LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toeslagpartner 2012:´voeren een gezamenlijke huishouding...

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
wendie30

Toeslagpartner 2012:´voeren een gezamenlijke huishouding...

Ongelezen bericht door wendie30 »

Beste mensen,

Graag leg ik het volgende voor, want ik ben tot nu toe via de belastingdienst en het juridisch loket nog net veel verder gekomen.
In 2012 zal een vriend bij mij komen wonen. Partners zijn wij niet..mannen hebben meer zijn voorkeur ;) Zelf verblijf ik in 2012 wel dat jaar vaak in London, maar wil in NL in de GBA blijven. Daarnaast is onderhuren weer een probleem bij de woningbouw. en een kamer verhuren mag ik ook niet van de woningbouwvereniging. Hij zal ongeveer 9 maanden bij mij wonen (En dus meer dan 6 maanden, is belangrijk om te weten in dit verhaal)
Logisch is dat de huurtoeslag stopt. Ook heb ik een zoontje. Hiervoor ontvang ik KGB en Kinderopvangtoeslag. Ik werk zelf parttime, maar goede vriend werkt volledig en verdient ruim 30.000 per jaar. Dit zal dus dan ook behoorlijk invloed hebben op de toeslagen! Maar hij zit er niet op te wachten om bij te dragen ad zorg van mijn kind, zowel in de opvang als de overig onderhoud. En terecht, ik wil dat ook niet. Hij is immers niet de vader.
Het enige verhaal is dat we dus meer dan 6mnd gezamenlijk bij de GBA zullen staan en ´een gezamenlijke huishouding eventueel voeren´Maar dit is zo´n vaag begrip. We zorgen niet voor elkaar, verdelen niet de huishoudelijke taken. Ik leef met mijn kind en hij doet zijn ding. Wellicht dat we inderdaad eens samen eten. Maar schaffen geen duurzame produkten aan. Dus ik vind het maar vaag en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Omdat het een belangrijke overweging is om het samenwonen daadwerkelijk te gaan doen.
Bedankt alvast

rollertje

Re: Toeslagpartner 2012:´voeren een gezamenlijke huishouding...

Ongelezen bericht door rollertje »

Wanneer hij ongeveer 9 maanden bij je blijft wonen, gaat dit wel invloed hebben op al deze toeslagen. Het zal namelijk erg moeilijk worden om te bewijzen dat jullie geen gezamenlijke huishouding voeren.
Ik weet niet of je daarnaast alleenstaande ouderkorting ontvangt. Deze zal ook gestopt worden omdat je meer dan 6 maanden met een andere volwassene in huis woont.
Wanneer je het samenwonen echt wilt doorzetten, zul je moet berekenen wat je misloopt en wat het je extra kost aan een volwassene in huis erbij. Dat zal hij moeten bijdragen, anders ga jij erop achteruit. Het is jouw beslissing hoever je hierin wilt gaan.

Species8472

Ongelezen bericht door Species8472 »

Ligt eraan, zolang jij eventuele (papieren) bewijsstukken kunt overleggen als daar om wordt gevraagd dat je geen gezamenlijke huishouding voert zit je goed (je doet dus niet samen de afwas/was/je deelt de kosten verder niet, dus ieder zijn eigen kosten etc.). Dan zal de inwonende persoon hooguit gezien worden als een medebewoner voor de huurtoeslag en dan alleen voor de periode (de maanden) dat die daadwerkelijk bij je woont.

Denk erom dat in de regel de datum van in en uitschrijving bij de GBA telt. Voor de toeslagen gaat deze dan in op de 1e van een volgende maand. Het kan ook een paar dagen duren voordat de gemeente een in/uitschrijving heeft verwerkt. Zorg er bijvoorbeeld niet voor dat die persoon op een 2e van een maand uitgeschreven gaat worden, kost je bijna een maand huurtoeslag.

Onder voorwaarde dat dezelfde wet en regelgeving gaat gelden in 2012 t.o.v. 2011.

Wat betreft de eventuele alleenstaande ouderkorting en of dat in gevaar kan komen: moet er sprake zijn van fiscaal partnerschap en dat is aan het verhaal van de topicstarter gezien geen sprake van, ook niet met die (minimale) 6 maanden samenwonen...

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Ik deel uw mening niet Species8472 tav de alleenstaande ouderkorting.
Er zijn 5 voorwaarden waaraan moet worden voldaan. De eerste twee luiden:
* In 2011 hebt u meer dan 6 maanden geen fiscale partner.
* U hebt in die periode een huishouden met alleen kinderen die op 31 december 2010 jonger waren dan 27 jaar.
Er is hier weliswaar geen sprake van fiscaal partnerschap, maar TS voldoet niet aan de tweede voorwaarde: zonder wezenlijk schriftelijk bewijs zal de Belastingdienst ervan uitgaan dat er een gezamenlijke huishouding is. Dit schriftelijke bewijs kan moeilijk anders worden gedacht als bankafschriften met (maandelijkse) betalingen huur / kosten. Maw: een onderling opgesteld huurcontract.
In de praktijk worden dit soort zaken gecontroleerd. Er zijn twee inschrijvingen op 1 adres: de inspecteur zal om bewijs vragen dat de medebewoner een onderhuurder is. Wil TS het risico van ellende achteraf voorkomen is er de mogelijkheid haar situatie aan de inspecteur voor te leggen zodat ze achteraf niet voor verrassingen komt te staan. De alleenstaande ouderkorting is op basis van een inkomen van € 25.000 tenslotte een wezenlijk bedrag: ruim € 2000.

Het recht op huurtoeslag is eigenlijk hetzelfde verhaal. Als er geen huurcontract is (onderhuur) is men medebewoner. En het inkomen van een medebewoner telt mee voor het recht op huurtoeslag. Ook als de medebewoner maar een paar maanden inwoont, zal het toetsingsinkomen te hoog uitkomen voor het recht op huurtoeslag.

Nog dit:
1. Tav de regelgeving 2012 alleenstaande ouderkorting is er een verlaging van leeftijd van 27 jaar naar 18 jaar (moet nog door de Kamers). Deze wijziging is hier niet van invloed.
2. Informatie: sinds 2010 wordt de rekenhuur huurtoeslag niet meer met 25% verlaagd doordat er een onderhuurder is. Voor de hoogte van de huurtoeslag maakt het dus niet meer uit of er een onderhuurder is of niet.
3. Het is inderdaad goed erop te wijzen dat er 'calculerend' gehandeld dient te worden tav in- en uitschrijving. 1 keer meegemaakt in mijn omgeving dat partner zich inschreef op 1 juli ipv 2 juli - niet zo handig voor de alleenstaande ouderkorting / uitkering algemene heffingskorting partner. Belastingschade was hier € 3500.
4. TS kan de rekensom opmaken. Niets regelen zal mogelijk circa € 3000 belastingverschil uitmaken.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Partners zijn wij niet..mannen hebben meer zijn voorkeur
Dat maakt niet uit, je kunt best wel (toeslag)partners zijn zonder sex te hebben.

Als je zonder contract iemand gratis in laat wonen die ook op jouw adres bij de GBA staat ingeschreven dan loop je toch risico. Zorg gewoon voor een goed huurcontract zodat duidelijk is dat het een zakelijke afspraak is om een kamer te verhuren. Dat contract laat je registreren bij de belastingdienst. De woningbouwvereniging ziet dat contract toch niet, dus daarvoor hoef je het niet te laten.

wendie30

ok. bedankt voor jullie reacties. Het is fijn om dit even te delen met 'kenners'. Zo'n huurcontract lijkt dus wel een goed idee. Maar is er dan sprake van onderhuur, waardoor hij automatisch al niet mijn toeslagpartner is (muv huurtoeslag)?
Kijk weer uit naar de reactie.

fisbel

Als u onderhuurt (met huurcontract), behoudt u gewoon uw zorgtoeslag, ongeacht hoe lang uw onderhuurder in 2012 in uw huis woont. Onderhuur is dus ook voordelig voor u tav de zorgtoeslag. Als uw huisgenoot medebewoner is (met gezamenlijke huishouding) geldt het zesmaandencriterium en zal u waarschijnlijk uw zorgtoeslag verliezen.

U kunt gemakkelijk vaststellen of uw huisgenoot toeslagpartner is of niet mbv deze test

wendie30

hoi fisbel,

bedankt voor uw reactie. Ik ken de checklist en heb deze gedaan. Datgene waar ik tegenaan loop is: uw staat 6 maanden op hetzelfde adres ingeschreven en voert een gezamenlijke huishouding.
Een huurcontract kunnen we onderling samenstellen. Maar mag ik dus officieel niet van de woningbouwvereniging.
Is het daarnaast genoeg dat wij dit beiden ondertekenen en hij is daarmee dus direct mijn onderhuurder of nog steeds een medebewoner?
Ik vraag me dus af welke route ik het beste in kan slaan. 1. Huurcontract ondertekenen en daarmee is hij in onderhuur óf huurcontract ondertekenen en daardoor maken wij kenbaar geen gezamenlijke huishouding te voeren. Dan moet ik alleen nog zorgen dat de woningbouw niet moeilijk doet.
Voor alle duidelijkheid wil ik wel graag benoemen dat ik niet hier bewust de boel wil belazeren. Maar ik kan gewoon niet deze vriend vragen bij te dragen in de kinderopvangtoeslag of andere kosten voor mijn kind. Dan gaat het over.
Eigenlijk leven wij zoals studenten, die de belastingdienst wel uitsluit van gezamenlijke huishouding. We zijn alleen geen studenten, maar dat was wel duidelijk ;)
Ik neem aan dat deze situaties er meer zijn. Wellicht is hier nog weinig ervaring mee, omdat deze regel nog maar net bijna een jaar van toepassing is.

Mvg,

Wendy

Species8472

fisbel schreef:Ik deel uw mening niet Species8472 tav de alleenstaande ouderkorting.
Er zijn 5 voorwaarden waaraan moet worden voldaan. De eerste twee luiden:
* In 2011 hebt u meer dan 6 maanden geen fiscale partner.
* U hebt in die periode een huishouden met alleen kinderen die op 31 december 2010 jonger waren dan 27 jaar.

...
Klopt helemaal :)

@Wendie: ik zou het in overleg gaan doen met de verhuurder. Want de belastingdienst hoeft niet alleen jou te vragen om bewijsstukken. Ze kunnen ook naar je verhuurder toe gaan en als die een "heel" ander verhaal gaan vertellen aan de belastingdienst... als de verhuurder ermee instemt (het best dat je dit zwart op wit kan krijgen), dan een brief insturen (met kopieën van bewijsstukken) naar de belastingdienst (adres moet je even voor bellen) en het schriftelijk laten voorleggen aan de inspecteur. Krijg je ook een rechtsgeldig document terug waar je mee kunt schermen mocht de (automatische) controle anders gaan besluiten.

fisbel

Volgens de wet is onderhuur in principe niet toegestaan. Dit is alleen anders als de verhuurder toestemming heeft gegeven om de gehuurde woning onder te verhuren. In de meeste huurcontracten is echter een verbod tot onderhuur opgenomen. Illegale onderverhuur kan ontbinding van de huurovereekomst tot gevolg hebben. In juridische termen: de onderhuur zonder toestemming levert een wanprestatie op. Als de onderhuur slechts betrekking heeft op een gedeelte van een door de huurder zelf bewoonde woning (en in de huurovereenkomst geen contractueel verbod is opgenomen) zal van wanprestatie echter geen sprake zijn.

Wat kunnen de gevolgen zijn als er toch wordt onderverhuurd? Voor de verhuurder kan dat reden zijn om de rechter te vragen de hoofdhuurovereenkomst te ontbinden. De vraag is echter of de rechter vindt dat de wanprestatie daarvoor ernstig genoeg is. Als de onderhuur een deel van de woonruimte betreft (bijvoorbeeld een kamer) dan is de rechter meestal van mening dat de wanprestatie niet ernstig genoeg is voor ontbinding van de huurovereenkomst tussen de verhuurder en de hoofdhuurder.
Tot zover de informatie die op internet is te vinden. Voor wendie30 is de situatie een spagaat-situatie. In de praktijk wordt er in dit soort situaties meestal geen toestemming gevraagd voor de onderhuur. Als er geen 'toestanden' zijn, zal niemand zich over de onderhuur druk maken en verloopt de onderhuur rimpelloos. Als er wel toestemming wordt gevraagd en de verhuurder zegt nee: wat dan?

Wellicht is de weg om een melding / kennisgeving onderhuur aan de Belastingdienst toe te sturen. Met daarbij ingesloten het huurcontract en een korte beschrijving van de situatie huur / onderhuur. De belastingdienst zal (waarschijnlijk) met deze melding niets doen en de melding voor kennisgeving aannemen. Een verzoek om schriftelijke toestemming van de verhuurder? Vooralsnog achterwege laten denk ik. Overigens kan dit geen advies zijn, hoogstens een optie hoe te handelen in deze situatie.

NB: Er moet een formulier zijn om deze melding aan de Belastingdienst door te geven. Maar dat formulier heb ik niet kunnen vinden.

Species8472

Er is geen formulier om onderhuurders aan te geven. Kan alleen via het normale papieren aanvraag/wijzigingsformulier of de digitale versies op toeslagen.nl Kwestie van een vinkje zetten. Je MOET het dus aangeven. Ondanks dat een onderhuurder geen gevolgen meer heeft voor de hoogte van de huurtoeslag sinds 2011, reken maar dat daar een controle overheen komt of er toch sprake is van een toeslagpartner/medebewoner.

En Wendie zou dan wel een huurcontract kunnen maken waar de verhuurder niets van af weet en die als bewijs opsturen naar de belastingdienst als daar om gevraagd wordt. Maar hou er rekening mee dat de belastingdienst dus ook nog eens een keer naar de verhuurder van Wendie toe kan gaan om het e.e.a. helder te krijgen.

Misschien dat ik iets over het hoofd zie maar ik zou toch mijn manier doen (in overleg met verhuurder (al is het maar voor spek en bonen om het maar zo te zeggen. Dat je die "afspraak" maakt met de verhuurder, onofficieel voor de verhuurder maar "officieel" voor de belastingdienst/de wet, dan begeef je dus wel in een erg grijs gebied wat betreft legaliteit ;) ) en schriftelijk voorleggen aan inspecteur) en anders eieren voor je geld kiezen.

Maar iets heel anders want volgens mij gaan we te moeilijk/te veel denken: die gast die bij je komt wonen krijgt zo'n 30K per jaar. Dan kan die best iets (onofficieel!!!) bijdragen in het huishouden toch qua geld (het lijkt mij dat hij sowieso het verschil MOET betalen wat jij aan huurtoeslag mist)? Het gaat dan alleen om de maanden dat ie bij je woont, de rest van de maanden kun je op de gewone manier weer huurtoeslag krijgen. Dus hem gewoon medebewoner maken, hem minimaal (contant) het bedrag van de huurtoeslag laten betalen, scheelt een hoop gezeik.

edit: rest van de toeslagen is niet in gevaar zolang hij geen toeslagpartner is voor zover dat nog niet gezegd/begrepen is.

fisbel

fisbel schreef:
..............Wellicht is de weg om een melding / kennisgeving onderhuur aan de Belastingdienst toe te sturen. Met daarbij ingesloten het huurcontract en een korte beschrijving van de situatie huur / onderhuur. De belastingdienst zal (waarschijnlijk) met deze melding niets doen en de melding voor kennisgeving aannemen. NB: Er moet een formulier zijn om deze melding aan de Belastingdienst door te geven. Maar dat formulier heb ik niet kunnen vinden.
Species8472 schreef:Er is geen formulier om onderhuurders aan te geven. Kan alleen via het normale papieren aanvraag/wijzigingsformulier of de digitale versies op toeslagen.nl Kwestie van een vinkje zetten. Je MOET het dus aangeven..............
Met het formulier (kennisgeving aan de Belastingdienst) bedoelde ik de kosteloze registratie van onderhandse akten zoals overeenkomsten, brieven, onderhandse akten. Lees hier

mariabreedspleet

Ongelezen bericht door mariabreedspleet »

Helaas per 1-1-2012 wel toeslagpartner waarschijnlijk!

Het partnerbegrip is veranderd in de inkomstenbelasting en ook in de algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (AWIR), waar de zorgtoeslag en huurtoeslag ook onder valt.
Het 6 maanden criterium is vervallen per 1-1-2012. Hiervoor in de plaats is de inschrijving GBA meer leidend. Dit komt voort uit een gewijzigd wetsartikel, genoemd in artikel 5a Algemene Wet Rijksbelastingen (AWR), welke aansluiting zoekt met artikel 1.2 wet Inkomstenbelasting en artikel 3 AWIR.

Basispartnerbegrip art. 5a AWR
• Ongehuwd samenwonenden:
• Op hetzelfde adres GBA ingeschreven;
• Tenzij opname verpleegtehuis
• En notarieel samenlevingscontract

Deel van het jaar partner kwalificeert, ook
partner in delen van dat jaar voor zover op
zelfde adres ingeschreven!!!

Andere voorwaarden
• Wat is vervallen?
- Keuzemogelijkheid
- Gemeenschappelijke huishouding
- Zesmaandvereiste
• Wat is hetzelfde gebleven?
- Inschrijving GBA
- Uitzondering partner

• Wat is nieuw?
I. Verplicht partner als (1-1-2011):
- Samenlevingscontract (5a AWR)
- Samen een kind (erkend)
- Aangemeld als partner voor de pensioenregeling
- Samen eigendom woning
Wijziging 1-1-2012:
- Ingeschreven op hetzelfde adres met minderjarig
kind van ten minste één van hen
- Tegenbewijs in geval van (onder)huur
- Ivm voordeel samengestelde gezinnen

II. Ander begin- en eindmoment
• Inschrijving GBA en in de loop van het
kalenderjaar voldoet aan een van de
voorwaarden
• Eindmoment
• Scheiding van tafel en bed
• Verzoek tot ontbinding van het huwelijk / scheiding
van tafel en bed èn niet meer gezamenlijk
ingeschreven GBA

Wie kwalificeren I?

Wie kwalificeren als partners:
• broer en zus die samenwonen
• echtgenoten die feitelijk gescheiden leven
• ongehuwd samenwonenden waarvan een
van beiden feitelijk nog is gehuwd
• ongehuwd samenwonenden die niet op
hetzelfde adres staan ingeschreven en
• feitelijk wel samenwonen, of
• een notarieel samenlevingscontract hebben

Wie kwalificeren II?

Wie kwalificeren als partners:
• een zogenoemd samengesteld gezin, te
weten vader en zoon van 8 jaar die in een
huis woont met een moeder met haar
dochter van 2 jaar
• X, Y en Z op hetzelfde adres ingeschreven
in GBA. X heeft met Y een kind en Z
aangemeld voor de pensioenregeling

Art. 3 AWIR
• Partnerbegrip aangepast aan dat van de Inkomstenbelasting.
• Duurzaam gescheiden leven vervangen door
echtscheidingsverzoek
• Materiële toets van het voeren van een
gemeenschappelijke huishouding vervalt.

Gesloten