Mij is toen duidelijk gemaakt dat ik de gewerkte uren moest opgeven wat ik ook keurig heb gedaan en ik heb ook altijd keurig de freelance contracten toegevoegd. Bij het gesprek met de inspecteur werd me duidelijk gemaakt dat ik ook de indirecte uren had moeten opgeven.
Niemand bij het UWV heeft me dat toen ooit verteld plus dat ze me aanmoedigeden om een eigen bedrijf te beginnen.
Het geval wil dat ik precies rond deze tijd ernstig ziek werd ; er was bij mij een tumor in mijn endeldarm geconstateerd. U kunt zich voortstellen dat mijn prioriteiten plots anders kwamen te liggen. Vanuit die situatie heb ik alsnog lijsten over 2005 en 2006 ingevuld met de extra indirecte uren. Ik ben hierin wat conservatief gebleven. Akkoord gegaan met de vaststelling omdat ik meer met mijn ziekte bezig was. Op basis hiervan kreeg ik een naheffing en een boete opgelegd. Dit betaald om er vanaf te zijn en mijn aandacht op mijn ziekte te kunnen richten.
De naheffing heb ik betaald en de boete werd me kwijtgescholden omdat ze zelf erkenden dat ze niet ingegrepen hadden op mijn urenopgaaf.
Nu een jaar later komt de Belastingdienst met een naheffing, Zij zeggen dat ik niet voldoe aan het urencriterium. Van 1225 gezien het aantal uren dat ik aan het UWV heb opgeven. Zij zeggen dat ik onterecht gebruik heb gemaakt van de zelfstandigenaftrek . Ik moet nu dus de correctie van ruim twee keer € 10.000 betalen plus een boete van 25 % wegens grove nalatigheid.
Mijn situatie nu: ik heb meer dan een jaar niet kunnen werken. Gelukkig gaat het met mijn gezondheid goed. Probeer nu ondanks de crisis weer wat opdrachten via mijn oude netwerk binnen te krijgen en heb er ook een paar in het verschiet. Daarnaast ben ik niet verzekerd omdat ik bij mijn vorige werkgever ontslagen ben net 1 dag voordat ik gekeurd zou worden ivm WAO. Met die klacht kon ik me niet verzekeren of alleen tegen een hele hoge maandlast. Mijn vrouw werkt wel en heeft een bescheiden inkomen. Ik had wat spaargeld achter de hand voor onvoorziene situaties dit is bijna op.
Hier spreekt een wanhopig mens. Ik ben aan het eind van mijn latijn dat kunt u zich voor stellen. Ik zie weinig toekomst .