LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verschil met vorig jaar vwb teruggave

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
HELPAT

Verschil met vorig jaar vwb teruggave

Ongelezen bericht door HELPAT »

Ik heb altijd mijn aangiftes zelf ingevuld zonder problemen en tevens 2 jaar geleden geselecteerd voor uitgebreide controle hetgeen allemaal netjes was ingevuld.
Echter dit jaar wederom voor 2015 de aangifte ook ingevuld en ik constateer een vreemd verschil met vorig jaar, zie:

Vorig jaar, bij het punt verdelen:
aftrek eigen woning
9808 (2014) 9755 (2015)

zorgkosten
281 (2014) 1037 (2015)

Bij 2014 zet ik alles neer als mijn deel....mijn partner krijgt over de 1000 euro terug en ik zelf bijna 300

Bij de huidige aangifte vul ik dezelfde verdeling weer in....mijn partner krijgt bijna 65 terug en ik zelf bijna 365.....

Hoe kan het zijn dat hier zo'n groot verschil in zit of doe ik nu ineens iets verkeerds??
Als ik anders ga verdelen is dit alleen maar negatief.

Nu heb ik geprobeerd apart in te vullen......echter nu ook 1 vraag....moet ik bij voorlopige aanslag (hypotheekrente) dit ook bij beide invullen of maar bij 1 van de 2??? Zou dit een positievere uitslag kunnen geven of sla ik nu de plank mis???

Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen...BEDANKT ALVAST!

kweenie

Re: Verschil met vorig jaar vwb teruggave

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat je nu terugkrijgt hangt ook af van hoeveel je vanwege de voorlopige aangifte gedurende het jaar al hebt ontvangen. Als je verwacht dat je ongeveer 10.000 aftrek hebt, dan heb je gedurende het jaar misschien 4.000 euro terug gekregen. Maar als je dan. maar 3.000 door het jaar heen hebt ontvangen, dan zul je bij de definitieve aangifte dus nog 1000 extra terugkrijgen. En andersom.

De voorlopige aanslag moet je invullen bij degene die het heeft aangevraagd.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

De voorlopige aanslag 2016 vult diegene in die het hoogste inkomen heeft. Alleen daar moeten de aftrekbare lasten worden ingevuld. Eind afrekening vindt plaats na het invullen van de IB 2016 komend jaar.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Jantje7 schreef:De voorlopige aanslag 2016 vult diegene in die het hoogste inkomen heeft. Alleen daar moeten de aftrekbare lasten worden ingevuld. Eind afrekening vindt plaats na het invullen van de IB 2016 komend jaar.
Het gaat over de aangifte 2015 ten opzichte van 2016.

tijger1

Uiteraard moet u de voorlopige aanslag met de al ontvangen belasting maar één keer invullen bij de naam die op de aanslag vermeld staat.

Of u samen aangifte doet of apart moet geen verschil maken. Is er wel verschil dan doet u iets fout.

Misschien was de voorlopige aanslag veel hoger en vergeet niet dat de loonheffingskorting wordt afgetopt boven een bepaald inkomen.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

HELPAT schreef:
Nu heb ik geprobeerd apart in te vullen......echter nu ook 1 vraag....moet ik bij voorlopige aanslag (hypotheekrente) dit ook bij beide invullen of maar bij 1 van de 2??? Zou dit een positievere uitslag kunnen geven of sla ik nu de plank mis???
@tijger1
Nu een voorlopige aanslag 2015 invullen?

tijger1

@jantje7

Ja die voorlopige aanslag die de Ts gehad heeft, moet hij invullen, meestal staat het er al, op zijn aangifte.

Gesloten