LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] toeslag terugbetalen omdat ik kind kreeg

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
arnhem29

toeslag terugbetalen omdat ik kind kreeg

Ongelezen bericht door arnhem29 »

Dag allemaal,

Ik heb een vraag. 29 dec 2015 kreeg ik een brief vd belastingsdienst (beschikking) waarin stond dat ik het gehele bedrag wat ik aan zorgtoeslag heb gehad in 2015 moet terugbetalen. Ik heb ze opgebeld en dit werd me verteld.

Omdat ik op 2dec 2015 een kindje heb gekregen met mijn vriendin worden wij nu gezien als toelsagspartners en moet ik met terugwerkende kracht alle zorgtoeslag over 2015 terugbetalen! Een bedrag van €942! Volgens de medewerker van de belastingsdienst is dit wettelijk vastgelegd en heeft een bewaarschrift geen zin.

Kan iemand me helpen?
Is dit echt zo in de wet?
Het kan toch niet zo zijn dat ik omdat ik in december een kindje heb gekregen met mijn vriendin dat ik voor heel 2015 moet gaan terugbetalen??

Ik hoor graag suggesties

newmikey

Re: toeslag terugbetalen omdat ik kind kreeg

Ongelezen bericht door newmikey »

Of het wettelijk vastgelegd is weet ik niet maar logisch is het wel. Dat kindje is natuurlijk niet op 2 december uit de lucht komen vallen, dat is ergens in maart in de buik van uw vriendin terecht gekomen. Tenzij de zaken heel uitzonderlijk zijn denk ik dat in dit geval één en één toch wel degelijk uitkomt op twee over het grootste deel van het jaar.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fiscaal gezien had je beter in januari kunnen gevallen. De enige troost is dat je nu wel een kwartaal eerder kinderbijslag krijgt. En wellicht kan je nu over 2015 alsnog aanspraak maken op andere fiscale voordelen.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

U bent elkaars toeslagpartner vanaf het moment dat u trouwt of geregistreerde partner bent. Of vanaf het moment dat u om een andere reden toeslagpartner wordt. (zoals krijgen van een kind)

Vraag is : ligt het er alleen aan dat u een kind kreeg in december, of was u in de ogen van de belastingdienst al automatisch toeslagpartner ? bijvoorbeeld omdat je al langer samen een "gezamenlijk huishouden" had ?

bertha45

Ongelezen bericht door bertha45 »

langste adem schreef:.... bijvoorbeeld omdat je al langer samen een "gezamenlijk huishouden" had ?
Dit laatste zal zeker het geval zijn.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

newmikey schreef:Dat kindje is natuurlijk niet op 2 december uit de lucht komen vallen, dat is ergens in maart in de buik van uw vriendin terecht gekomen.
Goh weer wat geleerd... :lol:

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

of was u in de ogen van de belastingdienst al automatisch toeslagpartner ? bijvoorbeeld omdat je al langer samen een "gezamenlijk huishouden" had ?
Alleen maar een gezamenlijke huishouding voeren maakt je niet tot toeslagpartner.

SJZ

Van de site van de belastingdienst:

Hebt u geen echtgenoot of geregistreerde partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. Dit is zo als voor u 1 van de volgende situaties geldt:
1.U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
2.U hebt samen een kind.
3.U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
4.U bent partner voor een pensioenregeling.
5.U hebt samen een koopwoning.
6.U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar.
7.U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
8.U was in 2015 al elkaars toeslagpartner.

En over het moment waarop je toeslagpartner wordt:
Woont u al op hetzelfde adres en wordt u later in het jaar elkaars toeslagpartner? Dan geldt dat u elkaars toeslagpartner bent vanaf de dag dat u op hetzelfde adres woont. Woonde u al vóór 1 januari op hetzelfde adres? Dan bent u toeslagpartner vanaf 1 januari.

SJZ

Overigens is niet duidelijk waarom je zorgtoeslag moet terugbetalen. Had je vriendin (veel) inkomen? Ook toeslagpartners hebben samen recht op zorgtoeslag.

SJZ

Als je beiden werkt dan is de kans dat je zorgtoeslag krijgt nihil
Onzin, als je gezamenlijk inkomen minder is dan ongeveer € 33.000 dan krijg je zorgtoeslag. Dat is dus loon, maar na aftrek van alle aftrekposten, dus als je bv. een eigen woning hebt met rente dan is dat al een aardige aftrekpost. Er zijn zat stellen die allebei (part-time) werken en dus zorgtoeslag krijgen.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Hier is niets aan te doen. U woonde op 1 januari 2015 al samen. Het kind werd geboren in december 2015. U bent met terugwerkende kracht voor het gehele jaar fiscaal partners c.q. toeslagpartners van elkaar. Deze fiscale wijziging geldt vanaf 2013. Het hangt van de situatie af of fiscaal partnerschap / toeslagpartnerschap fiscaal voordeel oplevert of niet. Kennelijk is uw gezamenlijke inkomen hoger dan € 32.655 Dan is er geen recht op zorgtoeslag.

@Moneyman:
Er zijn geen fiscale voordelen wat betreft geboortedatum in december 2015 of januari 2016. De inkomensafhankelijke combinatiekorting is niet van toepassing voor 2015 Het kind zou dan vóór 1 juli 2015 geboren moeten zijn. Deze korting is wel van toepassing als beide ouders inkomen uit werk hebben - minstverdienende moet meer dan circa € 5000 inkomen hebben.

testcase

Ongelezen bericht door testcase »

En eigenlijk wel logisch en terecht

Gesloten