LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraagje over IB aangifte als echtgenoot elders woont

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
mevrouwvlinder

Vraagje over IB aangifte als echtgenoot elders woont

Ongelezen bericht door mevrouwvlinder »

hallo
ik heb een vraag.
Mijn man woont sinds begin dit jaar in een beschermde woonvorm. We blijven wel gehuwd, en hij is ingeschreven op het adres waar hij nu woont. Ik woon dus alleen nu. Hij ontvangt nu een "alleenstaanden" AOW...(hij is 65+)
Ik ontvang nu hij elders woont wel huurtoeslag, vorig jaar niet meer, omdat ons gezamenlijk inkomen net te hoog was, na verlaging van de drempel (ca. 30.000)
Ik heb elk jaar samen aangifte IB gedaan.
Nu vraag ik me af hoe dat volgend jaar moet. Ik regel al die jaren de financien, omdat mijn man dat niet kan.
Moet ik nu voor ons elk apart aangifte doen, of kan het toch nog samen? Zonder consequenties voor de huur- en zorgtoeslag?
Ik ben benieuwd.
Groet
Ineke

fisbel

Re: Vraagje over IB aangifte als echtgenoot elders woont

Ongelezen bericht door fisbel »

Algemeen: Voor gehuwden waarvan de partner in het verzorgings/verpleegtehuis woont, is er tav de AOW een administratieve keuzemogelijkheid: of men kan kiezen voor gehuwd of men kan kiezen voor 'ongehuwd' / alleenstaand. Deze keuze is in principe onherroepelijk en heeft allerlei belastingtechnische consequenties tav inkomen, kortingen en toeslagen. Maar ook bijvoorbeeld tav de eigen bijdrage die aan het CAK is verschuldigd (hoge / lage bijdrage van bewoner verzorgings/verpleegtehuis). Voor de thuisbewoner kunnen er consequenties zijn tav de eigen bijdrage die verschuldigd is als er huishoudelijke hulp of thuiszorg is. Een overzicht van de consequenties, is te lezen in de leidraad: wel of geen gehuwden AOW van de ANBO. Lees hier
NB: de leidraad is sinds 2008 helaas nog niet aangepast.

Kennelijk heeft u de keus voor de alleenstaande AOW van uw man al gemaakt of misschien heeft u geen keus gehad; een beschermde woonvorm is tenslotte wat anders dan een verzorgings- of verpleegtehuis.
NB: de AOW voor alleenstaanden is begin 2011 ingegaan. Vanaf de datum dat uw man de alleenstaanden-AOW ontvangt, geldt voor u beiden de 'ongehuwde' status. Belastingjaar 2011: U geeft in de aangifte op de vraag naar uw persoonlijke situatie aan: een deel van 2011 gehuwd. Op de vraag voor uw man: had u recht op een AOW voor alleenstaanden is de situatie per 31 december belastingjaar 2011 bepalend. Antwoord in deze situatie dus: ja. De alleenstaande ouderenkorting bedraagt voor 2011 € 421. Voor 2011 kunt u overigens nog gewoon kiezen voor (voljaars)fiscaal partnerschap (aan te raden).

Voor belastingjaar 2012 is de situatie anders. U heeft geen keus en u moet dan gescheiden aangifte doen. Dit omdat uw man gedurende een volledig jaar een AOW voor alleenstaanden zal hebben ontvangen.De alleenstaanden-AOW is gekoppeld aan de aangifte voor alleenstaanden met daarin opgenomen de vraag naar de alleenstaande ouderenkorting.
NB: het begrip 'ongehuwd' wordt vaak als emotioneel belastend ervaren. Realiseert u zich dat u in werkelijkheid gewoon gehuwd blijft. De 'ongehuwde' status is louter administratief.

Tav de toeslagen dienen er aanpassingen te komen per datum van opname beschermde woonvorm. Als u de aanvrager bent van de zorgtoeslag dient er een wijziging zorgtoeslag ingediend te worden. U bent niet langer toeslagpartners van elkaar. Uw toeslagpartner (waarschijnlijk uw man) moet als toeslagpartner geschrapt worden. Gezien zijn inkomen is er voor uw man een zelfstandig recht op zorgtoeslag miv datum inschrijving beschermde woonvorm. De zorgtoeslag moet wel aangevraagd worden. NB: op de vraag: Hebt u per .... 2011 een echtgenoot of geregistreerd partner antwoordt u met: nee. De toeslagpartner wordt er zo automatisch afgehaald. Als uw man de aanvrager is, geldt hetzelfde verhaal.
Voor de huurtoeslag geldt dat u die als alleenstaande aanvraagt miv de datum dat uw man is ingeschreven in de beschermde woonvorm. Uitsluitend uw inkomen (op jaarbasis) telt.

mevrouwvlinder

Re: Vraagje over IB aangifte als echtgenoot elders woont

Ongelezen bericht door mevrouwvlinder »

Ontzettend bedankt voor deze duidelijke en uitgebreide reaktie! Hier heb ik tenminste wat aan!!
Het verhaal van de toeslagen had ik zelf al geregeld.
groet
Ineke

Gesloten