LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
d.reneerkens
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 sep 2012 14:06

Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door d.reneerkens »

Hallo,

wij hadden ook een beschikking ontvangen om maar liefst 11780 euro terug te betalen. Wij hebben hier een bezwaar op ingediend omdat we wel gebruik hadden gemaakt van gastouderopvang.

Nu bijna 1,5 jaar later verklaart de belastingdienst ons bezwaar ongegrond. De reden is dat we de maandelijkse bijdrage terug geschonken hebben gekregen per maand. Dit hebben we toen gedaan op advies van het gastouderbureau.

Als ik het terug ga berekenen heb ik wel per maand een eigen bijdrage gehad. Het zijn wel maar € 0,003 cent per maand. Belastingdienst geeft aan dat we helemaal geen eigen bijdrage hebben gehad. Zij geven aan dat we meer hadden ontvangen dan dat ik daadwerkelijk had ontvangen op mijn rekening. Dit maakt ook dat verschil van € 0,003 cent per maand. Dit kan ik aantonen met rekeningafschriften. Ze geven nu aan dat ik alleen nog bezwaar kan maken via de rechtbank.

Wij hebben dit toen uit handen gegeven aan een gastouderbureau. Wij waren in de veronderstelling dat we het via deze weg goed geregeld hadden. Roodkapje had ons erop moeten wijzen dat de Belasting dienst niet akkoord zou gaan met de manier van schenking. Dit hadden ze niet gedaan, ze juichen het alleen maar toe. Nu willen we via de rechtsbijstand het gastouderbureau aansprakelijk gaan stellen. Iemand dit toevallig al gedaan?

Is het zinvol om in beroep te gaan bij de rechtbank? Je betaald dan wel de griffiekosten. Als je dan je gelijk krijgt dan krijg je de griffiekosten terug, maar ik lees overal dat de Belastingdienst dan in hoger beroep gaat en je er niet tegenop kunt als je deze kosten zelf moet betalen.

Is bij iemand het beroep/situatie al afgesloten? Hoe zijn de ervaringen? Heeft iemand tips?

€ 11780,- is een hoop geld. Ik vraag me af hoe we dit moeten gaan terugbetalen. We zijn een gezin met 3 kinderen en een normaal inkomen. We hebben eerder al een betalingsregeling van € 491,- per maand ontvangen. Dit was de regeling voordat wij in bezwaar gingen. Dit kan ik van zijn leven niet betalen per maand. Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

Groetjes Dave

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door grun »

d.reneerkens schreef:Is het zinvol om in beroep te gaan bij de rechtbank? Je betaald dan wel de griffiekosten. Als je dan je gelijk krijgt dan krijg je de griffiekosten terug, maar ik lees overal dat de Belastingdienst dan in hoger beroep gaat en je er niet tegenop kunt als je deze kosten zelf moet betalen.
Dat van die griffiekosten klopt maar zo hoog zijn die niet, dat zou ik in ieder geval proberen. Het is ook helemaal niet gezegd dat de belastingen standaard altijd in hoger beroep gaat, dat hangt van de uitspraak en vooral van de motivatie af.

Het gaat erom dat je je zaak goed helder op papier krijgt, op een zakelijke manier, in een chronologische volgorde en zonder emoties. Dat gaat je prima af, als je net zo schrijft als je bericht hier. De rechtszaak zelf stelt niks voor, de rechter stelt je gewoon een aantal vragen en aan de belastinginspecteur. Je hebt dan nog geen advocaat nodig. Ik heb dat wel eens gedaan, en de belastingen ging toen niet in hoger beroep.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door ruud_a »

vogels schreef:
De reden is dat we de maandelijkse bijdrage terug geschonken hebben gekregen per maand.
Wat bedoel je daar mee?

het klinkt naar iemand die zijn kinderen gratis heeft ondergebracht via een gastouderbureau en een gastouderbureau dat zijn zakken heeft gevuld van ons belastinggeld
ik heb het stille vermoeden dat we geen medelijden hoeven te hebben

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Ik snap het inderdaad ook niet, terwijl ik zelf net gestopt ben na jaren lang gastouder geweest te zijn.. Kunt u het wat beter uitleggen?
Liet u uw kot op de rekening van het gastouderbureau storten?

Een eigen bijdrage van 0,003 euro per maand, wordt in NL afgerond op een bijdrage van 0,00 euro per maand. Dat klopt inderdaad zeker niet!!! En dit had u mijn inziens ook van te voren moeten weten.
Ik ben dan ook bang dat u inderdaad dat geld terug dient te betalen aan de belastingdienst.

Verder zou ik even uitzoeken of u daadwerkelijk griffie kosten dient te betalen wanneer u het via uw rechtsbijstand gooit. Ik hoef dat namelijk niet te betalen.
Maar ik denk dat een rechtszaak niets wordt.
Aangezien u zelf al aangeeft griffie kosten te moeten betalen, ga ik er van uit dat uw rechtsbijstand er ook geen zaak in zag.

Hier vind u een GGD rapport van 1 van de vestigingen (ze blijken meerdere vestigingen te hebben):
http://www.ggdgelre-ijssel.nl/GetDocume ... 0938576349

Er wordt uitgegaan van een gemiddeld aantal opvanguren per
maand. De gast- of vraagouder geeft eventuele wijzigingen in opvanguren en/of nader in rekening
te brengen incidentele uren door. Roodkapje verstuurd na afloop van het kalenderjaar een
jaaropgaaf.

Mogelijk is het hierbij ook mis gegaan bij u? Dat u minder uren als gemiddeld heeft afgenomen, waardoor u ook te veel kinderopvang toeslag verkregen heeft?
Ook in dit geval had u van te voren kunnen weten dat u terug zou moeten gaan betalen.

Het GGD rapport ziet er overigens (bijna) perfect uit! De meeste gob's hebben niet alles zo goed op een rijtje in een rapport van de GGD..

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Of beroep zinvol is... ik vermoed van niet. Er is al eerder een uitspraak geweest van Rechtbank Rotterdam in een vergelijkbare Roodkapje zaak, zie
http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BW4755

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Ik denk dat ik hem al snap... Ik denk dat TS (vraagouder) meer uren heeft laten schrijven voor de opvang, dan dat de daadwerkelijke opvang geweest is. Hierdoor krijgt TS meer kinderopvangtoeslag. TS heeft hierop de gastouder geld terug laten storten naar TS, zodat dit de eigen bijdrage van TS terug zal brengen naar 0.
Een andere mogelijkheid is dat de gastouder het deel van de eigenbijdrage van TS terug gestort heeft zonder dat er extra uren gerekend werden. Ook dit zou de eigen bijdrage van TS terug brengen naar 0.

Dit noemt men fraude en fraude is wel degelijk strafbaar. Mijn inziens mag u blij zijn dat U niet vervolgt wordt en dat de belastingdienst 'slechts' de volledige kinderopvangtoeslag retour vraagt omdat u niet aan de voorwaarden van de kinderopvangtoeslag heeft kunnen voldoen!!

Dus nee, een rechtszaak zal in dit geval niets uithalen. Ook niet naar het gastouderbureau toe, tenzij er in uw contract met het gastouderbureau staat dat deze constructie toegepast zal worden en dat u daarmee alsnog recht op uw kinderopvangtoeslag heeft.
Echter, ik lees ook berichten over gob Roodkapje dat men kosten ging verhalen op de gastouder. Hoewel ze de kosten niet mogen verhalen op de gastouder, gaat het bij Roodkapje vaak niet om een 'echte' gastouder, maar om een familie lid van de vraagouder. De vraag is of u uw band met uw familielid wel op de proef wilt stellen.

Daar buiten vind ik het ronduit schandalig dat een familielid geld vraagt om op een kind van de familie te passen!!
Laat staan wat ik van deze hele constructie vind..

d.reneerkens
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 sep 2012 14:06

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door d.reneerkens »

fraudeurs zijn we totaal niet. We hebben met alle goede bedoelingen het gastouderbureau ingeschakeld om alles goed te regelen. Daarnaast hebben we hun adviezen opgevolgd.

We moesten maandelijks een bedrag betalen aan het gastouderbureau voor de administratie. Het bureau heeft het zo verwerkt dat deze kosten verminderd werden op het bedrag dat de gastouder zou ontvangen en wij deze kosten terug geschonken kregen. Zo werd het ons voorgeschoteld en wij hadden er alle vertrouwen in dat we het juiste pad bewandelde.

Het is belachelijk dat we als oplichters worden neergezet terwijl dit totaal niet zo is en we het zo goed mogelijk wilde regelen.

Grtjs Dave

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door jermen2 »

Maar met zo'n constructie moet er bij jullie toch wel een lampje zijn gaan branden dat er iets niet klopte? Je krijgt geld van de overheid om een deel kinderopvang te betalen en krijgt daar dan een deel van terug??? Je kan niet alles op het gastouderbureau afschuiven jullie vonden het toen der tijd schijnbaar ook wel lekker dat extra geld en hebben niet de moeite genomen om eens verder te informeren.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door crazyme »

Met als gevolg dat dit soort regelingen worden opgeheven en hardwerkende mensen die de toeslag niet kunnen missen de dupe kunnen worden.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door Nicky_The »

d.reneerkens schreef:fraudeurs zijn we totaal niet. We hebben met alle goede bedoelingen het gastouderbureau ingeschakeld om alles goed te regelen. Daarnaast hebben we hun adviezen opgevolgd.

We moesten maandelijks een bedrag betalen aan het gastouderbureau voor de administratie. Het bureau heeft het zo verwerkt dat deze kosten verminderd werden op het bedrag dat de gastouder zou ontvangen en wij deze kosten terug geschonken kregen. Zo werd het ons voorgeschoteld en wij hadden er alle vertrouwen in dat we het juiste pad bewandelde.

Het is belachelijk dat we als oplichters worden neergezet terwijl dit totaal niet zo is en we het zo goed mogelijk wilde regelen.

Grtjs Dave
U heeft zich in die 1,5 jaar tijd nooit afgevraagd waarom u niet hoefte te betalen voor de opvang van uw 3 kinderen?
U heeft zich in die 1,5 jaar tijd nooit afgevraagd waarom u "schenkingen" ontving?
U heeft zich in die 1,5 jaar tijd nooit afgevraagd waarom andere ouders om u heen de kinderopvang niet meer konden betalen?
U heeft zich in die 1,5 jaar tijd nooit afgevraagd waarom de kinderdagverblijven en gastouders leeg lopen en waarom gastouderburo's en kinderdagverblijven failliet gaan omdat ouders massaal hun kinderen weg haalden?
U heeft nooit een berekening voor de hoogte van uw kinderopvangtoeslag gedaan? Ook niet voordat u opzoek ging naar een gastouder of toen de overheid aankondigde minder kinderopvangtoeslag aan te vragen?
U heeft zich nooit verdiept in de belastingdienst en hun kinderopvangtoeslag?
U heeft nooit op het journaal of in de krant gehoord/gelezen dat ouders meer voor de opvang moesten (gaan) betalen en de link gelegt dat u nogsteeds 0,00 euro betaalde?

Als u alle vragen met 'nee' kunt beantwoorden, is dit wel erg opmerkelijk te noemen..
Als u in ieder geval 1 vraag met 'ja' kunt beantwoorden, had u zelf wel degelijk door dat het niet klopte..

Heeft u zwart op wit staan met handtekeningen van het gastouderbureau, dat zij dit aan u voorgeschoteld hebben EN dat u evengoed recht op de kinderopvangtoeslag zou hebben? Zo niet, dan maakt u geen kans. Zo wel, dan zou ik het gastouderbureau aansprakelijk stellen, al hebben ze zichzelf vaak voor 200% ingedekt..
Ik zie het voor u dan ook heel somber in en ik ben bang dat u wel degelijk geld terug dient te betalen aan de belastingdienst.

BTW: Ik zeg niet dat jullie oplichters zijn, ik zeg wel dat er gefraudeerd is.

De normale gang bij de gastouderopvang is dat u een tarief betaald voor de gastouder en een tarief voor het gastouderbureau. Daarnaast krijgt u op uw eigen rekening de kinderopvantoeslag rechtstreeks van de belastingdienst gestort.
U behoort dus verder niets terug gestort te krijgen op uw rekening.. U behoort geen "schenkingen" te krijgen..
Het gastouderbureau int zowel hun kosten als de kosten van de gastouder bij u en stort het deel van de gastouder door naar de gastouder.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Wordt het niet eens tijd dat deze hele belachelijke gedrochtelijke regeling wordt afgeschaft? Geen wonder dat er mensen zijn die gaan frauderen. Geen wonder dat er mensen zijn die het niet meer snappen. Het is gewoon rondpompen van gemeenschapsgeld, want werkende ouders die hun kinderen in de opvang doen betalen immers zelf via hun belasting ook weer mee?
Het is al treurig genoeg dat er zoveel geld nodig is voor die opvang, laat staan nu zelfs gewoon 'oma' niet meer mag oppassen zonder vergunning.
Kinderbijslag, kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag... Het zou beter zijn als de salarissen weer zodanig werden, dat partners beiden niet full time hoefden te werken. Konden ze gewoon samen voor de kinders zorgen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door bprosman »

//Offtopic.
Ondanks dat ik geen Freek (de Jonge) fan ben had hij gisteravond toch wel de rake opmerking "Als je kinderen krijgt zorg er dan ook zelf voor !" en dat voor een linksmensch :wink:
Het zou beter zijn als de salarissen weer zodanig werden, dat partners beiden niet full time hoefden te werken. Konden ze gewoon samen voor de kinders zorgen.
Of een iets kleiner huis ?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door sjoegel »

Mee eens. Afschaffen die onzin. Rondpompen van geld. Oma kan best oppassen wanneer je wilt werken. Zie dat ouwe mens ook eens. Voor de sociale banden binnen de familie zal het beter zijn.

Denk eerst drie keer na voor je kinderen "neemt". Zorg dat je dan ook al opvang hebt voor wanneer je als moeder zonodig moet werken. Sorry dit klinkt vrouwonvriendelijk dat is niet de bedoeling.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Ik kan me hier ook over opwinden hoor

Als je toch leest (niet alleen in dit topic) hoeveel geld er door de overheid wordt/werd uitgekeerd om gewoon op je kleinkinderen te passen..is gewoon belachelijk! En dan vinden mensen het nog gek dat je alles moet terug betalen.

TS, U heeft mischien niet bewust gefraudeerd, maar u snapt toch ook wel dat als u niets hoeft te betalen voor de kinderopvang dat er iets niets klopt??

Bovendien hoe is nu het hele verhaal? hoe kan het dat u niets hebt hoeven te betalen 1.5 jaar lang voor 3 kids? Zijn er meer uren gedeclareerd dat er daadwerkelijk opgevangen, hoe zat de contructie in elkaar???

Het zou u sieren als u nog zou reageren

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Altijd makkelijk om de werkende ouders ( met name moeders?) de schuld te geven van het hele gebeuren.
Van alle kanten werd het gestimuleerd dat moeders blijven of gaan werken, in het kader van de broek ophouden, geen gat in cv enz..
Tig keer op vakantie, elke 2 jaar een andere auto, groot huis wordt altijd wel leuk aangehaald, hoe zwaar telt dit mee, vraag ik me vaak af, of is het 'hoe vaker je het zegt, hoe meer waar het is?'
De regeling dat oppassende oma's na het behalen van een 'oppasdiploma' hier geld mee konden verdienen, hebben de ouders en ook de oma's niet bedacht.
Gezien de huidig werk/woon/leefsituatie van Nederland, lijkt het misschien niet eens zo gek om per gezin 1 kostwinner te hebben en 1 thuisblijver voor de kinderen, verzorging (schoon)ouders, vrijwilligerswerk in de zorg/op school enz. Dan komen/blijven er banen voor de 50+er - 67jr, de schoolverlater ..

:wink:

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Miepje1 schreef:Het zou beter zijn als de salarissen weer zodanig werden, dat partners beiden niet full time hoefden te werken. Konden ze gewoon samen voor de kinders zorgen.
Jolijn, even lezen! Ik geef geen 'werkende moeders' de schuld. Vind ik sowieso al een raar begrip. Moeder zijn is al een full time baan (die ik niet zou willen hebben) en de tijd dat vrouwen alleen voor het geld voor extra vakanties werkten ligt ook al even achter ons?
Vrouwen hebben net zo veel recht op werk als mannen. Laat dat duidelijk zijn.
Maar als twee mensen besluiten kinderen te krijgen moet het niet zo zijn dat ze voornamelijk op kosten van de gemeenschap de kinderen naar de opvang brengen.
De salarissen, zei ik dus, moeten zodanig zijn dat BEIDE ouders wat minder kunnen gaan werken. Om zo de taken eerlijk te verdelen.
Mijn moeder werd in 1957 nog automatisch uit haar goede baan ontslagen omdat ze ging trouwen. De dag na haar trouwen werden de spullen thuisbezorgd zodat ze thuis kon doorwerken...
Dat heeft ze dus gedaan tijdens de eerste 12 jaar, toen ik en mijn broers arriveerden. Hierna is zij weer buitenshuis gaan werken en wij vonden het prima! Maar zij werkte wel part time omdat mijn vader dat niet kon. Op zaterdag echter zorgde mijn vader voor ons, had moeder wat rust.
Zo ging het toen en ik zie niet in waarom dat niet weer zo zou kunnen. Ook andersom! Ik ken mensen waarbij de rollen anders zijn verdeeld en daar gaat het ook.

Cruciaal is dat je als je zélf kinderen krijgt, je er ook zélf maar voor moet zorgen. Of zorgen dat er voor gezorgd wordt.
Dus: die hele regeling moet op de schop. Eenvoudiger en niet zo fraudegevoelig.

Postbus 45
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 aug 2012 19:10

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door Postbus 45 »

En de kinderbijslag moet ook afgeschaft worden want dat geld gaat ook op in het normale huishouden. Net zoals de wegenbelasting bij voorbeeld in de pot Algemene middelen verdwijnt.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Postbus 45 schreef:En de kinderbijslag moet ook afgeschaft worden want dat geld gaat ook op in het normale huishouden. Net zoals de wegenbelasting bij voorbeeld in de pot Algemene middelen verdwijnt.
Dan mag je daar de hondenbelasting ook wel bij op tellen..

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door sephora30 »

En de kinderbijslag moet ook afgeschaft worden want dat geld gaat ook op in het normale huishouden.

:shock:
Daar is het toch ook voor bedoeld of hoeven kinderen niet te eten, schone kleren te dragen, te douchen enz enz. Dacht je dat het bedoelt was als spaarpotje ofzo :roll:

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door Nicky_The »

sephora30 schreef:En de kinderbijslag moet ook afgeschaft worden want dat geld gaat ook op in het normale huishouden.

:shock:
Daar is het toch ook voor bedoeld of hoeven kinderen niet te eten, schone kleren te dragen, te douchen enz enz. Dacht je dat het bedoelt was als spaarpotje ofzo :roll:
Laat die ouders dat lekker zelf betalen..

Gesloten