koter schreef:
Je kunt nog beter een stinkende oldtimer kopen op gas of diesel.
Betaal je elk jaar geen wegenbelasting.
En ook die regeling gaat beperkt worden, en geldt alleen nog maar voor auto's die nu als oldtimer aangemerkt zijn. Auto's van ná 1986 geldt een overgangsregeling waarbij je het deel wat je normaal extra betaald als diesel of gas rijder nog gewoon mag aftikken.
Tja maar een stinkende auto van voor 86 of 86 rijdt prima hoor.
Geen elektronica dat kapot kan gaan. Gewoon een simpele diesel nemen.
Kun je er zelf ook nog aan sleutelen(voor de handige mensen). Carrosserie 1 x super goed laten behandelen of zelf behandelen en rijden maar!
En die (oldtimer) auto wordt in tegenstelling van uw milieuvriendelijke auto met al uw goede bedoelingen alleen maar meer waard.
Uw kleine milieu vriendelijke auto nemen ze dadelijk niet eens meer in.
Het lijkt wel of de auto met LPG of LPG G3 inst. niet mee tellen.
Nergens is daar duidelijkheid over. Naar onze vraag gesteld te hebben of de sub. van een G3 inst. in 2014 ook kwam te vervallen wist zowel de belastingsdienst als Postbus 51 het juiste antwoord niet te geven. Postbus 51 stuurde mijn vraag door naar Ministerie van Financiën.
Het antwoord luid als volgt die ik per mail ontving op 27 sept. 2012.
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor zeer zuinige auto’s vervalt per 1 januari 2014 voor zowel nieuwe als bestaande personenauto’s. Tot 1 januari 2014 gelden de huidige CO2-grenzen voor de vrijstelling in de MRB voor zeer zuinige auto’s (benzine 110 gr/km, diesel 95 gr/km).
De corrigerende brandstoftoeslag in de MRB zal met het komen vervallen van de vrijstelling derhalve ook weer van toepassing worden op de zeer zuinige dieselauto’s en op auto’s met een LPG-3-installatie (voor die auto’s geldt de lagere toeslag die van toepassing is op auto’s met een zogenoemde LPG-3-installatie). Hiervoor is gekozen om zo het accijnsvoordeel ook voor zeer zuinige auto’s te corrigeren in de MRB en daarmee alle auto’s een bijdrage te laten leveren voor het gebruik van de weg. Het vervallen van de vrijstelling houdt in dat er binnen de betreffende brandstofcategorie voortaan alleen nog naar gewicht wordt gekeken. Het maakt ook voor de MRB dus nog wel degelijk uit welke brandstofsoort men kiest.
Personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km zullen nog tot en met 2015 worden vrijgesteld. Deze vrijstelling is bedoeld om de ontwikkeling en aanschaf van de nieuwe generatie zeer zuinige auto’s te stimuleren. Voor de grens van maximaal 50 gr/km CO2-uitstoot is aangesloten bij Europese regelgeving.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Hoogachtend,
Directeur Communicatie
Ministerie van Financiën
Omdat mij niet echt helder was of nu de sub voor LPG G3 inst. afgeschaft werd.
En deze vraag nog gesteld heb aan Ministerie van Financiën
Werd ik hierover terug gebeld op 3 okt. 2012
Kort omschreven, komt het hier op neer, zoals ik het begreep uit zijn verhaal
Alle sub. komen in 2014 te vervalen en komen in het oorspronkelijke MRB tarief,
dus ook voor de G3 inst. Maar G3 blijft goedkoper dan, LPG inst. en diesel,
maar is natuurlijk duurde dan benzine.
Daar bovenop komt dan nog de uitstoot van een auto.
Auto's die niet groen zijn, dus meer CO2 uitstoten, betalen dus meer.