LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verrekenen fietsplan

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Kuster

Verrekenen fietsplan

Ongelezen bericht door Kuster »

Hallo,

Ik heb een vraag over het meest voordeliger verrekenen van het fietsplan.

Zelf dacht ik altijd dat het meest voordeliger was om dit te laten verrekenen met de eindejaarsuitkering of de vakantie uitkering. Je betaalt immers over deze twee bedragen 42% (in mijn geval). Ik dacht zelf trouwens dat het bijzonder tarief altijd 52% was, maar het blijkt het percentage te zijn van jouw hoogste schijf.

Zover is mij alles nog duidelijk.

Nu ging ik, voor de lol, het één en ander proberen. Ik verlaagde niet mijn eindejaarsuitkering, maar mijn bruto loon met € 830 en telde deze later als netto bedrag er weer bij op. Uit mijn berekening hield ik meer over onder aan de streep. Het gaat maar om € 12, dus voor het geld vind ik het niet interessant, maar ik snap niet waarom het is. Ik blijf hoe dan ook altijd belasting betalen over schijf 2, dus altijd 42% (en over € 1.637 (€ 19.645 / 12) 36,25% aan belasting).

Mijn vraag is: Kan het voordeliger zijn om de fiets te verrekenen met het bruto loon en waarom?

Zelf denk ik dat het voordeliger kan zijn en dat het te maken heeft met de loonheffing.

Indien ik trouwens ergens een denkfout maak, wijs mij dan daar op. Ik probeer altijd de dingen te snappen en te begrijpen.

Edit:
Een richting insturen mag ook. Dan heb ik weer iets meer handvatten om het te begrijpen.

kweenie

Re: Verrekenen fietsplan

Ongelezen bericht door kweenie »

Maakt in principe niet uit. De belasting die wordt ingehouden is een voorheffing op de definitieve belastingen. Die wordt berekend over je totale jaarloon. Daarvoor maakt het niet uit of er nu een lagere vakantieuitkering bij zit of een keer een lager maandbedrag, het totale loon is in beide gevallen gelijk.

Wat nog wel kan uitmaken is als er in de arbeidsvoorwaarden iets is geregeld over de invloed van deze kosten. bijvoorbeeld als je pensioengevend loon hierdoor lager zou worden in een van beide situaties. Of als je vakantiegeld/dertiende maand zou worden berekend over het lagere loon, als je het vanuit je normale loon zou betalen. Maar ik denk niet dat zulke dingen het geval zijn.

Kuster

Re: Verrekenen fietsplan

Ongelezen bericht door Kuster »

Bedankt voor je reactie. Het verbaast mij wel dat het niks scheelt. Dat had ik niet verwacht.

Gesloten