LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Welke kilometervergoeding voor vervoer naar ziekenhuis?
Welke kilometervergoeding voor vervoer naar ziekenhuis?
Beste lezers,
Ik heb op heel wat internetsites verschillende zaken gelezen over de hoogte van de daadwerkelijke kosten die je mag aftrekken voor het vervoer naar het ziekenhuis ivm medische noodzaak. Echter op de site van de belastingdienst kan ik hier nergens een eenduidig antwoord over vinden. Er wordt ergens aangegeven dat met €0,35 per km accepteert, maar blijkbaar staat het nergens zwart op wit.
De berekeningentools van de ANWB en dergelijke schijnen niet geaccepteerd te worden, aldus een reactie van iemand die hier blijkbaar commentaar op heeft gekregen. Zie onderstaande citaat:
Ik heb bewijs voor alle gemaakte kilometers gepresenteerd. Dat is het punt niet. De berekening voor de km prijs heb ik gemaakt volgens de rekentool van de ANWB voor mijn eigen auto (de merk doet er niet toe). De belastingdienst kan altijd controleren of dat klopt. Het antwoord van de heer inspecteur was dat de belastingdienst accepteert de berekening volgens de ANWB niet. PUNT.
Het is mij bekend dat voor ziekenbezoek €0,19 cent per km gehanteerd wordt.
Mijn vraag echter, welke km-vergoeding mag je hanteren voor het vervoer naar het ziekenhuis (en wordt goedgekeurd door de belastingdienst) en waar staat dit zwart op wit vermeld? Alvast bedankt.
Ik heb op heel wat internetsites verschillende zaken gelezen over de hoogte van de daadwerkelijke kosten die je mag aftrekken voor het vervoer naar het ziekenhuis ivm medische noodzaak. Echter op de site van de belastingdienst kan ik hier nergens een eenduidig antwoord over vinden. Er wordt ergens aangegeven dat met €0,35 per km accepteert, maar blijkbaar staat het nergens zwart op wit.
De berekeningentools van de ANWB en dergelijke schijnen niet geaccepteerd te worden, aldus een reactie van iemand die hier blijkbaar commentaar op heeft gekregen. Zie onderstaande citaat:
Ik heb bewijs voor alle gemaakte kilometers gepresenteerd. Dat is het punt niet. De berekening voor de km prijs heb ik gemaakt volgens de rekentool van de ANWB voor mijn eigen auto (de merk doet er niet toe). De belastingdienst kan altijd controleren of dat klopt. Het antwoord van de heer inspecteur was dat de belastingdienst accepteert de berekening volgens de ANWB niet. PUNT.
Het is mij bekend dat voor ziekenbezoek €0,19 cent per km gehanteerd wordt.
Mijn vraag echter, welke km-vergoeding mag je hanteren voor het vervoer naar het ziekenhuis (en wordt goedgekeurd door de belastingdienst) en waar staat dit zwart op wit vermeld? Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Radar op 29 mar 2016 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.
-
Re: Welke kilometervergoeding voor vervoer naar ziekenhuis?
In de toelichting staat inderdaad niets. Vreemd. Maar je kunt er van uit gaan dat het 19 cent per kilometer is, er is geen reden aan te nemen dat het om een hoger of lager bedrag gaat dan ingeval van ziekenbezoek.
-
Voor het vervoer naar het ziekenhuis voor medische spoed mag je de werkelijk gemaakte kosten aftrekken, wel alleen als dit betrekking heeft op jezelf.
In de beschrijving van de belastingdienst staat dat je werkelijk gemaakte kosten kunt aftrekken in geval van ziekenhuisbezoek voor jezelf. Werkelijke kosten kan je uitrekenen op basis van je eigen gegevens in combinatie met bijvoorbeeld cijfers van de ANWB. Het is waarschijnlijk wel zo dat hoe meer de opgegeven werkelijke kosten afwijken van wat gebruikelijk is, hoe eerder er vraagtekens bij de Belastingdienst zullen ontstaan. Maar als je dan weer kunt aantonen dat je inderdaad bijvoorbeeld een Aston Martin rijdt, is er niets aan de hand....witte angora schreef:In de toelichting staat inderdaad niets. Vreemd. Maar je kunt er van uit gaan dat het 19 cent per kilometer is, er is geen reden aan te nemen dat het om een hoger of lager bedrag gaat dan ingeval van ziekenbezoek.
Je kunt dus de werkelijk gemaakte kosten per kilometer aftrekken. Maar ik heb ook weleens die tool van de ANWB gebruikt en dan kom je op torenhoge bedragen uit.
Persoonlijk houd ik € 0,40 per km aan. Heb daar nog nooit commentaar op gehad. Moet u met een taxi, of met het openbaar vervoer, ook dan kunt u de werkelijke kosten aftrekken.
Maar ja, als iemand een Rolls Royce heeft en daar alleen 2.000 km mee naar het ziekenhuis rijdt, zal de kilometerprijs in ieder geval wenkbrauwen doen fronsen.
Persoonlijk houd ik € 0,40 per km aan. Heb daar nog nooit commentaar op gehad. Moet u met een taxi, of met het openbaar vervoer, ook dan kunt u de werkelijke kosten aftrekken.
Maar ja, als iemand een Rolls Royce heeft en daar alleen 2.000 km mee naar het ziekenhuis rijdt, zal de kilometerprijs in ieder geval wenkbrauwen doen fronsen.
Vul op deze site http://www.autoweek.nl/ het kenteken in. Vervolgens zie je bij het tabje kosten de kosten per kilometer staan. Deze kilometerprijs kun je gebruiken bij de aftrek vervoer naar ziekenhuis., De Belastingdienst accepteert inderdaad ook € 0,35 per kilometer.
Het is moeilijk te zeggen waarom de Belastingdienst in uw voorbeeld de werkelijke kosten niet zouden accepteren. Misschien spelen er in dit geval nog meer zaken mee?
Het is moeilijk te zeggen waarom de Belastingdienst in uw voorbeeld de werkelijke kosten niet zouden accepteren. Misschien spelen er in dit geval nog meer zaken mee?
Maar ja de een heeft een dure auto met wa casco geen schade vrije jaren en rijdt 10.000 km per jaar, en de ander rijdt in een ouwe brik met alleen wa en heeft 30 schadevrije jaren en rijdt er 30.000. Dus de km prijs kan nogal schelen. En als het teveel scherlt, moet je aantonen, logisch.
Waarom staat dit dan nergens vermeld? Als het om hetzelfde tarief zou gaan, zou men dit toch expliciet vermelden denk ik me zo.witte angora schreef:In de toelichting staat inderdaad niets. Vreemd. Maar je kunt er van uit gaan dat het 19 cent per kilometer is, er is geen reden aan te nemen dat het om een hoger of lager bedrag gaat dan ingeval van ziekenbezoek.
Gemakshalve ga ik ervan uit dat ook de berekening van autoweek niet wordt geaccepteert (anders zou men hier ook wel naar verwijzen). Dit geeft trouwens op €0,01 dezelfde kosten per km aan dan op de site van de ANWB (In mijn geval dan).Dottie schreef:Vul op deze site http://www.autoweek.nl/ het kenteken in. Vervolgens zie je bij het tabje kosten de kosten per kilometer staan. Deze kilometerprijs kun je gebruiken bij de aftrek vervoer naar ziekenhuis., De Belastingdienst accepteert inderdaad ook € 0,35 per kilometer.
En in het genoemde voorbeeld heb ik helaas ook geen flauw idee welke kosten die persoon had opgegeven. Mijn inziens ook een belachelijk hoog bedrag per km denk ik. Helaas kun je nergens terugvinden waar je e.e.a. kunt berekenen of dergelijke.
Indien men het gebied zo grijs mogelijk houdt zullen er waarschijnlijk meer mensen zijn die denken laat ik maar €0,19 invullen. Dus uiteindelijk gaat de Belastingdienst er niet op achteruit.
Ik zal komende week nog eens een poging wagen of men mij dit maal wel wat meer duidelijkheid kan verschaffen over de km-prijs.
Er is een verschil tussen "ziekenbezoek" van € 0,19 per km en daarbij nog veel meer voorwaarden en kosten van vervoer ivm ziekte.RvdB83 schreef:Waarom staat dit dan nergens vermeld? Als het om hetzelfde tarief zou gaan, zou men dit toch expliciet vermelden denk ik me zo.witte angora schreef:In de toelichting staat inderdaad niets. Vreemd. Maar je kunt er van uit gaan dat het 19 cent per kilometer is, er is geen reden aan te nemen dat het om een hoger of lager bedrag gaat dan ingeval van ziekenbezoek.
Dat zijn twee heel verschillende zaken. De belastingdienst accepteert zonder morren bij vervoer ivm ziekte € 0,35 á € 0,40 per km. Of de werkelijk gemaakte kosten van het openbaar vervoer of taxi. Bonnen bewaren.
Uiteraard gaat de belastingdienst niet naar een commerciele organisatie verwijzen, maar de cijfers kloppen heel goed, dus je kan die gewoon opvoeren. Laat de belastingdienst dan maar aantonen dat het niet klopt. Bovendien kan je het altijd nog onderbouwen met de cijfers die je zelf hebt van jouw autokosten.RvdB83 schreef:Gemakshalve ga ik ervan uit dat ook de berekening van autoweek niet wordt geaccepteert (anders zou men hier ook wel naar verwijzen). Dit geeft trouwens op €0,01 dezelfde kosten per km aan dan op de site van de ANWB (In mijn geval dan).Dottie schreef:Vul op deze site http://www.autoweek.nl/ het kenteken in. Vervolgens zie je bij het tabje kosten de kosten per kilometer staan. Deze kilometerprijs kun je gebruiken bij de aftrek vervoer naar ziekenhuis., De Belastingdienst accepteert inderdaad ook € 0,35 per kilometer.