LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toeslagen onterecht terug moeten betalen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Tindos

Toeslagen onterecht terug moeten betalen

Ongelezen bericht door Tindos »

Op 8 Maart 2008 is mijn ex partner door de politie opgepakt nadat hij mij na de zoveelste keer heeft mishandeld.
Hij heeft een dag in hechtenis gezeten, en is toen bij zijn zus ingetrokken, hij woonde dus niet meer op mijn adres.
Hij weigerde om zichzelf uit de woning te schrijven, waardoor ik heel veel moeite heb ondervonden met het verkrijgen van een uitkering
Ik heb tenslotte 2 maanden zonder 1 stuiver aan inkomsten moeten leven samen met mijn twee kleine kinderen, de jongste zat nog net niet op school, en een kinderopvang hier heeft een wachtlijst van een half jaar, dus gaan werken was geen optie, daar ik ook geen andere mogelijkheden had om mijn kind onder te brengen.
Ik heb destijds opgegeven aan de belasting dat ik alleenstaande moeder ben, en dat ik dus recht had op de bijbehorende toeslagen zoals huur toeslag, zorgtoeslag, alleenstaande ouderkorting.
Nu krijg ik een brief dat ik dit voor twee maanden moet betalen, omdat mijn ex partner zich pas uit geschreven heeft uit de woning op 8 mei 2008, omdat hij het idee had dat hij geen recht meer op urgentie zou hebben als hij dit wel deed. daarbij verbleef hij bij zijn zus die in de schuldsanering zit
Ik moet nu bewijzen van bijvoorbeeld post van officiele instanties geadresseerd aan hem op een ander adres toesturen
Ik heb alleen 1 groot probleem, want hij heeft al die tijd zijn post nog steeds op dit adres laten bezorgen, zelfs van een bankrekening die hij in deze tijd geopend had, om zijn loon op te laten storten.
Er is voor mij geen mogelijkheid om terug te gaan betalen, daar hij me destijds met enorme schulden heeft laten zitten.
Het enige wat ik kan overleggen, is een eigen verklaring van hem, het eerste gesprek op papier met de advokaat die onze scheiding geregeld heb, de brief van Justitie over de mishandeling
En een brief van de gemeente van toekenning van de WWB uitkering per 24 april 2008
Ik zou echt niet weten wat ik nog meer kan doen om te bewijzen dat ik gewoon recht had op dat geld van de belasting
Kan iemand mij hierover verder informeren wat te doen?

Tindos

Re: Toeslagen onterecht terug moeten betalen

geen enkele reactie ? :(

Miss Tascha
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Heb je al bezwaar ingediend bij de belastingdienst?
Ik zou een persoonlijke afspraak maken daar op kantoor, en dan alle papieren die je hebt (vooral ook de aangifte) meenemen.
Als je er persoonlijk bent zullen ze je misschien meer zien als mens in plaats van nummer.

Verder wens ik je veel sterkte en laat even weten hoe het afloopt.

Overigens vind ik niet dat je coulant hoeft te zijn naar zijn zus, ze wist wat ze deed toen ze hem in huis nam en dat terwijl ze wist dat hij je sloeg.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Tindos schreef:geen enkele reactie ? :(
Hou er ff rekening mee dat je posting nog geen halve dag op dit forum staat en dat er ook nog mensen zijn die gewoon een job hebben!
Ongetwijfeld wordt er gereageerd als de werkende mens weer thuis is...

Tindos

Sorry, wil niet ongeduldig overkomen..
Ik werk btw ook hoor, alleen op andere tijden..
Heb geen uitkering meer

doradora456

Ongelezen bericht door doradora456 »

u partner is uitgeschreven op 8 mei, maar u ontving een wwb uitkering vanaf 24 april. hoe kwam dit? wat staat er op de brief van de gemeente? op welke datum vroeg u de wwb-uitkering aan?

dora

Tindos

Ik ben op 10 maart naar de gemeente gegaan voor de uitkering, ik kreeg te horen dat langer zou duren omdat ik op dat moment een eigen bedrijfje in de fotografie had, ik moest mijzelf inschrijven bij het UWV, omdat er niet genoeg inkomsten uit dat bedrijf kwamen, maar dat had pas zin als hij zich uitschreef kreeg ik toen te horen, anders had ik nergens recht op.
Mijn ex had inmiddels een afspraak bij schuldhulpverlening, en daar kwam hetzelfde probleem voor mij ter sprake, hoe dat verlopen is verder, en waarom ik toen wel een uitkering kreeg, is mij nog steeds een raadsel, maar ik heb daar verder niet meer bij stil gestaan omdat ik allang blij was dat ik weer rekeningen kon betalen, en eten kon kopen

doradora456

na 10 maart moet u nogmaals een uitkering hebben aangevraagd.
bent u met uw bedrijf gestopt?
mogelijk staat er iets in uw dossier van de gemeente, bij uw aanvraag voor de uitkering, over het feit dat uw partner was vertrokken. hier kunt u dan een kopie van laten maken, voor uw bezwaar tegen de beslissing van de belastingdienst.
u mag uw dossier ten alle tijden, op afspraak, inzien.

dora

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

Er is voor mij geen mogelijkheid om terug te gaan betalen, daar hij me destijds met enorme schulden heeft laten zitten.
Heb je al aan schuldhulpverlening gedacht? Indien de schulden problematisch zijn kun je de schuld bij de belastingdienst daar in mee laten nemen.

Want het is voor jou blijkbaar niet aan te tonen dat jullie in de periode waarover je terug moet betalen geen gezamelijke huishouding voerden. Indien je dit niet kunt bewijzen zul je het bedrag terug moeten betalen.

Tindos

Ja.. daar ben ik al mee bezig geweest, Ik kan niet in de WSNP omdat ik een eigen bedrijfje heb, er is een andere manier voor mensen met een bedrijf, alleen gaat dat verder als lening, iets waar ik nu mijn buik van vol heb...
Ik ga bij de gemeente mijn dossier inkijken of daar nog iets in vermeld staat, dank jullie wel voor jullie reacties

Suus123

Ongelezen bericht door Suus123 »

Tindos schreef:Ik heb destijds opgegeven aan de belasting dat ik alleenstaande moeder ben, en dat ik dus recht had op de bijbehorende toeslagen zoals huur toeslag, zorgtoeslag, alleenstaande ouderkorting.
Nu krijg ik een brief dat ik dit voor twee maanden moet betalen,
Dit is echt onmogelijk!

Voor huur- en zorgtoeslag wordt gekeken naar je jaarinkomen. Ligt dit boven de € 20.000,- (bij benadering want ik weet het exacte bedrag voor 2008 niet maar is wel te googelen) dan heb je voor het hele jaar geen recht op huurtoeslag. De tijd dat dit in maanden berekend werd is van vóór 2006.

En alleenstaande ouderkorting is een soortgelijk iets. Sta je 6 maanden of langer alleen ingeschreven op het adres, dan heb je voor het hele jaar recht op deze korting. Is het korter dan 6 maanden dan vervalt het recht voor het hele kalenderjaar.
Dus in jouw geval doet het er niet toe of je ex-partner zich uitgeschreven heeft per 8 maart of per 8 mei.

doradora456

dit is niet geheel juist.
haar partner is uitgeschreven op 8 mei, dus tot en met 8 mei telt zijn inkomen mee voor de huurtoeslag en zorgtoeslag. volgens de gba is ze alleenstaand vanaf 8 mei.
dus vanaf 1 juni heeft zij recht op de huurtoeslag en de zorgtoeslag, waarbij alleen haar jaarinkomen telt.

dora

Suus123

doradora456 schreef:dit is niet geheel juist.
haar partner is uitgeschreven op 8 mei, dus tot en met 8 mei telt zijn inkomen mee voor de huurtoeslag en zorgtoeslag. volgens de gba is ze alleenstaand vanaf 8 mei.
dus vanaf 1 juni heeft zij recht op de huurtoeslag en de zorgtoeslag, waarbij alleen haar jaarinkomen telt.
Je hebt wrs. gelijk met dit punt. Excuus. Alleenstaande ouderkortingverhaal klopt overigens wel.
Maar dan nog; dan moet ze voor die 2 maanden huur-/zorgtoeslag terugbetalen. Dat kan toch nooit zoveel zijn? Vraag een betalingsregeling. die mogelijkheid is er. De BD gaat nu eenmaal uit van de gegevens van de GBA dus als expartner nog ingeschreven stond, dan moet je wel met sterke punten aankomen wil je aantonen dat hij er niet meer woonde.
Om wat voor bedrag gaat het eigenlijk? Of is dat te persoonlijk (kan hoor)

Tindos

ok, dat is nieuw voor mij..

Het bedrag dat ik terug moet betalen is 800 euro
Voor mij is dat heeel veel geld
En ik vind het gewoon onterecht.. dat is mijn punt!
Het is nu dus gewoon zo dat ik voor de zoveelste keer de nalatigheid, onwil, of hoe je het ook noemen wil, op mijn bord geschoven krijg
Ik denk idd dat de enige manier ligt bij een persoonlijk gesprek bij het belastings kantoor..

Mw. Bokma

Ongelezen bericht door Mw. Bokma »

Dan krijg je een betalingsregeling aangeboden plus rente.

Suus123

Ik begrijp heel goed dat het onterecht voelt. Is ook balen, zeker omdat dit over 2008 nog gaat.
En natuurlijk ga je kijken of er iets aan te doen valt. Ik ben alleen bang dat het niet gaat lukken. Het is beter je niet teveel te focussen op: dit kan niet waar zijn. Want dan valt het wrs. zo enorm tegen als het toch zo is dat je die 800 terug moet betalen.

Mw. Bokma

Lekker eten en niet betalen is diefstal 8)

Suus123

Mw. Bokma schreef:Dan krijg je een betalingsregeling aangeboden plus rente.
Nee, rente betaal je alleen als je te laat bent met een termijnbetaling. Of heb ik weer iets gemist? :roll:
Laatst gewijzigd door Suus123 op 24 mar 2011 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Suus123

Mw. Bokma schreef:Lekker eten en niet betalen is diefstal 8)
Huh????

Mw. Bokma

ja is toch zo :lol:

Gesloten