LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitkering 2015 dubbel aangeven?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
frankvand

Uitkering 2015 dubbel aangeven?

Ongelezen bericht door frankvand »

Anderhalf jaar geleden, tussen oktober en december 2015, was ik een paar maanden werkloos en heb ik via het UWV een uitkering ontvangen. De inkomsten van mijn uitkering heb ik vorig jaar in de Aangifte 2015 aangegeven bij de Belastingdienst.

Gisteren zag ik, bij het invullen van mijn Aangifte 2016, dat daar al automatisch de inkomsten van mijn uitkering in 2015 waren ingevuld. Dit verbaasde me, het zijn inkomsten uit 2015 en ik had ze vorig jaar toch al aangegeven?

Ik heb het UWV gebeld er er werd me uitgelegd dat het inderdaad gaat om een uitkering voor een periode in 2015, maar dat deze 'met terugwerkende kracht' pas op mijn rekening is bijgeschreven, begin januari 2016. Ik heb dit nagekeken en dit klopt inderdaad, half januari 2016 zijn de bedragen voor oktober t/m december 2015 overgemaakt. Inkomsten in 2016 dus. Toch heb ik ze vorig jaar al aangegeven, in de veronderstelling dat het om inkomsten uit 2015 ging. Het was immers een uitkering voor een periode in 2015 en deze inkomsten hoorden daar bij (ik had er werkelijk niet bij stilgestaan dat het bedrag begin januari 2016 was overgemaakt).

Vraag: wat moet ik nu doen?

1) Mijn aangifte 2015 opnieuw doen, aangezien ik daarin heb aangegeven deze uitkering in 2015 ontvangen te hebben terwijl dit 2016 moet zijn? Deze inkomsten dus weglaten uit mijn aangifte 2015? of
2) De inkomsten van deze uitkering weglaten in mijn aangifte 2016, omdat ik ze vorig jaar al heb aangegeven en het anders dubbel is? of
3) Deze inkomsten gewoon nog een keer opgeven in mijn aangifte 2016 en verder niets doen?

kweenie

Re: Uitkering 2015 dubbel aangeven?

Ongelezen bericht door kweenie »

De inkomsten zijn tellen voor het jaar waarin ze zijn toegekend, niet voor het jaar waarover ze zijn berekend. Dus je moet ze uit 2015 weglaten. En correctie over 2015 doen, dus.

frankvand

kweenie schreef:De inkomsten zijn tellen voor het jaar waarin ze zijn toegekend, niet voor het jaar waarover ze zijn berekend. Dus je moet ze uit 2015 weglaten. En correctie over 2015 doen, dus.
Bedankt voor je snelle reactie, leek mij ook de meest logische ( maar wat onhandige) optie. ik ga eens kijken hoe/of ik die aangifte van vorig jaar kan corrigeren.

frankvand

MichielFRL schreef:
frankvand schreef:
kweenie schreef:De inkomsten zijn tellen voor het jaar waarin ze zijn toegekend, niet voor het jaar waarover ze zijn berekend. Dus je moet ze uit 2015 weglaten. En correctie over 2015 doen, dus.
Bedankt voor je snelle reactie, leek mij ook de meest logische ( maar wat onhandige) optie. ik ga eens kijken hoe/of ik die aangifte van vorig jaar kan corrigeren.
Je kan de aangifte 2015 in Mijn Belastingdienst openen, corrigeren en opnieuw verzenden.
Dank!

16again

Ongelezen bericht door 16again »

frankvand schreef:Bedankt voor je snelle reactie, leek mij ook de meest logische ( maar wat onhandige) optie.
Wat is daar logisch aan?
De uitkering betreft een periode van werkeloosheid in 2015 , ik zou het logisch vinden als de uitkering belastingtechnisch ook in dat jaar valt.

Indien je nu weer goed verdient, dan komt de ww bovenop je inkomen , en wordt mogelijk zwaarder belast.

frankvand

16again schreef:
frankvand schreef:Bedankt voor je snelle reactie, leek mij ook de meest logische ( maar wat onhandige) optie.
Wat is daar logisch aan?
De uitkering betreft een periode van werkeloosheid in 2015 , ik zou het logisch vinden als de uitkering belastingtechnisch ook in dat jaar valt.

Indien je nu weer goed verdient, dan komt de ww bovenop je inkomen , en wordt mogelijk zwaarder belast.
Leek voor mij nu het meest logisch, nadat het UWV me er op gewezen had dat het geld was overgemaakt in januari 2016 en het daarom inkomsten in 2016 zijn. Uiteraard, vooraf dacht ik (en leek het me logisch en normaal) dat het inkomsten over het jaar 2015 zijn. En je hebt helemaal gelijk, en dat was ook de voornaamste reden voor mijn vraag op dit forum, dat ik nu zwaarder word belast. Ik heb het hele jaar 2016 inkomen uit werk gehad en nu telt die drie maanden uitkering uit 2015 ook ineens mee. Ik moet na het invullen van mijn Aangifte 2016 een hoop terugbetalen.

Maar ik heb net ook meteen mijn Aangifte 2015 gewijzigd en die uitkering er uit gehaald. Dat zorgt er weer voor dat ik daar wat geld terug ontvang. Het heft elkaar deels op, maar vreemd vind ik het wel dat een uitkering uit 2015 meetelt in belastingjaar 2016.

Gesloten