijzonder inkomen / verzoek bijzondere situatie huurtoeslag. Vraag 6 betreft het bijzondere inkomen. Lees hier
Was het maar zo simpel dat de huurtoeslag die in een jaar door het extra inkomen verloren gaat in het volgend jaar gecompenseerd wordt. Als er bijvoorbeeld recht is op maximum huurtoeslag en een deel moet door het hogere inkomen worden terugbetaald, zal de huurtoeslag maximaal zijn bij ongewijzigd inkomen in het jaar daarop. En als het toetsingsinkomen van het volgende jaar dan sterk wordt verlaagd: maximum blijft maximum / geen compensatie derhalve in het jaar daarop.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vraag 2: 2012 - de terugbetaling kan in de aangifte met een minnetje (-) worden aangegeven. Het inkomen wordt dan in aftrek genomen. Bij betaalde belasting niets invullen. Bruto / netto komt het dan goed.
Alle goed bedoelde adviezen hierboven zullen voor het recht op huurtoeslag 2011 waarschijnlijk niet helpen. Inkomen is inkomen, sneu - jammer dat het zo gelopen is. Mijn advies wil niet beter zijn, maar is wellicht kansrijker vanwege het beroep op een bestaande regelgeving:
Richt een verzoek bijzondere situatie huurtoeslag aan de Belastingdienst / afdeling toeslagen in Heerlen. In dit voorgedrukt verzoek vragen het te lang doorbetaalde Wajong-inkomen BUITEN beschouwing te laten voor de huurtoeslag. De afdeling toeslagen Heerlen beoordeelt of er sprake is van bijzonder inkomen.
Definitie: Bijzonder inkomen is inkomen dat naast het gebruikelijke loon of uitkering verkregen wordt. Dat kan een nabetaling zijn, een afkoopsom of zoals hier een (onterechte) doorbetaling. Zie de bijgaande link met daarin opgenomen de doorschakeling naar het verzoekformulier: ik heb bijzonder inkomen / verzoek bijzondere situatie huurtoeslag. Vraag 6 betreft het bijzondere inkomen. Lees hier