LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wel of geen fiscaal partnerschap
Wel of geen fiscaal partnerschap
Situatie: Hij gescheiden, woning verkocht met overwaarde gaat inwonen bij nieuwe relatie. Nieuwe relatie heeft hypotheek met renteaftrek maar minder inkomen. Keuze: Hij huren, gevolg geen fiscaal partnerschap, of wel fiscaal partnerschap en hypotheek aftrek verschuiven naar hem. Moet in het laatste geval rekening worden gehouden met de overwaarde van de verkochte woning?
Re: Wel of geen fiscaal partnerschap
@MichielFRL
Melding bij het pensioenfonds of een geregistreerde partnerschap.
Als je het eerlijk wil doen zonder eventueel gedoe later, gewoon lekker fiscaal partner worden en de hypotheekrente aftrekken bij de hoogstverdienende partner.
Geregistreerd partnerschap is trouwens ook een prima manier om gelijk je zaakjes wat betreft erven e.d. geregeld te hebben dus als dat op de planning staat zou ik dat ook gewoon meteen doen.
Geregistreerd partnerschap is trouwens ook een prima manier om gelijk je zaakjes wat betreft erven e.d. geregeld te hebben dus als dat op de planning staat zou ik dat ook gewoon meteen doen.
Op zich niets mis mee, maar de vraag of dan de hypotheekaftrek kan worden omgezet naar hem ondanks dat zijn woning met veel overwaarde is verkocht. Overwaarde hoger dan huidige hypotheek van haar.Julie4444 schreef:Als je het eerlijk wil doen zonder eventueel gedoe later, gewoon lekker fiscaal partner worden en de hypotheekrente aftrekken bij de hoogstverdienende partner.
Hij woont in op het zelfde adres als huurder. Nu keuze om fiscaal partner te worden. Vraag blijft of hypotheek rente dan kan worden overgedragen omdat zijn woning is verkocht met meer overwaarden als de nu nog bestaande hypotheek van haar.MichielFRL schreef:De eerste optie komt pas als hij erbij in gaat wonen.Jantje7 schreef:@MichielFRL
Voor de 2e optie hoef je niet op hetzelfde adres te wonen.
Zie de website van de Belastingdienst voor mee informatie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... rtnerschap
Mij is de keuzemogelijkheid niet helemaal duidelijk. Partner met de overwaarde gaat inwonen bij zijn vriendin. Deze heeft een koopwoning met hypotheekrenteaftrek waarschijnlijk. Is de keuze: OF inwonen bij de vriendin met de koopwoning OF samen een huurwoning betrekken? Of anders?
Als beide in een huurwoning gaan wonen is de bijleenregeling na 3 jaar sowieso niet meer van kracht. En vervalt de overwaarde voor 1 of beide partners.
Als de vriend met de overwaarde gaat inwonen bij de vriendin is de bijleenregeling vooralsnog niet van toepassing. Ook niet als er fiscaal partnerschap zou ontstaan bijvoorbeeld door te gaan trouwen of door een samenlevingscontract af te sluiten. N.B: als er fiscaal partnerschap in de loop van het jaar ontstaat kan er gekozen worden voor voljaars fiscaal partnerschap. In deze situatie zou dan de betaalde hypotheekrente toegeschoven kunnen worden naar de partner met de overwaarde. (bijleenregeling niet van toepassing)
Informatie van de Belastingdienst:
Komt uw fiscale partner bij u wonen? Dan heeft dit geen invloed op uw eigenwoningschuld. Pas als u hierna samen een andere woning koopt, en u uw eigenwoningreserve niet helemaal kunt afboeken op uw nieuwe eigenwoningschuld, krijgt uw partner te maken met de partnerregeling.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... enregeling
Als beide in een huurwoning gaan wonen is de bijleenregeling na 3 jaar sowieso niet meer van kracht. En vervalt de overwaarde voor 1 of beide partners.
Als de vriend met de overwaarde gaat inwonen bij de vriendin is de bijleenregeling vooralsnog niet van toepassing. Ook niet als er fiscaal partnerschap zou ontstaan bijvoorbeeld door te gaan trouwen of door een samenlevingscontract af te sluiten. N.B: als er fiscaal partnerschap in de loop van het jaar ontstaat kan er gekozen worden voor voljaars fiscaal partnerschap. In deze situatie zou dan de betaalde hypotheekrente toegeschoven kunnen worden naar de partner met de overwaarde. (bijleenregeling niet van toepassing)
Informatie van de Belastingdienst:
Komt uw fiscale partner bij u wonen? Dan heeft dit geen invloed op uw eigenwoningschuld. Pas als u hierna samen een andere woning koopt, en u uw eigenwoningreserve niet helemaal kunt afboeken op uw nieuwe eigenwoningschuld, krijgt uw partner te maken met de partnerregeling.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... enregeling
@fisbel
Partner met de overwaarde verkochte woning gaat inwonen bij zijn vriendin. Deze heeft een koopwoning met hypotheekrenteaftrek.
Uit uw antwoord maak ik op dat wat de hypotheek rente aftrek eventueel kan worden overgedragen aan de meestverdienende fiscale partner als ze voor fiscale partnerschap zouden kiezen. Dank hier voor, het is nu voor mij duidelijk.
Partner met de overwaarde verkochte woning gaat inwonen bij zijn vriendin. Deze heeft een koopwoning met hypotheekrenteaftrek.
Uit uw antwoord maak ik op dat wat de hypotheek rente aftrek eventueel kan worden overgedragen aan de meestverdienende fiscale partner als ze voor fiscale partnerschap zouden kiezen. Dank hier voor, het is nu voor mij duidelijk.