Rest mij jullie een fijne feestdagen en een goed 2010 te wensen

LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Bron: VolkskrantMeer kans op diabetes door statines
ANP op 19 februari '10, 18:28, bijgewerkt 19 februari 2010 18:32
LEIDEN - Patiënten die cholesterolverlagende middelen (statines) slikken, lopen een licht hoger risico om diabetes type 2 te krijgen. Dat schrijft een internationale groep wetenschappers, onder wie de Leidse onderzoeker Rudi Westendorp, in vakblad The Lancet, zo meldde het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) vrijdag.
De onderzoekers analyseerden dertien grote studies naar de effecten van statines, waaraan in totaal ruim 91.000 patiënten deelnamen. Daaruit bleek dat mensen die statines slikken, 9 procent meer kans hebben om diabetes type 2 te krijgen. Het effect is het sterkst bij oudere patiënten.
Hoe het komt dat het gebruik van statines leidt tot een verhoogde kans op suikerziekte, is niet duidelijk.
De wetenschappers zien geen aanleiding de richtlijnen voor het voorschrijven van cholesterolremmers aan te passen. ‘Het risico om diabetes te krijgen door het slikken van statines is laag, en weegt niet op tegen het aantal gevallen van hart- en vaatziekten dat met statines voorkomen wordt’, aldus Westendorp. Wel adviseren de onderzoekers om bij oudere patiënten die de middelen gebruiken, alert te zijn op signalen die op diabetes kunnen wijzen.
graanvaarder schreef:https://www.efarma.nl/pages/ItemInfo.as ... D=15420124
Bedoelt u deze misschien
Pas eind juli is mijn duizeligheid overgegaan, Had inmiddels ook een ander medicijn "nebivolol", een soort betablokker gehalveerd. Ben bolcynara en vitamine K2 gaan gebruiken.Epy schreef:Op 17 mei '11 begon ik met Crestor (5mg). Werd erbij vermeld dat ik dit op proef kreeg en de eerste week wat last zou hebben van duizeligheid. Was de volgende dag heel duizelig en misselijk.19 mei ben ik gestopt, heb cardioloog ingelicht, moest na 4 weken nog maar eens bellen. Nu, 24 juni, heb ik nog steeds last van duizeligheid en ben gedesorienteerd. Heb al heel veel fouten in dit stukje moeten corrigeren. Kreeg Crestor na hele slechte ervaringen met Lipitor, dat vind ik hoewel de cardiologen dat weg lullen.
Ben nieuwsgierig naar bolcynara en vitamine K2.