LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wajong

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Halow87

Wajong

Ongelezen bericht door Halow87 »

Hallo ik heb vraag ik hoop dat iemand mij kan helpen...

Ik heb sinds 2010 een wajong uitkering. Over de periode 2008-2010 heb ik een bedrag gekregen met terugwerkende kracht. Dit bedrag heb ik gekregen ergens in 2010.

Nu heb ik een aanslag gekregen van de belasting over de periode van 2010. Dat bedrag in 2010 is blijkbaar bruto aan mij overgemaakt. Ik vraag mij af hoe is dit mogelijk?.

Toen de tijd ik dit bedrag kreeg, was ik echt niet bezig met of er wel of niet genoeg belasting vanaf gegaan was. Als dit nog een keer zou gebeuren zou ik er wel beter op letten. Maar ik heb ook niet zoveel verstand van belastingen...

Het verzamelinkomen was blijkbaar ook niet goed opgegeven in 2010. Dus ik moet eerst nog het bedrag afwachten. Maar dit gaat me zeker geld kosten. En het is best een hoog bedrag wat ik toen gekregen heb...

Kan ik hier nog iets aan doen? Of wordt het waarschijnlijk gewoon betalen? Ik vind het wel een rare mentaliteit maar ja.

groetjes

stap50per

Re: Wajong

Ongelezen bericht door stap50per »

dit is heel vervelend
en hoe het zit weet ik niet
maar er wordt door mijn bel.adviseur altijd verteld
als je belasting terug moet betalen ..heb je het ooit ten onrechte ontvangen al dan niet door je eigen schuld

Halow87

Hoi,

Dank je wel voor je reactie.

Ja ik vind het wel raar. De ziektewet was er wel vanaf gehaald. Maar blijkbaar geen belasting.
Dit is eigenlijk een bedrag wat ik nog tegoed had vanaf 2008. Dus eigenlijk zou ik dit bedrag al gehad moeten hebben in 2008/2009. Maar dan maandelijks. Nu kreeg ik het in één keer. Daarom heet het terugwerkende kracht.

Volgens de wettelijke regeltjes had ik dus al recht op een wajong in 2008. Had ik die toen al gehad, dan was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest. Ik betaal nu ook gewoon standaard belasting iedere maand.

Waarom dan bij terugwerkende kracht het bruto bedrag overmaken? Dat is toch raar? Bij een wajong uitkering ga je er toch vanuit dat je het netto bedrag zult krijgen, en daar verder niets meer aan hoeft te doen.

Dit is even hoe ik hardop denk dan. Eerst het bedrag maar even afwachten. Maar ik heb het zelf al uitgerekend met het programma van de belastingdienst. Dus ja het zit er wel in dat ik het terug moet gaan betalen..

Misschien dat iemand hier nog een aanvulling op heeft?

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Heb je geen Wajong-overzicht/bankafschrift uit 2010 zodat je het bedrag kan checken?

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Ga met je gegeven naar het belastingkantoor en laat je helpen met het invullen van een middellingsaangifte over 2008/2009/2010. Mocht het verschil meer als € 480,- zijn dit insturen. Dit kan tot 36 maanden na het laatste middellings jaar. Zo betaalt u het exacte belasting bedrag.

Jantje

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Waneer heb je de WAjong aangevraagd en hoe komt het dat
je die met terugwerkende kracht hebt terug gekregen van de jaren daarvoor ?

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Chocomelk schreef:Waneer heb je de WAjong aangevraagd en hoe komt het dat
Deze vraag leidt af van het antwoord waarom TS vraagt.
De Wajong is aangevraagd omdat er vanaf 2008 recht is op een WAO-inkomen voor jongeren. In 2010 werd pas positief op de aanvraag beslist.

Jantje7: Middeling levert hier naar alle waarschijnlijkheid niets op. Tenzij er vóór 2010 in een jaar geen of nauwelijks inkomen was. Desalniettemin: even uittesten voor alle zekerheid. Zie:
http://www.berekenhet.nl/modules/werken ... -box1.html Handleiding: Drie inkomens invullen is voldoende. Het resultaat is direct zichtbaar. De grens is overigens € 545.

De gang van zaken wordt door TS en beantwoorders niet helder neergezet. In 2010 is er een (grote) nabetaling geweest. Over deze nabetaling is ongetwijfeld belasting ingehouden, maar wellicht te weinig. Als er in dat jaar ook nog een tweede inkomen is geweest, is er door cumulatie van inkomens (opstapeling) achteraf meer belasting verschuldigd. Er is immers ingehouden in belastingschijf 1, terwijl een deel van het inkomen in schijf 2, 3 of 4 terechtkomt. Met een hoger belastingpercentage. Als er dan ook nog eens onterecht loonheffingskorting is toegepast, zijn de (belasting)rapen gaar.
Bijbetalen, onontkoombaar.

Het enige wat eventueel nog te repareren is is huurtoeslag die terugbetaald moet worden door het hogere inkomen. Men kan verzoeken de nabetaling als bijzonder inkomen voor de huurtoeslag te zien. Hierdoor wordt de nabetaling niet meegenomen in het toetsingsinkomen 2010 voor de huurtoeslag.
Lees hier - tweede aandachtspuntje

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

fisbel schreef:
Chocomelk schreef:Waneer heb je de WAjong aangevraagd en hoe komt het dat
Deze vraag leidt af van het antwoord waarom TS vraagt.
De Wajong is aangevraagd omdat er vanaf 2008 recht is op een WAO-inkomen voor jongeren. In 2010 werd pas positief op de aanvraag beslist.
Een WAjong word namelijk niet meer met terugwerkende kracht uitbetaald daarom
mijn vraag Fisbel.

Halow87

Hallo,

Zeer bedankt voor jullie reacties.
Middeling zou ik nog eens moeten bekijken. Maar zoveel zal dat niet gaan worden denk ik. Maar het is natuurlijk het proberen waard..

@ fisbel

Ik denk dat ik het inderdaad begin te begrijpen. Het totale bedrag wat ik gekregen heb in 2010 valt in belastingschijf 2. Dus dan zal ik 5 % extra terug moeten gaan betalen..

Er is wel loonheffing toegepast over het jaar 2010. Maar dat is over het standaardloon wat ik gekregen heb over 2010... Ik heb niet bijgewerkt of zo.

Ik heb geen huurtoeslag. Nooit gekregen. Heb ik ook geen recht op.

@ chocomelk. Dat geldt alleen voor de nieuwe regeling. En ik val nog onder de oude regeling..

Nogmaals bedankt voor je verhelderende reactie fisbel.

groetjes

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

@Halow87:
Ik moet u nog even teleurstellen. Het verschil in 2010 tussen schijf 1 en schijf 2 is niet 5% maar 8,5%
In 2013 is het verschil tussen schijf 1 en schijf 2 verkleind en 5% geworden (schijf 1 - 37% / schijf 2 - 42%)

U viel in 2010 inderdaad nog in de 'oude' regeling. Wajong kon toen nog met terugwerkende kracht worden verkregen.

Halow87

Ja het is niet anders. Als het het bedrag wordt wat ik in me hoofd heb, kom ik daar wel weer overheen.

Het is even vervelend, maar dat weten we dan weer voor de volgende keer..

Dank je wel, voor je reactie.

groetjes

jeani

Ongelezen bericht door jeani »

sinds wanneer betaal je over de wajong belasting?? wat je bruto krijgt heb je netto!! je betaalt hier over geen belasting! hier wel bij mijn dochter gaat niks af aan de belastingen en haar school genoten ook niet???

rollertje

Ongelezen bericht door rollertje »

Ook over de WAJONG moet je belasting betalen. Wanneer de uitkering lager is dan ongeveer € 6.000 bruto per jaar moet je net zoveel of minder belasting betalen als je recht hebt op algemene heffingskorting. Je komt dan uiteindelijk op € 0 te betalen belasting.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Halow87 schreef:Kan ik hier nog iets aan doen? Of wordt het waarschijnlijk gewoon betalen?
Ik zou betalen. In de tussentijd wel middeling bij de belastingsdienst aanvragen, zodat je gemiddelde jaarinkomen omlaag gaat.

Demn

Ongelezen bericht door Demn »

Ik ontvang zelf ook wajong en heb ook in 2010 met terugwerkende kracht een flink bedrag ontvangen.

Wat je nu het beste kan doen.
* Even de belastingtelefoon bellen en vragen om uitstel. 0800 - 0543
* Wat je gaat doen is voor de jaren waar je recht had op een wajong uitkering opnieuw aangifte doen. Bij je goedkeuring van de wajong heb je een brief (stapel brieven) gekregen waar op de berekening staat hoeveel je per jaar in 2008 en 2009 hebt gekregen. Daarnaast heb je een jaar opgave van 2010.
* afhankelijk van hoeveel je gewerkt hebt in 2008/2009 zul je zien of je nog wat moet betalen of, dat je iets terug krijgt. In mijn geval kreeg ik nog wat terug.

Je bent er even een middag mee bezig, maar uiteindelijk zal het totaal van 2008/2009 en, afhankelijk van wanneer in 2010 je uitkering in ging, de maanden in 2010 hetzelfde zijn als het bedrag wat je met terugwerkende kracht hebt gekregen. Ongeveer, hoeft niet tot op de cent nauwkeurig.

Ik kon uit je bericht niet opmaken of je een aanslag hebt gekregen of een definitieve aanslag.
In het laatste geval kan je het beste een bezwaarschrif in dienen. Uitleggen waarom je toetsingsinkomen veel hoger lijkt en waar dat geld vandaan komt (dus met terugwerkende kracht uit 2008 en 2009).
Laatst gewijzigd door Demn op 22 mar 2013 06:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Demn

Ongelezen bericht door Demn »

jeani schreef:sinds wanneer betaal je over de wajong belasting?? wat je bruto krijgt heb je netto!! je betaalt hier over geen belasting! hier wel bij mijn dochter gaat niks af aan de belastingen en haar school genoten ook niet???
dat komt omdat je als jong gehandicapte een heffingskorting krijgt ook wel Wajongkorting genoemd.
Neemt niet weg dat je nog steeds loonbelasting betaald en een bijdrage doet aan Zvw.
Op een bedrag van (voor het gemak) 15.000 euro gaat er in totaal ~ 2.400 euro naar loon belasting en ~1000 euro naar Zvw. Dit word al automatisch ingehouden. En bij je belastingaangifte krijg je hierover vaak geld terug.

Halow87

@ demn. Dank je wel voor je reactie.

Ik moet inderdaad de definitieve aanslag nog afwachten. Die krijg ik binnenkort in de bus. Ik had aangegeven niet akkoord te zijn gegaan, met een verhoging van mijn verzamelinkomen.

Maar daar ging deze man niet mee akkoord. ''Ik heb niets van u vernomen, behalve dat u verwijst naar het uwv''. ''Bij deze ga ik als nog uw verzamelinkomen verhogen''.
Een beetje raar, ik heb gewoon gezegd dat ik niet akkoord ging. En precies gedaan zoals het in de brief stond.

Dus even die brief afwachten. En eerst maar eens kijken wat de hoogte van het bedrag is. Daarna eens kijken of ik de belasting van 2008 en 2009 opnieuw kan invullen.

Dank je wel,

groetjes

Raytje7

Ongelezen bericht door Raytje7 »

Hallo,
Ik heb een vraag,ik ontvang wajong al jaren en ik werk er sinds 2jaar partime bij.
Nu heb ik aangifte inkomsten belasting gedaan en moet bijna 3000€ terug betalen,dit met een totaal inkomen van 14000€ per jaar.
Dit is toch niet normaal?
Ik verdien amper wat en werk ook nog eens terwijl mijn lichaam het niet aan kan maar ik het toch goed wil doen.
Wie kan mij uitleggen waarom ik moet terug betalen?
Gr. Raytje

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Lastig te zeggen, maar ik vermoed dat je zowel op je uitkering als op je loon de heffingskorting toe hebt laten passen, terwijl dat maar 1 x mag.

Gesloten