LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toetsen bezwaarprocedure.

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
sacredfour

Toetsen bezwaarprocedure.

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ik heb hier een vraag aan fisbel, over de volgende interessante uitspraak van hem:
Een bezwaar mag van rechtswezen nooit behandeld worden door de inspecteur die verantwoordelijk is geweest voor de aanslag. Het bezwaarschrift moet door een ander worden beoordeelt.
Ik neem aan dat we hier een Amvb aan kunnen verbinden en dat deze regel geldt voor alle overheidsinstanties? Misschien kan fisbel een verwijzing geven naar deze Amvb?
Dit is interessant, omdat dit ons een extra reden geeft om een naam te verbinden aan een beschikking van een overheidsorgaan, iets wat in de praktijk nog wel eens ontbreekt. Als burger moeten we kunnen toetsen dat de wet ook nageleefd wordt. Iets wat we alleen kunnen doen als er een natuurlijk persoon, een mens van vlees en bloed, de beschikking ook ondertekend.

fisbel

Re: Toetsen bezwaarprocedure.

Ongelezen bericht door fisbel »

Artikel 6.2.4. van de Algemene Wet Bestuursrecht 1997 luidt als volgt:

Het horen van de belastingplichtige vindt plaats door een ambtenaar die niet bij de totstandkoming van de beschikking betrokken is geweest. Dit gaat niet zover dat degene die heeft geparafeerd of een collegiale toetsing heeft uitgevoerd, niet mag horen. Met de woorden ’niet bij de totstandkoming van de beschikking betrokken is geweest’ wordt gedoeld op de ambtenaar die met een hoge mate van zelfstandigheid het betreffende besluit heeft voorbereid en over de betrokken casus eerder een oordeel heeft gevormd.
Op verzoek van belanghebbende mag worden gehoord door de oorspronkelijke besluitnemer en kunnen door hem meegebrachte getuigen en deskundigen worden gehoord.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0008847/H ... 24-02-2007
https://www.fiscanet.nl/wet.nsf/0/3DBD0 ... al=2007_01
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -amvb.html

Algemene maatregel van bestuur:
Tegen een algemene maatregel van bestuur kan geen bezwaar worden gemaakt.
Er kan wel bezwaar worden gemaakt tegen:
* een beschikking
* een schriftelijke weigering om een besluit te nemen

Er is geen bezwaar mogelijk tegen verordeningen, beleidsregels, wetten, algemene maatregelen van bestuur, ministeriële regelingen, mondelinge mededelingen en feitelijke handelingen.
http://www.rechtopwmo.nl/inhoud?pid=2703

sacredfour

Fisbel, bedankt voor je antwoord. Als ik het goed begrijp is deze regel (moet de beslissing op zijn bezwaar worden genomen door een andere ambtenaar dan degene die het oorspronkelijke besluit heeft genomen) alleen van toepassing op de hoorzitting, of geld dit ook voor een schriftelijke beslissing op mijn bezwaar?

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

De uitspraak op het bezwaar moet door een andere inspecteur worden gedaan dan de inspecteur die de aanslag heeft opgelegd. Anders is er sprake van een uitspraak die niet rechtsgeldig is.
Lees hier onder bezwaar:

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Wij hebben vorig jaar een schriftelijk bezwaarschrift ingediend over een belastingkwestie op zakelijk gebied. Het schriftelijk bezwaar werd zelfs behandeld door een inspecteur uit een heel andere regio.

sacredfour

Fisbel,
OK, dat is nu allemaal duidelijk. Nogmaals bedankt voor je antwoorden.

sacredfour

Ik heb net een telefoongesprek gehad met een mevrouw van de belastingdienst op hun algemeen nummer. Ik had namelijk een vraag over een brief van de belastingdienst. In deze brief staat:

Heb u vragen over deze brief? Dan kunt u mij bellen op telefoonnummer 0800 0543 Ik ben bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.

De brief is ondertekend:
Namens de directeur
[Naam verwijderd door de Moderator]
Dit is zonder twijfel een automatisch aangemaakte brief en automatisch aangemaakte handtekening. Wat niet weg neemt dat de heer [Naam verwijderd door de Moderator] verantwoordelijk is voor de inhoud van de brief. Denk echter niet dat ik de heer [Naam verwijderd door de Moderator] te spreken krijg!
Mijn conclusie is dat de belastingdienst onwaarheden verkondigd in haar brieven en dus niet meer serieus genomen kan worden.
Laatst gewijzigd door Radar op 26 jan 2015 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

sacredfour schreef:Ik heb net een telefoongesprek gehad met een mevrouw van de belastingdienst op hun algemeen nummer. Ik had namelijk een vraag over een brief van de belastingdienst. In deze brief staat:

Heb u vragen over deze brief? Dan kunt u mij bellen op telefoonnummer 0800 0543 Ik ben bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.

De brief is ondertekend:
Namens de directeur
Dit is zonder twijfel een automatisch aangemaakte brief en automatisch aangemaakte handtekening. Wat niet weg neemt dat de heer ******* verantwoordelijk is voor de inhoud van de brief. Denk echter niet dat ik de heer **** te spreken krijg!
Mijn conclusie is dat de belastingdienst onwaarheden verkondigd in haar brieven en dus niet meer serieus genomen kan worden.
Ik denk dat jij een hoop gebakken lucht zit te verkopen en een keertje moet afdalen in de realiteit.

sacredfour

puma73, als je serieus genomen wil worden op dit forum zal je je beweringen toch eens moeten gaan onderbouwen. Wat is hier dan de gebakken lucht?

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

sacredfour schreef:puma73, als je serieus genomen wil worden op dit forum zal je je beweringen toch eens moeten gaan onderbouwen. Wat is hier dan de gebakken lucht?
Jij begint buiten de normale wereld te leven met reacties zoals jouw bovenstaande reactie.

Gesloten