LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WOZ stijging 10% -> bezwaar maken?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
jan80

WOZ stijging 10% -> bezwaar maken?

Ongelezen bericht door jan80 »

Hallo lezers,

Graag jullie mening over de volgende situatie.

In augustus 2010 hebben we een bestaande woning gekocht voor de koopsom van € 148500,-. Enkele weken later kregen we het taxatierapport waarin de woning op € 150000,- was getaxeerd. Van de gemeente kregen we een kennisgeving (voor het aanvragen van een voorlopige teruggaaf) waarin de woz-waarde stond vermeld: € 138000,-.

Zoals bij een ieder met een koophuis, viel ook bij ons de woz-beschikking voor 2011 op de mat.
En wat schetst onze verbazing? Een verhoging van de woz-waarde van € 138000,- naar € 149000,-. Een stijging van € 11000,- in een tijdsbestek van 6 maanden. Dat is circa 9%.

Na inloggen op de site van de gemeente (DigiD) kwam er naar voren dat er geen referentiewoning is gebruikt voor de woz-bepaling. De gemeente heeft ons éigen taxatierapport (wat voor de hypotheekaanvraag moest worden opgemaakt) als leidraad gebruikt voor de waardebepaling.

Mijn vraag aan jullie, de bezoekers, is:
- Heeft het zin om in beroep te gaan?

Zo ja: welke aspecten zou ik dan in de motivatie kunnen opvoeren?

Ik denk dat men altijd in beroep moet gaan bij een stijging. Maar, dit is ons eerste koophuis en we hebben daardoor dus voor het eerst te maken met de woz.

Groet, Jan

NB: graag alleen relevante bijdragen. Als je op de hoogte wil blijven, abonneer je dan, bovenaan de pagina, op dit topic.

tennis

Re: WOZ stijging 10% -> bezwaar maken?

Ongelezen bericht door tennis »

Natuurlijk moet je bezwaar aantekenen, want de prijzen van de huizenmarkt zijn gedaald, dan kan de WOZ niet hoger uitvallen.
Zie ook dit topic hier op het forum:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 74&t=93110

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Taxatie augustus 2010: € 150.000, aankoopprijs € 148.500

WOZ-waarde (in feite taxatie 1 januari 2010, dat is het taxatiemoment voor de WOZ 2011): € 149.000.

Aangezien de huizenprijzen in 2009 daalden, zou de WOZ-waarde dus HOGER moeten zijn dan € 148.500 (of hoger dan € 150.000).

Wellicht is de WOZ-waarde € 5.000 te laag.

tennis

Volgens mij, is de taxatie van TS helemaal niet relevant.
Het peildatum is 1.1.2010, dus welke beschikking heeft de oude eigenaar/bewoner gehad?

@SJZ
Waar haal je deze som vandaan?
WOZ-waarde (in feite taxatie 1 januari 2010, dat is het taxatiemoment voor de WOZ 2011): € 149.000.

jan80

Ongelezen bericht door jan80 »

tennis schreef:...dus welke beschikking heeft de oude eigenaar/bewoner gehad?
Dat zal dan ook wel € 138000,- zijn geweest, want wij kregen dat schriftelijk "ter kennisgeving".

Ik verwacht niet dat het bedrag afwijkt van het bedrag wat de vorige eigenaars hebben kregen. Zou in mijn ogen niet logisch zijn..

tennis

jan80 schreef:
tennis schreef:...dus welke beschikking heeft de oude eigenaar/bewoner gehad?
Dat zal dan ook wel € 138000,- zijn geweest, want wij kregen dat schriftelijk "ter kennisgeving".

Ik verwacht niet dat het bedrag afwijkt van het bedrag wat de vorige eigenaars hebben kregen. Zou in mijn ogen niet logisch zijn..

Dan is het ook het peildatum 1 januari 2010, en dan blijft het gelijk, maar in feite moet de WOZ naar beneden.
Dus volgens mij 138000 of procentueel een afronding naar beneden, zoveel als de waardedaling van de huizen in jou/jullie gebied!!
Dus gewoon een bezwaarschrift indienen, en je ziet wat er gebeurd.
Ik zou in de bezwaarschrift tevens om uitstel van betaling vragen, anders moet je betalen, voor de vervaldag.

Hier kan je een berekening maken:
http://www.kadaster.nl/index_frames.htm ... script%3D1

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De laatst bekende koopsom is van belang voor de WOZ. Logisch, want als men een bepaald bedrag voor een woning betaalt, is dat kennelijk de marktwaarde.

Als de WOZ 138000 was kan je ook zeggen dat je teveel hebt betaald voor het huis....

tennis

Koopsom heeft niets met de WOZ te maken. De gemeentes bepalen via een taxatie procedure hoe hoog deze waarde is!

ruitenheer

Ongelezen bericht door ruitenheer »

tennis schreef:Koopsom heeft niets met de WOZ te maken. De gemeentes bepalen via een taxatie procedure hoe hoog deze waarde is!
En die taxatie is gebaseerd op verkoopcijfers.

Gezien het eigen verkoopcijfer is de waarde niet te hoog vastgesteld, een bezwaarschrift is kansloos. Stijgingspercentages zijn niet relevant.

tennis

ruitenheer schreef: En die taxatie is gebaseerd op verkoopcijfers.
Taxaties van de gemeentes zijn vergelijkingen met andere huizen in de buurt of taxatie ter plekke bij/in het huis, maar geen verkoopcijfers/prijzen.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

WOZ-waarde 2011
De gemeente heeft uw woning gewaardeerd in overeenstemming met de regels van de 'Wet waardering onroerende zaken' (Wet WOZ).

Dit betekent dat de WOZ-waarde is bepaald aan de hand van verkoopcijfers van vergelijkbare typen woningen in de gemeente of buurgemeenten. De wet schrijft ook voor dat de WOZ-waarde in 2011 moet zijn vastgesteld naar het waardeniveau van uw woning op 1 januari. De waarde kan hoger of lager zijn dan de vorige WOZ-waarde in 2010.
Volgens mij heeft de WOZ waarde toch te maken met verkoopcijfers.....

Gesloten